پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۵۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
آخرین روز رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش با عملیات‌های مختلفی همراه بود.
شعار سال: صبح روز گذشته پنجشنبه ۲۵ دی ماه بود که مرحله دوم و نهایی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و جاسک با حضور تمام یگان‌های این نیرو برگزار شد.

نخستین روز از رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش چگونه گذشت؟

رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش، روز سه شنبه با حضور فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح کشورمان همچون سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و سایر فرماندهان نظامی کشورمان و با رمز یا زهرا (س) در سواحل مکران و شمال اقیانوس هند آغاز شد.

در نخستین مرحله این رزمایش که به صورت غیرمترقبه برگزار شد، یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش به منطقه عمومی رزمایش گسترش یافتند تا در ادامه تمرینات تخصصی خود را برابر سناریو از پیش تعیین شده به انجام برسانند.
 


شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی سطح به سطح، شلیک اژدر از زیردریایی‌های بومی نیروی دریایی ارتش، تمرینات تخصصی تیم‌های عملیات ویژه در ساحل و دریا و همچنین انجام عملیات پهپادی و جنگال نیز بخش‌های دیگری از این رزمایش است.

البته در نخستین روز از این رزمایش از دو دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش به نام‌های ناوبندر مکران و ناو موشک انداز زره نیز رونمایی و به ناوگان این نیرو الحاق شدند.
 


دومین روز از رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا / شلیک کروز‌های دریایی ایران به اهداف مشخص

در مرحله نهایی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش، یگان‌های این نیرو با شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی اهداف خود را مورد اصابت قرار دادند. در این مرحله از رزمایش، انواع موشک‌های کروز دریایی برد مختلف، با شلیک از ساحل و عرشه شناور‌های سطحی نیروی دریایی ارتش، با موفقیت اهداف خود را در شمال اقیانوس هند و منطقه عمومی رزمایش مورد اصابت قرار دادند.

امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه امروز از توانمندی بسیار بالایی در زمینه موشک‌های کروز دریایی برخوردار هستیم و طیف متنوعی از این موشک‌ها امروز در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد، گفت: قدرت اثرگذاری بالای موشک‌های کروز دریایی در برد‌های مختلف مورد نیاز که امروز در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد، آن‌ها را به سلاحی اثرگذار و تعیین کننده در عرصه نبرد‌های دریایی تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تسلیحات و سامانه‌های بکارگیری شده در این رزمایش به دلیل رعایت مسائل طبقه‌بندی شده قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد، تاکید کرد: دشمنان باید بدانند که در صورت هرگونه تعدی و تعرض آن‌ها به مرز‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران، از ساحل و دریا هدف موشک‌های کروز دریایی قرار خواهند گرفت.
 


شلیک عملیاتی اژدر توسط زیردریایی فاتح به سوی اهداف مشخص

در مرحله نهایی از رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا، زیردریایی بومی فاتح که به دست متخصصان جوان و متعهد کشورمان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و با همکاری نیروی دریایی ارتش ساخته شده است، با شلیک اژدر و اصابت به هدف، بخش دیگری از توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشت.

امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش با اعلام این خبر، اجرای عملیات پهپادی را از دیگر اقدامات انجام شده در رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا عنوان کرد و گفت: در این رزمایش بخش‌هایی از سامانه‌های پهپادی با مأموریت‌های مختلف شناسایی، شناسایی رزمی و رزمی به کار گرفته شد که عملکرد مناسبی داشتند.
 


مشخصات زیردریایی فاتح

تناژ سطحی: ۵۲۷ تُن.

تناژ زیرسطحی: ۵۹۳ تن.

عمق عملیاتی: ۲۰۰ متر.

حداکثر عمق: ۲۵۰ متر.
 


سرعت سطحی: ۱۱ نات.

سرعت زیرسطحی: ۱۴ نات.

مدت دریانوردی: ۳۵ روز.

تسلیحات: ۴ مقر پرتاب اژدر‌های کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری، ۸ مین دریایی.

ویژگی‌های زیردریایی فاتح: ۱۲ نوع سونار مختلف، سیستم ESM، وجود جایگاه‌های موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا، جابجایی یگان‌های تکاوری، سامانه شلیک و هدایت موشک‌های کروز زیر سطحی به سطح، استفاده از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا.

سامانه‌های موجود در زیردریایی فاتح: سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیرسطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی و سامانه مخابراتی امن و یکپارچه.
 


حضور پهپاد‌های دریایی نیروی دریایی ارتش در رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا

امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا، اجرای عملیات پهپادی را از دیگر اقدامات انجام شده در این رزمایش عنوان کرد و گفت: در این رزمایش بخش‌هایی از سامانه‌های پهپادی با مأموریت‌های مختلف شناسایی، شناسایی رزمی و رزمی به کار گرفته شد که عملکرد مناسبی داشتند.

این سخن معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا به این معناست که نیروی دریایی ارتش دو پهپاد دریاپایه سیمرغ و پلیکان را عملیاتی کرده و قرار است از این پس آن‌ها را به صورت عملیاتی در سازمان رزم خود مورد بهره برداری قرار دهد. این پهپاد‌ها می‌توانند در عملیات‌های شناسایی و رزمی ماموریت‌های مختلفی را اجرا کند. البته استفاده از توان پهپادی در ساختار تمام نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و امروزه تمام نیرو‌های مسلح دارای یگان‌های پهپادی هستند که این نیروی دریایی ارتش نیز از این موضوع مستثنی نیست.
 


مشخصات پهپاد دریاپایه سیمرغ

طول: ۸ متر.

فاصله دو سر بال: ۱۶ متر.

برد عملیاتی: ۱ هزار و ۵۰۰ متر.

سقف پروازی: ۲۴ هزار پا.

مدوامت پروازی: ۲۴ ساعت.

وظیفه: اجرای عملیات‌های گشت، شناسایی، پایش و عملیات رزمی.

ویژگی خاص: قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها.

انواع تسلیحات: ۴ موشک هوشمند سدید.
 


مشخصات پهپاد پلیکان

نوع موتور: چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت.

ماموریت پهپاد پلیکان: نفوذ در عمق، توانایی ماموریت‌های گشت و شناسایی.
 


ویژگی‌های خاص: سامانه پرواز خودکار، توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت، شناوری مثبت و مقاومت آن در برابر نفوذپذیری در هنگام فرود بر سطح آب، انجام آزمایشات میدانی HAT و SAT و عدم نیاز آن به تاسیسات و زیرساخت‌های گسترده و پرهزینه جهت بهره برداری.

مکانیزم پرواز: پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان شده خود که به صورت عمود پرواز است از شناور جدا می‌شود و پس از آن با استفاده از الگوی خودکار طراحی شده در سامانه پرواز خودکار، طی فرآیند محاسبه شده بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد فاز کروز یا حرکت افقی می‌شود. این فرآیند در هنگام برگشت پرواز از ماموریت شناسایی خود و نشستن بر روی کشتی بالعکس اجرا می‌شود.
 


توانایی بالای ایران در رصد زیردریایی‌های بیگانه

در مرحله نهایی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا، یک فروند زیر دریایی بیگانه، مورد شناسایی و رصد قرار گرفت.

تحرکات این زیردریایی که قصد نزدیک شدن به منطقه رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه شمال اقیانوس هند را داشت، با شناسایی به موقع توسط بالگرد‌های ضد زیردریایی مورد رصد قرار گرفت که پس از آگاهی از شناسایی خود، بلافاصله منطقه رزمایش را ترک کرد.

رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش از روز گذشته در منطقه سواحل مکران و شمال اقیانوس هند با حضور یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش آغاز شده است.
 


رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش چه دستاورد‌هایی خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد با توجه به تمرین‌های اجرا شده در رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش این رزمایش موجب خواهد شد تا هماهنگی یگان‌های مختلف نیروی دریایی ارتش با یکدیگر افزایش پیداکرده و فرماندهان نیروی دریایی ارتش بتوانند از این پس ماموریت‌های خود را با هماهنگی بیشتری نسبت به قبل اجرا کنند. البته سرلشکر باقری نیز دیگر ماموریت مهم نیروی دریایی ارتش را گشت و پایش منطقه دریای سرخ اعلام کرد که قرار است از این پس برای برقراری امنیت کامل شناور‌ها و ناوگان نفتکش و تجاری خود را در آن دریا اجرا شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار ۲۶ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۶۳۰۵۶۰، www.yjc.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
همینکه ارتش داره این روزها در زمینه رزمایش ها سنگ تموم میذاره نشون میده که سطح تهدید ها بالاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
باید این خبر هارو کرد تو چشم اهل رسانه های معاندین تا اقتدار ایران و ایرانی رو به چشم ببینن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین