تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
شعار سال: انجمن مهندسان ژنتیک اردن امروز (شنبه) مدعی شد که از عمر ویروس کرونا تنها دو ماه باقی مانده و پس از گذشت این دو ماه، عمر این ویروس به پایان می‌رسد.

این انجمن در گزارشی علمی که در حساب فیسبوک خود منتشر کرده، آورده است: براساس میانگین جهش‌های حذف، از عمر این ویروس کمتر از دو ماه باقی مانده است.

در این گزارش چنین آمده است:

براساس میانگین جهش‌های حذف، از عمر ویروس کرونا کمتر از دوماه باقی مانده است.

آشنایی با منطقه ORF

در ابتدا: ORF۸

منطقه ORF۸ در ویروس SARS-COV۲ و اهمیت آن!

منطقه ORF۸ در ویروس کرونا در واقع مهمترین مناطق در RNA ویروس (اسید ریبونوکلئیک) است که خطر ویروس و میزان کشندگی آن را مشخص می‌کند. همین منطقه است که پروتئین‌ها و مهمترین آن‌ها یعنی پروتئین شبه هیستونی (histone mimics) را که از طریق متوقف کردن تولید اینترفرون نوع ۱ (tipe ۱ interferons) و سیتوکین (cytokines) نقش اصلی را در تضعیف سیستم ایمنی و استتار ایفا می‌کند. نقش ایترفرون و سیتوکلین توقف نسخه‌های همین ویروس در داخل سلول‌های مجاور است.

به اختصار؛ زمانی که این ویروس وارد یک سلول می‌شود و خودش را تکثیر می‌کند، مکانیسمی داخل سلول وجود دارد که فاش می‌کند مورد حمله قرار گرفته است و منطقه‌ای در داخل DNA انسان را که سیتوکین تولید می‌کند، تحریک می‌کند واین سیتوکین به منزله پیامی اضطراری برای ویروس‌های مجاورِ سلولی است که مورد حمله قرار گرفته است وبه این سلول‌ها اطلاع می‌دهد که مورد حمله ویروسی قرار گرفته اند و همین موضوع سلول‌ها را تحریک می‌کند تا اینترفرون نوع۱ تولید کنند و از ورود و تکثیر ویروس در خود جلوگیری کنند.

به منطقه ORF۸ در ویروس برمی گردیم؛ این منطقه پروتئین‌هایی تولید می‌کند که مهمترینشان پروتئین شبه هیستونی است که وارد ژنوم انسانی می‌شود و از تولید سیتوکین در آن جلوگیری می‌کند و در نتیجه هشداری خطاب به سلول‌های مجاور صورت نمی‌پذیرد و ویروس همه سلول‌های مجاور را اشغال می‌کند. طول منطقه ORF۸ به ۱۲۱ اسید آمینه می‌رسد بنابراین هنگامی که در این منطقه جهش حذفی صورت می‌گیرد، مأموریت سیستم ایمنی را برای سیطره بر ویروس بسیار آسان می‌کند و ویروس، سلاح استتار از سیستم ایمنی را از دست می‌دهد.

در جهش‌های جدید کشف شده در انگلیس، دانمارک، برزیل، آفریقای جنوبی و ژاپن مشاهده شده است که منطقه ORF۸ در همه این جهش‌ها نابود شده و ۳۸۲ نوکلئوتید از ماده ژنتیکی خود را از دست داده است.

قبلا گفته شد که تعداد اسید‌های آمینه در منطقه ORF۸ به ۱۲۱ اسید آمینه می‌رسد به طوری که در همه جهش‌های جدید بویژه نوع کشف شده آن در انگلیس مشاهده شده که «متوقف کننده سنتز پروتئین» (Stop codon) در اسید آمینه به شماره ۲۷ تبدیل شده است و این موضوع از نابودی کامل این منطقه حکایت دارد.

این در حالی است که در تحقیقی که در مجله lancet در سنگاپور منتشر شده، آمده است: کسانی که به ویروس جدید مبتلا شده اند، وضعیتشان بین خفیف و متوسط بوده و هیچ یک از آن‌ها به تنفس مصنوعی نیاز نداشته اند.

در تحقیق دیگیری که در مجله biirxiv منتشر شده، آمده است: از دست رفتن ۳۸۲ نوکلئوتید از ماده ژنتیکی ویروس سارس کووید۲، منطقه ORF۸ را به طور کامل نابود کرده و روی منطقه N که پوشش پروتئینی تولید می‌کند، تاثیر گذاشته است.

براساس آنچه قبلا درباره ویروس سارس کشف شده در چین در سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شده بود، حذف ۲۹ نوکئولید از منطقه ORF۸ دلیل ناپدید شدن ویروس و پایان آن بوده است.

بیشتر دانشمندان تمرکز خود را روی جهش‌های پروئتین تاجی شکل ویروس کرونا و سرعت انتشار این ویروس قرار داده اند در حالی که مهمترین منطقه در این ویروس که به منزله سلاح آن است یعنی منطقه ORF را فراموش کرده اند. میانگین جهش‌های حذف، ماهانه ۳۱ نوکلوئید است و همین کافی است تا پس از کمتر از دو ماه منطقه N و منطقه مسئول تولید پوشش پروتئینی، تخریب و در نتیجه ناپدید شود و پایان یابد؛ به طوری که جهش‌های حذف پس از نابودی منطقه ORF۸، هم اکنون تاثیر روی منطقه N را آغاز کرده است لذا جهش‌های جدید، جز ویروس ضعیف شده و واکسن طبیعی چیز دیگری نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شفقنا، تاریخ انتشار: 27 دی 1399، کدخبر: 1082049، www.fa.shafaqna.com