پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۳۱۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمینه‌های مختلف، چون فرهنگ نیازمند مطالعات بین‌رشته‌ای هستیم، اما جز با کار عمیق و پرحجم ممکن نیست.
شعار سال: سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی»، فرهنگ را موضوعی چند لایه و پیچیده و اثرگذاری در آن را نیازمند همکاری و مطالعات بین‌رشته‌ای مانند علوم‌شناختی، روانشناسی، هوش مصنوعی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، ارتباطات و حتی علوم مهندسی دانست.

عاملی در مورد اهمیت و نقش همکاری دانشکده‌ها و مطالعات بین‌رشته‌ای در دانشگاه گفت: از دهه ۶۰ به این سو به دلیل پیچیدگی‌ای که در نظام تولید صنعتی و تولید کالایی به وجود آمده و درست از زمانی که ایده دانش یکپارچه شکل گرفته ضرورت نگاه چند رشته‌ای و مطالعات بین‌رشته‌ای بیشتر شده است.

این استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه تلفیق رشته‌های فنی و مهندسی با علوم شناختی و ارتباطات و فراتر از آن علوم انسانی حکمت‌پایه چگونه ممکن است و چه فرآیندی دارد، گفت: این موضوع نیازمند الزاماتی است. متاسفانه سازوکار‌های بین‌رشته‌ای در کشور ما بسیار ضعیف است و حوزه‌های بین‌رشته‌ای نه در سطح تصویب رشته‌ها درست تعریف شده و نه در محیط‌های دانشگاهی، دلیل آن هم ساختار گروه‌ها و دپارتمان‌هایی است که به شکل مطلق در دانشگاه تعریف شده است. گاه مشاهده می‌کنیم در دانشگاه‌های فنی یک دپارتمان علوم انسانی هم خارج از دانشکده‌ها و رشته‌های رسمی مستقر شده، ولی باز هم تلفیق صورت نگرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: البته برخی از دانشگاه‌ها به سمت این تلفیق رفته‌اند مثلا در دانشگاه تهران مسئولیت حوزه‌های بین‌رشته‌ای به پردیس البرز واگذار شده است و این امید وجود دارد موضوع بین‌رشته‌ای‌ها در ساختار دانشگاه پر رنگ‌تر شود.

وی گفت: از دیگر دانشکده‌هایی که موضوع بین‌رشته‌ای را جلو می‌برند می‌توان به دانشکده علوم و فنون نوین اشاره کرد که تلفیق و تعامل بین‌رشته‌ای هر چند سخت، اما در آن تقویت شده است.

عاملی گفت: همکاری دانشکده‌های مختلف با هم در عرصه‌های گوناگون نیازمند زمان و ممارست و کار پرحجم است حتی دانشگاه‌های مهم جهان مانند ایلینویز آمریکا هم که دارای گروه‌های تلفیق و ترکیب هستند سال‌ها برای آن زمان گذاشته و کار مطالعاتی عملیاتی عمیقی انجام داده‌اند که در اصطلاح نگاه ۳۶۰ درجه‌ای به علم نامیده می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۹۹، کد خبر: ۵۶۸۵۲۶، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
0
دقیقا چه زمانی قرار است کارهای مطالعاتی انجام شوند و به مرحله اجرا در بیایند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین