پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۲۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توجه به روستا‌ها مهمترین نماد عدالت است، گفت: روستاییان و عشایر دو قشر مولد هستند که ما موظف به حمایت از آن‌ها هستیم.
شعار سال: اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در اولین آیین تجلیل از خیرین توسعه روستاها و مناطق عشایری کشور که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: به برکت ایام خجسته‌ ماه رجب خداوند تبارک و تعالی تفضلی کند تا بتوانیم کمک کنیم دوستان به اهداف خیری که برای خدمت رسانی به ضعیف‌ترین اقشار جامعه دارند، برسند و این کار حتماً رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی توسعه انسانی را از شاخص‌های مهم توسعه توسعه انسانی عنوان کرد و گفت: توسعه به مسائل مختلفی که عمدتا مسائل اجتماعی هستند، توجه دارد و اگر بتوانیم در هر کدام از زیرشاخه‌های توسعه انسانی به ابعاد بهتری دسترسی پیدا بکنیم در شاخص‌های توسعه کشور تاثیرگذار خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در سال‌های اخیر بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که در کشور صورت گرفته، ما در همبستگی اجتماعی و در سرمایه اجتماعی و اعتماد و امید به آینده و همینطور در مشارکت عمومی دچار ضعف‌هایی شده‌ایم که بخشی از آن تحت تاثیر القائات دشمن و برخی تحت تاثیر مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد.

جهانگیری گفت: ما همواره باید دغدغه داشته باشیم که اعتماد و امید مردم به آینده، به عنوان بزرگترین سرمایه‌هایی که هر کشوری برای حرکت‌های رو به توسعه و پیشرفت نیاز دارد، را همواره تقویت کنیم و از یک امید و اعتماد و افق گشایی خوبی نسبت به آینده برخوردار باشیم. البته این بر عهده نخبگان کشور در بخش‌های مختلف کشور است و نخبگان بیش از بقیه می‌توانند تأثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند آینده را تیره و تار نشان بدهند، گفت: رسالت ما این هست که آینده خوبی برای کشور ترسیم کنیم چرا که کشور به اندازه کافی ظرفیت‌های توسعه دارد. هیچ نعمت یا هیچ نیازی برای توسعه نیست که بگوییم در ایران کم هست و با این حال به دلیل محدودیت‌ها با تنگناهایی روبرو هستیم.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: البته از نظر برخی از امکانات طبیعی مانند آب ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشیم اما از منابع مختلف مثل نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی و از همه مهمتر نیروی انسانی تحصیلکرده جوان پرانرژی که می‌تواند همه امکانات توسعه را به کار بگیرد و کشور را در یک مسیر خوب قرار دهد برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه برخی اقشار جامعه با فقر و نابرابری روبرو هستند گفت: وظیفه ملی همه آحاد کشور و وظیفه قانونی دولت است که برای رفع این مشکلات و دغدغه ها اقدام مضاعف انجام دهیم.

جهانگیری افزود: علاوه بر دولت، سایر قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی نیز این وظیفه را برای خود قائل هستند که با شتاب و همت بیشتری برای حل مسایل کشور تلاش کنند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در کنار تلاش و اقدامات دستگاه های دولتی و حاکمیتی، گروهی تحت عنوان خیرین به صورت فردی و یا شبکه‌ای پا پیش گذاشته‌اند تا بتوانند بخشی از دغدغه های اقشار ضعیف جامعه را برطرف کنند. این اقدامات آنها منجر به تقویت همبستگی ملی و نیز افزایش قوام و دوام جامعه می شود چرا که وقتی مردم مشاهده می کنند که گروه‌هایی از همنوعان خودشان از اقصی نقاط کشور برای حل مشکلات آنها تلاش می کنند، حس نوعدوستی و همبستگی در جامعه تقویت می شود.

وی با یادآوری حادثه زلزله کرمانشاه و مشارکت جدی مردم برای کمک به زلزله زدگان افزود: میزان کمک‌ها تا حدی بود که مکرر از طریق رسانه‌ها از مردم خواسته می‌شد که به دلیل بسته شدن راه‌ها و مسیرها، از حضور در منطقه زلزله زده خودداری کنند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به حادثه سیل عید سال ۹۸ که تقریباً ۲۵ استان کشور را درگیر کرد گفت: این سیل خانه‌های مردم در برخی استان‌ها را ویران کرد و در جریان
این حادثه گروه‌هایی از مردم و خیرین به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند و نمایشی از همبستگی و نوعدوستی ارائه دادند. این همبستگی سرمایه‌ای بزرگ برای ایران است که می‌توانیم با اتکا به آن بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذاریم.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه روستاییان و عشایر افرادی مولد و تولیدکننده هستند و با حداقل امکانات زندگی می کنند گفت:‌ بسیاری از شخصیت‌های ملی، فرهنگی و مذهبی کشور از دل روستاها و عشایر آمده‌اند و توانسته اند کارهای بزرگ و ماندگار در تاریخ انجام دهند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه حدود ۲۷ میلیون نفر از جمعیت کشور عشایر و روستاییان هستند و تعداد آنها از جمعیت برخی کشورها بیشتر است، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که امام خمینی(ره) که از همان روزهای نخست انقلاب خط مشی‌ای را برای رسیدگی به روستاها ترسیم کرد که در این راستا جهاد سازندگی تأسیس شد و بسیاری از زیربناها و زیرساخت‌های لازم در روستاهای کشور شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که از شبکه سراسری گاز برخوردار است گفت: مردم روستاها مشابه مردم پایتخت از امکان مساوی در نعمت گاز برخوردار هستند البته در برخی روستاها هنوز آنطور که باید گازرسانی نشده که امیدوارم تا پایان دولت شاهد باشیم که همه روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند.

جهانگیری با تاکید بر این که برقراری عدالت از مهمترین آرمان‌ها و آرزوهای هر انسانی است افزود: یکی از بزرگترین افتخارات ما این است که امام اول شیعیان که به او عشق می ورزیم شهید راه عدالت است.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه گفت: در راستای عدالت آموزشی باید روستاهای کشور از مدارس و امکانات آموزشی همانند شهرها برخوردار باشند و این موضوع در سایر خدمات نظیر امکانات بهداشتی و درمانی نیز صادق است.

وی توجه به روستاها را از مهمترین نمادهای عدالت برشمرد و گفت: ‌توجه به روستاها آرمان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است و باید تلاش کنیم تمامی شئون عدالت در مناطق روستایی کشور اجرایی شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه امروز با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبرو هستیم گفت: هنوز زمان آن نرسیده که بتوانیم درباره فشارهایی که در دوره تحریم علیه ملت ایران وارد کردند صحبت کنیم زیرا در شرایط جنگ هیچکس خود را در مقابل دشمن ضعیف نشان نمی‌دهد اما به اذعان مقامات دولت فعلی و دولت سابق آمریکا و کشورهای اروپایی فشار حداکثری علیه ملت ایران با شکست مواجه شده است و مهمترین علت این شکست، راهبرد مقاومت بود که رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم کردند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی آن که همه کشورها با آن درگیر هستند گفت: تفاوتی که ملت ایران در مقابله با کرونا با سایر کشورها دارد این است که ملت ایران با تحریم‌های ظالمانه نیز روبرو است و فشارهای سنگینی بر همه مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه وارد شده است.

وی از همه افراد، نهادها و خیرینی که در شرایط کرونا و تحریم به موقع برای کمک به اقشار ضعیف اقدام کردند قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه خیرین به موقع وارد عمل شدند و تلاش کردند با کمک های معیشتی اجازه ندهند که اقشار ضعیف جامعه با بحران روبرو شوند.

جهانگیری افزود: خیرین کشور طی سالیان گذشته در زمینه های مختلف از جمله مدرسه سازی گام های بزرگی برداشته اند به گونه ای که امسال دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه از سوی خیرین هزینه شده است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه خیرین در زمینه ارائه کمک‌های معیشتی نیز گام‌های موثر و تعیین کننده ای برداشته‌اند افزود: امروز که دولت منابع مالی خوبی را برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تخصیص داده است، خیرین علاوه بر اقدامات جاری خود نظیر ساخت مدرسه و بیمارستان و تجهیز مراکز درمانی، گام های بلندی برداشته‌اند تا بتوانند چهره روستاها و وضعیت زندگی عشایر را متحول کنند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با فعالیت شورای عالی توسعه روستا و عشایر شاهد سیاست گذاری‌های مناسب و اصلاح برخی سیاست‌های غلط باشیم به گونه ای که مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها اتفاق بیفتد و حاشیه نشینی که یکی از دغدغه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی است ساماندهی شود.

جهانگیری افزود: با کمک خیرین امکان رفع آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی حاشیه نشینی میسر است و نام نیک خیرین در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت نیز از خیرین حمایت می کند، از استانداران سراسر کشور که از طریق ویدئوکنفرانس این مراسم را دنبال می کردند خواست نسبت به طرح حمایت از ایتام که کمیته امداد امام خمینی(ره) طراحی کرده است، اهتمامی جدی داشته باشند و با کمک خیرین هیچ یتیمی بی پناه نباشد.

در این مراسم معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نیز گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی خیرین، نهادهای حاکمیتی و دولت ارائه کرد و گفت: ‌مجمع خیرین روستایی با هدف هماهنگی خدمات و فعالیت‌های خیرین برای کمک به روستاها ایجاد شده و امیدوارم با برنامه‌های در دست اجرا شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.

در این مراسم روسای کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان نوسازی مدارس، سازمان بهزیستی کشور، امور عشایر ایران، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و رییس مجمع خیرین سلامت نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص توسعه روستاها پرداختند و استانداران فارس، گلستان، کرمانشاه، مازندران و قم نیز گزارشی از فعالیت خیرین در استان های خود ارائه کردند.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهوری از تعدادی از خیرین عرصه روستا قدردانی شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 84232043، www.irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
0
همين كه شما و دولت تون داريد در زمينه عدالت حرف مي زنيد ادم خندش ميگيره اخه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین