يکشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - 2025 October 26
شعار سال: سال تحصیلی ۱۳۹۹ در شرایطی به پایان خود نزدیک میشود که خطر ترک تحصیل و بازماندن حدود سه میلیون دانش آموز از مدرسه، سردرگمی خانوادهها و نارسایی در پوشش آموزشی در شرایط کرونا، موقعیت نهاد مدرسه و اعتبار اجتماعیِ دستگاه تعلیم و تربیت را در حوزه عمومی دچار ضعف و تنزل نموده تا حدی که نشانههای تقلیل موقعیت آموزش و پرورش از نهادی توسعهای_زیرساختی به موضوعی خدماتی_دمِدستی نمایان شده است.
با وجود ابرچالش های امروز کشور، نمی توان و نباید چشم از وضعیت نابسامان آموزش و پرورش برداشت. ما در قبال آینده و امروزِ کودکان و نوجوانان ایران مسؤلیم.
در آستانه قرن جدید هجری خورشیدی، نظام آموزشی با دو مسأله و چالش معماگونه مواجه است:
از یک سو؛ جمعیت ۳۰ درصدی دانش آموزانی که به دلایلی همچون فقر از تحصیل باز میمانند، و از سوی دیگر جمعیت ۷۰ درصدی که از کلاس و مدرسه برخوردارند اما در پایان تحصیل با فقر مهارتی مواجهند. به عبارتی، دولت در زمینه تحصیل و آموزش رسمی نمیتواند برای نهاد خانواده رضایت بیافریند.
تا زمانی که توان تبیین و فهم درست مسألههای آموزشی کشور وجود نداشته باشد، نظام تدبیر و سیاستگذاری در دستگاه تعلیم و تربیت امکان اتخاذ تصمیم های راهگشا ندارد. به این منظور ما باید روی چند پرسش جدی در آستانه ورود مدرسه به سال ۱۴۰۰ تأمل و گفتوگو کنیم. برخی از این پرسش ها به این شرحند: هویت مدرسه ایرانی در سده جدید هجری خورشیدی چگونه است؟ کشورهای موفق جهان، خاصه کشورهای آسیا و خاورمیانه در نظام آموزشی خود چه بازنگری هایی داشته اند؟ نسبت ما با تجارب نوین آموزش و پرورش در جهان چیست؟ چگونه میتوانیم اثربخشی و کارآمدی مدرسه را ارتقا بخشید؟ چگونه می توان نخبگان، دولت و ارکان حاکمیت را نسبت به اهمیت آموزش و پرورش، ملتفت ساخت؟ آیا اصرار بر ادامهیافتن سبک مدرسهداری حضوری پاسخگوست؟ ما چه مأموریت تحولی برای نهاد مدرسه در شرایط جدید که شدیداً رنگ و بوی فناورانه به خود گرفته باید در نظر بگیریم؟ نقش نهادهای علمی، صاحبنظران، اندیشکدهها و رسانهها در این میان چیست؟
به نظر میرسد برای بهسازی یا نوسازی نظام آموزشی کشور به ویژه در آستانه ورود به قرن جدید هجری خورشیدی، باید «آموزش و پرورش» را مقولهای فراتر از عنوان یک وزارتخانه و سازمان دید. ما به یک «تغییر نگرش عمومی» برای قرارگرفتن نهاد مدرسه در موقعیتی توسعهای و مولّد نیاز داریم.
این پرسش ها، می تواند فراخوانی باشد برای تأمل بیشتر و شکلگیری گفتوگوهای بین رشتهای میان همه علاقهمندان و صاحبنظران به ویژه جامعه شناسان، اقتصاددانان، پژوهشگران سیاستگذاری عمومی و مطالعات راهبردی برای فهم بهتر و صورتبندی از مدرسه ۱۴۰۰
مرتضی نظری
دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
عضو هیأت مدیره کانون خرد و توسعه ایران
پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کافه خرد
اينكه تا كرونا اومده خيلي از دانش اموزان ترك تحصيل كردن موضوع تازه اي نيست تا بوده همين بوده
خيلي ها دارن طي اين روزهاي كرونايي از تحصيل تو مقاطع متفاوت دست ميكشن و بايد يه فكري در اين زمينه بشه
نظام اموزشي ما از اين ابر چالش ها زياد به خودش ديده بعيد ميدونم اوضاع بهبود پيدا كنه