پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
روزنامه آوای خراسان جنوبی روز دوشنبه 21 دیماه 94 مطلبی با عنوان «سکته در قلب بیرجند» نوشته رحیم زاده را در شماره 3414 خود چاپ و منتشر کرد.
شعارسال: با افزایش و رشد جمعیت شهری در مرکز استان خراسان جنوبی در چند ساله اخیر واژه ترافیک برای شهروندان بیرجندی به مفهومی آشنا و ملموس تبدیل شده است تا آنجا که بسیاری از خیابان های مرکزی این شهر درگیر این مشکل هستند.

ترافیک در ساعات تعطیلی ادارات، مدارس و روزهای پایانی هفته برای بسیاری از شهروندان آزار دهنده شده است.

* خیابان های مرکز شهر قدیمی و با عبور و مرور تناسبی ندارد

شهروند بیرجندی با انتقاد از وضع خیابان های شهر می گوید: بیشتر خیابان های شهر قدیمی بوده و با رشد جمعیت شهر بهسازی نشده اند.

نیک فرجامی ادامه می دهد: با گذشت بیش از یک دهه از مرکز استان شدن بیرجند و به تبع آن رشد روز افزون جمعیت شهری، کار خاصی برای تغییر ظاهر و تعریض خیابان های مرکز استان انجام نشده و ادامه این وضع مشکلات بسیار ترافیکی را برای مردم به دنبال داشته است.

* سرایت دامنه ترافیک شهری به داخل کوچه و پس کوچه های شهر

وی با اشاره به ساخت و سازهای بسیار و انبوه سازی در بسیاری از مناطق علاوه بر مشکلات و مسایل شهری، یکی از بزرگترین و گریبانگیرترین مشکلات مردم در هنگام رفت و آمد در شهر به خصوص با وسیله نقلیه را، معضل ترافیک می داند.

وی معتقد است: در حالی ساختار خیابان های قدیمی شهر بیرجند با عرض کم حفظ شده که انبوه سازی و احداث ساختمان های مرتفع در اکثر خیابان ها، دامنه ترافیک شهری را حتی به داخل کوچه و پس کوچه های شهر نیز کشانده است.

به اعتقاد وی احداث پارکینگ های عمومی و طبقاتی، احداث مرکز کنترل ترافیک با نصب دوربین در نقاط مختلف شهر به ویژه در نقاط حادثه ساز و پرترافیک با هدف تسهیل در کنترل نامحسوس رانندگان متخلف که در این زمینه با نصب تابلوی تعیین مسیر، ایجاد دور برگردان ها، اصلاح هندسی معابر و .. در کاهش بار ترافیکی در خیابان های اصلی شهر مؤثر است.

با وجود ساخت و سازهای بسیار خیابان های قدیمی به مرکز ثقل تردد شهری تبدیل شده اند

بسیاری از ساخت و سازها در مناطق مختلف بی توجه به وضعیت و ظرفیت خیابان های فعلی انجام شده است به گونه ای که در حال حاضر بسیاری از خیابان های قدیمی به مرکز ثقل تردد شهری تبدیل شده اند و با توجه به اینکه این خیابان ها متناسب با ظرفیت سال های گذشته ساخته شده اند جوابگوی نیاز شهر نیست.

کرمان نژاد با این توضیح ادامه می دهد: به عنوان مثال خیابان ارتش با وجود انبوه سازی در خیابان های معلم و غفاری و وجود دانشگاه ها و مراکز درمانی و مرکز خرید همواره در ساعات پیک تردد با مشکل ترافیک سنگین مواجه است و مردم مجبورند برای انجام امور اداری و شخصی شان الزاماً در این خیابان ها آمد و شد نمایند.

عجیب آنکه در طی سی سال گذشته تا به امروز هرگز هیچ مسئولی درصدد تعریض خیابان ها و گسترش آن نبوده است و مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی نمایند.

* در بسیاری از خیابان های جدید، انبوه جمعیت ساکن در شهرک ها دیده نشده است

وی می گوید: متأسفانه در بسیاری از خیابان های جدیدساز نیز که به عنوان خیابان شاهراه در کنار شهرک های جدید التأسیس واقع شده اند نیز به موضوع رشد جمعیت در سال های آینده توجه نشده است.

وی معتقد است: با وجود انبوه جمعیت ساکن در این شهرک ها و ادعاهای شهرسازی بر مبنای مهندسی، این خیابان ها با عرض کم ساخته شده اند و به نظر می رسد اگر امروز و قبل از سکونت همه ساکنان در آپارتمان ها، مسئولان برای تعریض خیابان ها کاری نکنند فردا مجبورند برای حل بار ترافیکی این معابر غرامت و هزینه های بسیاری بپردازند.

* اوج شدت ترافیک در روزهای پایان هفته

شهروند دیگری می گوید: بیشتر خیابان های شهر در حال حاضر با مشکل ترافیک مواجه اند اما خیابان های طالقانی، حکیم نزاری و منتظری در وضع حادی قرار دارند.

وی ادامه می دهد: شرایط در بعضی روزها مثل چهارشنبه و پنج شنبه به دلیل زیادی جمعیت مراجعه کننده به چهارشنبه بازار و بهشت متقین به گونه ای است که منجر به گرفتاری بسیاری از شهروندان در ترافیک شده و با وجود ایجاد بعضی مسیرهای جدید مثل کمربندی مشکل تردد در خیابان های انقلاب و طالقانی همچنان وجود دارد.

* خیابان های طالقانی، مدرس، شهدا و ارتش شریان های اصلی شهر هستند

کارشناس دایره حقوقی شهرداری نیز می گوید: شهرداری مجری طرح های تفصیلی است و ابلاغ طرح نسبت به تملک و طرح های عمومی که شهرداری مکلف به تملک آن می باشد باید در چارچوب قوانین مدون باشد.

اسلامی، خیابان های طالقانی، مدرس و ارتش را شریان های اصلی شهر دانسته و می گوید: شهرداری در سال های گذشته پس از طرح فراخوان عمومی برای تملک زمین های در مسیر تعریض برای تملک ده ها ملک با کاربری تجاری پس از انجام توافق در قالب امتیاز در صدور پروانه و زمین معوض پرداخت بها پس از تصویب شورای اسلامی شهر بیرجند اقدام کرده است.

* قیمت و تجاری بودن اراضی روند اجرای طرح تعریض را کند کرده است

وی می گوید: با توجه به قیمت اراضی در محدوده های مذکور که معمولاً به صورت تجاری بوده، این موضوع روند تملک و اجرای طرح تعریض را با کندی روبرو کرده است.

به اعتقاد وی از آنجا که شهرداری ها نهادهای عمومی و غیر دولتی اند لذا بودجه و اعتباراتی بابت تملک این اراضی به شهرداری داده نمی شود تا بتوان پس از تخصیص آن کار تملک را به صورت ویژه پیگری کرد.

* آنچه در ساخت و سازهای شهری ملاک عمل است طرح تفصیلی شهر است

مدیر حوزه شهرسازی شهرداری هم در گفتگو با آوا ملاک عمل شهرداری در ساخت و ساز خیابان ها و معابر را طرح تفصیلی شهر بیرجند دانسته و می گوید: شهرداری تنها مجری طرح ها بوده در ساخت و سازهای شهری آنچه ملاک عمل است طرح تفصیلی شهر است.

بهروزیان با اشاره به بازنگری طرح تفصیلی هر شهر در یک دوره ده ساله خاطر نشان می کند : البته مشکلات و معضلات ترافیکی موجود در هر دوره، در بازنگری طرح تفصیلی شهر بیرجند گزارش می شود و مشاور طرح تفصیلی شهر بیرجند نکات ظریف قضایا را که در آینده شهر و در گرو برنامه های امروز است، شناسایی می کند.

* با پیگیری های شهرداری بیش از 70 در صد کار انجام شده

بهروزیان در ادامه درباره ترافیک خیابان های طالقانی و... می گوید: خیابان های طالقانی مدرس و ارتش در حال حاضر در اولویت کار این سازمان قرار دارند و شهرداری برای حل مشکلات ترافیکی در خیابان های مدرس و طالقانی غرامت سنگینی را متحمل شده است به گونه ای که با پیگیری های شهرداری بیش از 70 درصد کار انجام شده و املاکی که در حاشیه خیابان ها بوده اند به تملک شهرداری در آمده و تنها 30 درصد کار املاک سایر مالکین باقی مانده است.

وی معتقد است امتیازات خوبی برای مالکان اراضی در این قسمت ها در نظر گرفته شده است که برآورد غرامت با نرخ کارشناسی روز، اعطای پروانه های رایگان از آن جمله است.

بهروزیان در باره مشکلات تردد در خیابان حکیم نزاری نیز معتقد است: با توجه به وجود آثار تاریخی و مسجد جامع بیرجند در این خیابان در حال حاضر برنامه ای در جهت تعریض خیابان در دستور کار نیست.

مدیر حوزه شهرسازی شهرداری، همکاری و مشارکت سریع تر سایر مالکین باقی مانده را برای اجرای طرح تعریض خیابان های ذکر شده خواستار شده و می گوید: شهر و خدمات شهری متعلق به تمام شهروندان بوده و امیدواریم سایر مالکان نیز با نگاهی باز شهرداری را در اجرای طرح تفصیلی شهر و تعریض خیابان های اصلی یاری نمایند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی گلشن، تاریخ انتشار: دوشنبه 8 دی 1394 ، کدخبر: 21875، www.golshantabas.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
دو مشکل بنیادی شهر بیرجند ، یکی تامین آب است و دوم بحث خیابان های تنگ و باریک .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
الان دیگه همه شهر ها دارن تا مرز سکنه پیش میار مشکلات کمبود اب ومشکاتن دیگه شهر ها رو نابود کرده م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین