پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
یکی از اولویت های خراسان جنوبی که نام استان محروم و کمتر توسعه یافته را با خود به یدک می کشد؛ احداث بزرگراه و دو بانده شدن جاده هاست که بعد از گذشت حدود 15 سال هنوز در پیچ و خم وعده ها درجا می زند.

شعارسال: یکی از اولویت های خراسان جنوبی که نام استان محروم و کمتر توسعه یافته را با خود به یدک می کشد؛ احداث بزرگراه و دو بانده شدن جاده هاست که بعد از گذشت حدود 15 سال هنوز در پیچ و خم وعده ها درجا می زند. روند کند تکمیل بزرگراه های خراسان جنوبی موجب ناراحتی مردم این دیار شده و مردم استان از عدم تحقق وعده های دولت در این رابطه شدیدا گلایه مند بوده و خواستار توجه بیشتر به این مهم شده اند.اخیرا پویش مردمی اعتراض به وضعیت جاده های خراسان جنوبی نیز در اعتراض به افزایش تصادفات محورهای برون شهری در فضای مجازی راه اندازی شده است. در این پویش مردمی ، قریب ۵ هزار نفر عضو شده اند. اعضای این گروه با شعار «همه فریاد کنیم تا صدایمان به گوش مسئولان برسد» اعتراض خود را به وضعیت جاده های استان اعلام کرده اند.هفته گذشته خبر راه اندازی این پویش مردمی در استان خراسان جنوبی از اخبار ساعت ۱۴ شبکه اول سیما نیز پخش شد.

البته ناگفته نماند روند کند پیشرفت احداث بزرگ راههای خراسان جنوبی صدای مسئولین استان را هم بارها و بارها درآمده است اما اعتبار اختصاص یافته برای احداث راههای استان نسبت به حجم پروژه های در دست احداث بسیار ناچیز است.

*لزوم دوبانده شدن سریع تر دو محور بیرجند قاین و بیرجند - زاهدان

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بارها در مصاحبه های خود از وجود 53 نقطه حادثه خیز در استان خبر داده و گفته است که این نقاط در استان شناسایی و به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام شده است.حسین رضایی با اشاره به اینکه در مرحله دوم باید نقاط حادثه خیز استان ۱۰۰ درصد ایمن شوند، افزود: دراین رابطه در استان تنها ۱۰ نقطه ایمن سازی کامل شده است.وی محورهای بیرجند- قاین و محور بیرجند - زاهدان را خطرناک ترین و پرتصادف ترین محورهای مواصلاتی استان دانست و تاکید کرد: باید دوبانده شدن این محورها هر چه سریعتر به اتمام برسد.

*زنگ خطر در جاده مرگ با150درصد رشد تصادفات

رئیس پلیس راه استان در آخرین گفتگوی رسانه ای خود گفته است : در 4 ماه امسال فقط در محور بیرجند- قاین 42 فقره تصادف رخ داد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است وی افزود: بیشتر این تصادف ها به طور رخ به رخ به وقوع پیوسته است که دوطرفه بودن جاده و نقاط حادثه خیز در این تصادف ها بی تقصیر نیست.سرهنگ«حسین رضایی» با بیان این که در این مدت تصادف های فوتی در این محور 5 فقره بوده است که نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است،افزود: تعداد جان باختگان تصادفات در محور قاین - بیرجند 10 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 درصد افزایش نشان می دهد که این آمار باید زنگ خطری برای کاربران جاده ای باشد و مسئولان نیز برای رفع نقاط حادثه خیر و دوبانده سازی این محور به طور جهادی حرکت کنند.

وی با اشاره به رشد 4 درصد تصادف های جرحی عنوان کرد: این نوع تصادف ها 25 فقره بوده که 63 زخمی برجا گذاشته است. همچنین مهمترین علل تصادف های محور بیرجند - قاین انحراف به چپ با 30درصد،تخطی از سرعت مطمئنه در محل پیچ 25 درصد و رعایت نکردن حق تقدم عبور 11 درصد بوده است.

رئیس پلیس راه استان در ادامه سخنانش گفت: هفته گذشته 27فقره تصادف در محورهای مواصلاتی استان اتفاق افتاد که 3 کشته و 38زخمی به جا گذاشت.

به گفته وی، از این تعداد 2 فقره فوتی بود و مرگ 3 نفر را رقم زد. وی افزود: 21 فقره تصادف جرحی نیز در این مدت رخ داد و 38 نفر مجروح شدند و 4 تصادف هم منجر به ترسیم کروکی شد.

1200کیلومتر راهی که خراسان جنوبی باید تا شاخص متوسط کشوری طی کند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به آسفالت باند دوم بزرگ راه های استان گفت: ۲۲۰ کیلومتر از باند دوم بزرگراه های خراسان جنوبی آماده آسفالت است.مهدی جعفری با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 730 کیلومتر بزرگراه در خراسان جنوبی در حال اجراست که از این میزان 300 کیلومتر در حال بهره‌برداری و همچنین 800 کیلومتر نیز در دست مطالعه است.وی با بیان اینکه طول بزرگراه های باند دوم استان 338 کیلومتر است، بیان کرد: این میزان نسبت به متوسط کشوری پایین است و طول کل راه‌های اصلی استان نیز یک هزار و 33 کیلومتر است.

جعفری با اشاره به اینکه طول کل راه‌های فرعی در استان 3 هزار و 691 کیلومتر است تصریح کرد: طول راه‌های شریانی استان حدود 2 هزار کیلومتر است.وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به شاخص متوسط کشوری دست یابیم باید در خراسان جنوبی یک هزار و 200 کیلومتر بزرگراه احداث شود خاطرنشان کرد: در این راستا اگر 80 درصد پروژه های در دست اجرای دربزرگراه های استان تکمیل شود به متوسط کشوری خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه سفر اخیر هیئت دولت به استان 7 قطعه بازسازی در دستور کار قرار گرفت یادآور شد: یکی از این مصوبات مربوط به باند دوم بیرجند، زاهدان است که دو بخش را شامل می شود که یک قطعه در محور بیرجند- سربیشه و قطعه دیگر مربوط به شهرستان نهبندان است.

*محور بیرجند-قاین اولویت اصلی راه و شهرسازی

جعفری با اشاره به اینکه محور بیرجند، قاین، خضری دشت بیاض، بجستان، فردوس و دیهوک نیز شامل سه قطعه است گفت: دو قطعه دیگر در محور دیهوک- راور پیش بینی شده که مجموع این 7 قطعه 100 کیلومتر است و اداره کل راه و شهرسازی متعهد به ساخت و آسفالت آن است.وی با اشاره به اینکه احداث 100 کیلومتر ، مصوبه سفر دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: علاوه براین احداث و مطالعه 500 کیلومتر بزرگراه جدید نیز در دستور کار است و در صورت آغاز این پروژه تمام مراکز شهرستان های استان به مرکز خراسان جنوبی با بزرگراه متصل می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: برای اجرایی شدن این مصوبه درسال گذشته 33 میلیارد تومان با توجه به قانون بودجه اعتبار مصوب شده که از این منابع مصوب 6 میلیارد تومان مربوط به محور بیرجند، زاهدان، 20 میلیارد تومان مربوط به قطعه دوم محور بیرجند- قاین- خضری دشت بیاض- بجستان - فردوس - دیهوک و 7 میلیاردتومان برای محور دیهوک- راور در نظر گرفته شده است.

جعفری تصریح کرد: برای اجرائی شدن این مصوبه راه و شهرسازی متعهد به ساخت و آسفالت 20 کیلومتر در محور بیرجند-زاهدان، 20 کیلومتر در قطعه دیهوک- راور و 60 کیلومتر باقی مانده هم مربوط به محور بیرجند- قاین- خضری دشت بیاض- بجستان-فردوس- دیهوک است که در حال حاضر دارای متوسط پیشرفت فیزیکی 40 درصد است.

وی با اشاره به اینکه 57 میلیارد تومان نیز از محل ماده 10 و12 به اداره کل راه و شهرسازی استان ابلاغ شده افزود: از این میزان 10 میلیارد تومان در محور بیرجند- زاهدان، 27 میلیارد تومان در قطعه بیرجند- قاین- خضری دشت بیاض- بجستان-فردوس- دیهوک و 20 میلیارد تومان نیز در محور دیهوک- راور هزینه می شود.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین از محل ماده 180 هم 13 میلیارد تومان برای این سه طرح راه سازی پیش بینی کرده‌ایم که از این میزان 4 میلیارد تومان برای محور بیرجند- زاهدان، 7 میلیارد تومان برای قطعه بیرجند- قاین و 2 میلیارد تومان برای محور دیهوک- راور اختصاص می‌یابد.جعفری با اشاره به برنامه‌های اجرائی امسال در مورد پروژه‌های باند دوم محور بیرجند، قاین و گناباد افزود: 80 کیلومتر از محور بیرجند، قاین و گناباد تبدیل به بزرگراه شده و در حال حاضر 100 کیلومتر در دست اجرا است.وی با اشاره به مشکلات محور بیرجند-قاین اظهار داشت: با توجه به افزایش تصادفات و تلفات در این محور اولویت اصلی راه و شهرسازی بازگشایی هر چه بیشتر قطعات باند دوم و همچنین رفع نقاط حادثه خیز در این محور است.مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این محور مشکلاتی برای تردد به وجود آمده گفت: این مشکلات سبب شده با توجه به افزایش ترافیک محور خصوصاً ترافیک تریلرهای ترانزیت و کوهستانی بودن فاصله زمان برای 100 کیلومتر تا حدود 1.5 ساعت افزایش یابد.وی یاد آور شد: در برنامه ریزی انجام شده با پلیس راه استان در سال 95 هفت نقطه پرحادثه در این محور ایمن سازی می شود.معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفتگوی اختصاصی با آوا با بیان اینکه در سطح کشور ۱۳ هزارو ۵۲۰ کیلومتر بزرگراه وجود دارد، گفت: از این میزان ۳۶۸ کیلومتر در خراسان جنوبی احداث شده است.رضا رجبی با اشاره به اینکه در کشور دو هزار و ۱۵۷ کیلومتر آزاد راه احداث شده است، بیان داشت:در خراسان جنوبی آزاد راهی وجود ندارد و باید حداقل ۳۰۰ کیلومتر آزاد راه احداث تا بتوانیم به میانگین نرخ کشوری برسیم.

*تخصیص فقط 16 میلیارد از 100 میلیارد تومان اعتبار

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: از مجموع ۲۴ هزار و ۲۸۵ کیلومتر راه اصلی در کشور هزار و ۳۳ کیلومتر در خراسان جنوبی احداث شده که برای رسیدن به متوسط میزان راه اصلی کشور باید دراستان دو هزار کیلومتر راه اصلی احداث شود.

وی با اشاره به تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار برای دوبانده شدن راه ها در سفر رئیس جمهور گفت: این میزان اعتبار برای 100 کیلومتر بزرگراه مصوب شده است. وی خاطر نشان کرد: این بودجه ابتدا خارج از ردیف موجود اعتباری بود اما در واقع سازمان مدیریت اعتبار سال را هم در همین اعتبار آورد که به نوعی رقم آن کم شد. وی با بیان اینکه از مجموع 100 میلیارد تومان فقط 16 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است افزود: استاندار سابق در سفری که به مرکز داشتند دستور ویژه رئیس جمهور را برای تخصیص صد در صدی مصوبات سفر دریافت کرد اما هنوز منتظر تخصیص جدید برای این موضوع هستیم. لازم به ذکر است مصوبه 100 میلیارد تومان اعتبار برای بزرگراه های خراسان جنوبی مربوط به سفر رئیس جمهور در سال 93 است که هنوز کمتر از یک چهارم آن تخصیص یافته است این در حالی است که پس از حدود یک سال از سفر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی استاندار این منطقه چند روز پیش از دستور تخصیص صد در صدی اعتبارات محور بجنورد- گلستان توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد. روزنامه خراسان در شماره روز پنجشنبه 31تیرماه 95 با این مقدمه نوشته است: «محمدرضا صالحی» در نشستی صمیمی با مدیران رسانه های خراسان شمالی گفت: درباره جاده بجنورد به جنگل گلستان دستور تخصیص 100 درصد با اولویت آنی را از نوبخت به شکل مکتوب گرفتم.البته ناگفته نماند که استاندارخراسان جنوبی نیز در نشستی کاری با معاون وزیر راه و شهرسازی و نیز معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه راه های کشور ، مسائل، مشکلات و درخواست های استان در این حوزه را مورد پیگیری جدی قرار داد.وی پیگیری تخصیص اعتبارات سفر کاروان تدبیر وامید به استان را از دیگر درخواست های استان دانست و تصریح کرد: در این زمینه نیز پیرو دستور رئیس جمهوری محترم مقرر شد اقدامات و پیگیری های لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به انجام برسد تا شاهد اجرایی شدن مصوبات سفر هیات دولت به استان باشیم.اما معلوم نیست چند صبای دیگر باید خبرهای وحشت انگیز مرگ عزیزان هم استانی مان را در جاده های مرگ از گوشه و کنار بشنویم و همچنان منتظر تخصیص قطره چکانی اعتبارات برای دوبانده شدن جاده ها از سوی دولت باشیم.

مسئولین استانی از توان قرارگاه خاتم الانبیاء برای دوبانده شدن راه ها استفاده کنند

آنچه که در این بین قابل تامل است پیشنهادی است که از سوی رئیس بسیج سازندگی استان در جلسه ای مطرح شد . برای کم و کیف این پیشنهاد گفتگویی را با زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی استان ترتیب دادیم . وی در این گفتگو اظهار کرد: با توجه به اینکه پروژه هایی چون دوبانده کردن راه ها مستلزم صرف اعتبارات کلانی است و این اعتبارات نیز با رقم های فعلی زمان بسیار زیادی را برای تخصیص می طلبد .زهرایی با بیان اینکه قرارگاه خانم النبیاء با توان مالی واجرایی می تواند اقدامات قابل توجهی در بحث دوبانده شدن راه ها انجام دهد تصریح کرد: قرارگاه خاتم النبیاء مکلفت به محرومیت زدایی در یک شعاع خاص از پروژه های در دست اقدامش دارد که 10 شاخص مهم در این قالب می گنجد. وی ادامه داد: این امر می تواند برای محرومیت زدایی از روستاها نیز در حاشیه دوبانده شدن راه های استان موثر واقع شود. رئیس سازمان بسیج سازندگی استان به نمونه عینی اقدامات قرارگاه خاتم النبیاء در استان اشاره کرد و گفت: دوبانده شدن راه قاین- خضری از اقدامات یکی از موسسات کوچک این قرارگاه است . زهرایی استفاده از ظرفیت این قرارگاه را مستلزم پیگیری های مستمر از سوی مقامات عالی استان و وزارت خانه ها عنوان کرد و افزود: پیشنهاد ورود قرارگاه خاتم الانبیاء به پروژه های کلان استان را در جلسه مکرر مطرح کردیم اما هنوز باید منتظر بود که شخص استاندار به این پیشنهاد پاسخ دهد. وی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم الانبیا به دنبال سود کلان نیست گفت:این قرارگاه می تواند حتی در انجام پروژه از نیروهای بومی نیز استفاده کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آوای خراسان جنوبی، تاریخ انتشار: 3مرداد1395، کدخبر: -: www.ava-khorasanjonoobi.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین