پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۱۴۸۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
گرانی کالا‌های مصرفی خانوار در حالی در آبان رکورد ماهانه را شکست که این افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و از ابتدای آذرماه روند افزایش قیمت خوراکی ها، شوینده‌ها و مواد مصرفی خانواده‌ها روند صعودی را طی می‌کند.
شعار سال: هفته پیش بود که در گزارشی از ثبت بالاترین تورم خوراکی در ماه آبان در دهه ۹۰ نوشتیم. گزارشی که نشان می‌داد متوسط رشد قیمت خوراکی‌ها در ماه آبان نسبت به ماه قبل به ۱۳ درصد رسیده که این رقم حداقل از ابتدای دهه ۹۰ بی سابقه بوده است. در گزارشی که مرکز آمار از متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مربوط به مهر ماه ۱۳۹۹ منتشر کرده بود هم وضع به همین منوال بود. در گزارش تورم نقطه به نقطه مهرماه بیشترین افزایش قیمت ماهیانه در گروه برنج، لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن ثبت شده است. بیشترین افزایش قیمت در گروه لبنیات مربوط به کره حیوانی با بیش از ۴۰ درصد افزایش در بازار بوده است. در این ماه تخم‌مرغ ماشینی بیش از ۲۱ درصد افزایش قیمت و خامه هم ۲/ ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته است. همه این‌ها در حالی است که از ابتدای آذرماه هم روند افزایش قیمت خوراکی ها، شوینده‌ها و مواد مصرفی خانواده‌ها همچنان ادامه دارد و انگار غول گرانی قرار نیست به این راحتی‌ها به خانه اش برگردد.

افزایش ۱۳ درصدی قیمت روغن
ده روز ابتدای آذرماه شرایط به گونه‌ای بوده است که تهیه برخی اقلام خوراکی و مصرفی با مشکلاتی روبه رو بوده است. به عنوان مثال، روغن و مرغ موادی بوده اند که در عرضه و تقاضای آن‌ها مشکلاتی وجود داشته است. اول آذرماه بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار تصویب شد حداکثر قیمت مصرف کننده انواع روغن در بسته بندی پت ۱۰ درصد و سایر انواع بسته بندی‌ها ۱۳ درصد افزایش یابد، اما از اواخر شهریور ماه عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد.

پرواز مرغ
بازار مرغ و گوشت هم در آذرماه شرایط ویژه‌ای را تجربه کرده است. قیمت هر کیلو مرغ در فروردین امسال ۱۲ هزار تومان بود که تیرماه به ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان و در آبان به ۲۳ هزار تومان رسیده بود. این در حالی است که هفته پیش قیمت مرغ فقط در ۲۴ ساعت بیشتر از ۵۰ درصد افزایش را تجربه کرد! بعد از این افزایش قیمت ناگهانی مرغ، محمدرضا طلایی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت که افزایش قیمت مرغ به‌دلیل «خلأ کوتاه‌مدت در تولید» بوده است. او البته وعده داد قیمت مرغ تا ۱۰ روز دیگر متعادل می‌شود. در کنار مرغ، تخم مرغ هم اوضاع عجیبی پیدا کرده است. طبق گزارشی که در صفحه ۱۰ امروز نوشتیم هر شانه تخم مرغ به عدد ۳۸ هزارتومان رسیده که بی سابقه است!

حبوبات لاکچری و افزایش حدود ۱۵۰ درصدی قیمت برنج طی یک سال!
شاید حبوبات را بتوان پرچمدار افزایش قیمت در حوزه کالا‌های تولید داخل دانست. این اقلام پر مصرف در چند روز گذشته یک جهش قیمتی دیگر داشت. به عنوان مثال، لوبیاچیتی در مهر سال گذشته کیلویی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شد و در اسفندماه ۹۸ به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسید. این محصول پرمصرف اکنون به حدود ۳۰ هزارتومان رسیده است! عدس نیز که در مهر پارسال کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد در انتهای سال ۹۸ به کیلویی ۱۴‌هزار و ۵۰۰‌تومان رسید. افزایش قیمت برنج وارداتی از حدود یک سال پیش همچنان ادامه دارد و نسبت به پارسال حدود ۴۳ درصد رشد داشته است، البته میزان افزایش قیمت نسبت به مهرماه تا حدی کاهشی بوده و از حدود ۱۲ به ۷.۹ درصد رسیده است.

پودر لباس شویی و مایع دست شویی هم گران‌تر از قبل
قیمت شوینده‌ها هم این روز‌ها حال ناجوری دارد. ابتدای آبان‌ماه، قیمت مواد شوینده با مجوز دولت ۴۵ درصد گران شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر این افزایش قیمت، از ابتدای سال تولیدکنندگان به‌صورت پلکانی تا حدود ۶۰ درصد نرخ محصولات خود را بالا برده‌اند. از آن جایی که انواع شوینده‌ها با توجه به برند و تنوع در اجناس در بازار موجود است نمی‌توان رقم دقیقی برای افزایش آن گفت، ولی در انتهای این گزارش در جدولی روند قیمتی چند برند پرمصرف را نشان دادیم.
دومینوی گرانی کالا‌های مصرفی خانوار در آذرماه
 
دومینوی گرانی کالا‌های مصرفی خانوار در آذرماه
 
دومینوی گرانی کالا‌های مصرفی خانوار در آذرماه

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۱۳۸۱۹، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
نرخ كالاها در ايران داره رشد فزاينده اي ميكنه و اين تورم رو مردم نميتونن از پسش بر بيان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
الان هنوز در بعضی از شهرستان های ما روغن پیدا نمیشه و معلوم نیست میخوایم چطوری ادامه بدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
قشنگ ترین تعبیر همین عبارت دومینو هست امکان نداره یه کالا قیمتش افزایش پیدا کنه بقیه کالاها بالا نره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین