پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۵۳۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از واریز سود ۱۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی در سال گذشته از طریق سامانه سجام خبر داد.
شعار سال: با توجه به آزاد شدن سهام عدالت که در سال گذشته حدود ۴۹ میلیون نفر خواسته و یا ناخواسته وارد بازار سرمایه شدند و همچنین با تو جه به رشد بورس در نیمه اول سال گذشته و عرضه اولیه شرکت‌های ارزنده تعداد زیادی از مردم نیز از این طریق وارد بورس شدند، به گونه‌ای که طبق آمار اعلام شده از سوی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون ایرانی معادل ۷۵ درصد از جمعیت کشور در بازار سرمایه حضور دارند.

فریبا اخوان معاون عملیات شرکت سپرده گذاری گفت: سود ۱۳۰ شرکت بورسی در سال ۹۹ از طریق سامانه سجام واریز شد.

معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: از دو ریال تا شانزده هزار و پانصد ریال بابت هر سهمی که شرکت‌ها به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز کردند ما همان مقدار را به حساب سهامدارانشان واریز کردیم. براین اساس شرکت‌هایی که از طریق سجام اقدام به پرداخت سود کردند توانستند ۹۷ درصد از سود سهامداران‌شان را واریز کنند.

با توجه به این که بازار سرمایه دچار تغییر بسیار زیادی شده و تعداد بازیگران حقیقی در آن افزایش یافته و عملا از یک بازار کوچک به یک بازار بسیار فراگیر مردمی تبدیل شده، لازم است قوانین آن نیز متناسب با شرایط جدید تغییر کند.از جمله این قوانین واریز سود سهام که در مجامع شرکت‌ها تصویب می‌شود، به صورت متمرکز است.

طبق قانون برای بررسی عملکرد شرکت‌ها در یک سال مالی معمولا تا پایان تیرماه سال بعد فرصت وجود دارد و مجامع شرکت‌ها برگزار می‌شود که در اکثر این مجامع بخشی از سود حاصل شده بین سهامداران توزیع می‌شود و طبق قانون تجارت شرکت‌های حقوقی ۸ ماه بعد از تصویب سود در مجمع فرصت دارند آن را به حساب ذی نفعان و سهامداران حقیقی و حقوقی واریز کنند.

به صورت سنتی معمولا سهامداران باید به بانکی که از سوی شرکت سرمایه پذیر اعلام می‌شد، مراجعه می‌کردند و سود خود را به صورت دستی دریافت می‌کردند، اما دو اتفاق باعث شد تا لازم شود سود سهام شرکت‌ها به صورت متمرکز و از طریق سامانه‌ای همچون سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام واریز شود.

یکی از این اتفاقات افزایش تعداد بازیگران حقیقی در بازار سرمایه به حدود ۶۰ میلیون نفر و دیگری شرایط کرونایی و پرهیز از حضور مستقیم مردم به بانک‌های مختلف برای دریافت سود است.

از طرفی با توجه به این که سرمایه گذاران حقیقی که در سال گذشته وارد بورس شده‌اند عمدتاً از عرضه‌های اولیه سهام خریده‌اند و میزان اختصاص سهام به هر نفر اندک است، بنابراین از نظر اقتصادی هم برای یک سهامدار نمی‌صرفد که جهت دریافت سود ناچیز سهام اندک به بانک مراجعه کند. بنابراین برای رعایت حال سهامداران حقیقی و سوخت نشدن سودهای خرد و پراکنده آنها لازم است سود مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام و به صورت متمرکز واریز شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1400، کد خبر: 4959563،  www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
اينم از شركت هاي بورسي كه اصلا نتونستيم زماني رو باهاشون خوش باشيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین