پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۳۵۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
یک اقتصاددان درباره پیش بینی اقتصاد ایران در ۱۴۰۰ گفت: سرمایه گذاری در اقتصاد کشور نیازمند ثبات اقتصادی است؛ قطعا با اقتصادی بسته و بدون تعامل با دنیا، وضع بهتری نسبت به سال ۹۹ نخواهیم داشت.
شعار سال: مهدی پازوکی درباره پیش بینی اقتصاد ایران در ۱۴۰۰ اظهار کرد: معتقدم اگر اقتصاد ایران، اقتصادی بسته باشد و تعامل با دنیا در دستور کار مجموعه حکومت قرار نگیرد و همین روند ادامه پیدا کند، قطعا وضع سال۱۴۰۰ بهتر از ۹۹ نخواهد شد؛ سالی که برای اقتصاد ایران بسیار سخت بود.

گشایش اقتصادی فقط با ثبات اقتصادی امکانپذیر است

وی افزود: گشایش در صورتی اتفاق خواهد افتاد که ثبات اقتصادی به اقتصاد ایران بازگردد و این ثبات نیز به نظام حکمرانی خوب مربوط می‌شود. اگر نظام تدبیر امور در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشور حاکم شود و ما به جای منافع قومی و قبیله‌ای و گروهی به دنبال منافع ملی رفته و بر اساس آن روابط خود با دنیا را تعریف کنیم و تحریم‌های ظالمانه را با سیاست‌های به خردانه کنار بزنیم، آن زمان است که می‌توانیم در زمین خودمان بازی کنیم نه زمین دشمن.

این اقتصاددان ادامه داد: امروز کشور‌های مرتجع منطقه به رهبری عربستان و اسرائیل و تندرو‌های آمریکا به شدت طرفدار انزوای ایران هستند. اگر تلاش کنیم در زمین خود بازی کنیم و به دنبال منافع ملی باشیم و در کنارش به سمت مذاکره رویم، رویکرد درستی اتخاذ کرده ایم.

وی با بیان اینکه طرفدار مذاکره است، گفت: ایران هرگاه به سمت نفی مذاکره رفته، ضرر کرده است. اگر در همین صدساله اخیر نگاهی به تاریخ اقتصاد ایران بیندازیم هرکجا که مذاکره‌ای از جانب ایران انجام شده، به نفع ما بوده است. حتی در همین برجام می‌توان گفت که به نفع ایران بود چرا که فرد دیوانه ای، چون ترامپ از آن خارج شد.

حق ملت ما؛ این اوضاع اقتصادی نیست

پازوکی اظهار داشت: حتی قطعنامه ۵۹۸ میان ایران و عراق نیز به نفع ایران بود. اگر آن را نمی‌پذیرفتم کشور متحمل خسارت‌های بیشتری می‌شد؛ بنابراین مذاکره یک ابزار است و نباید آن را نفی کنیم. به نظرم باید به منافع ملی ملت ایران اندیشید، زیرا حق ملت ما نیست که اوضاع اقتصادی اش این گونه باشد.

کسی در اقتصاد بسته، سرمایه گذاری نمی‌کند

این استاد دانشگاه گفت: ملت ایران در سال ۵۷ انقلاب کرد تا بی عدالتی و تبعیض و فقر از جامعه ایران رخت بندد. به باورم ما نمی‌توانیم در یک اقتصاد بسته، سرمایه گذاری را افزایش دهیم بلکه به انتقال تکنولوژی نیازمندیم. در این رابطه می‌توانیم از کشور‌های همسایه الگوبرداری کنیم. به عنوان مثال، درآمد سرانه ترکیه در دهه ۷۰ میلادی یک سوم ایران بود، ولی امروز بیش از یک و نیم برابر ایران است. ضمن اینکه میلیارد‌ها دلار هم درآمد از توریسم دارد، در حالی که ما درآمدی از توریست و گردشگر نداریم. ممکن است بگویند به دلیل بیماری کووید۱۹ چنین شده، ولی پیش از این بیماری نیز همین مشکل وجود داشت.

بخش خصوصی واقعی در اقتصادی ایران حضور ندارد!

پازوکی گفت: ما باید ثبات اقتصادی را در اقتصاد ایران فراهم کنیم تا سرمایه گذاری انجام شود. سرمایه گذار داخلی در ابتدا باید بتواند با فراغت خاطر در عرصه‌های مختلف سرمایه گذاری کند. متاسفانه ما در ایران یک شرکت خصوصی بزرگ نداریم که وابسته به نهاد‌ها نباشد. نهاد‌ها از آنجا که به قدرت سیاسی وابسته هستند و انحصار دارند نباید در اقتصاد دخالت کنند. باید زمینه برای شکل گیری بخش خصوصی واقعی فراهم شود.

ایران یکی از بالاترین آمار‌های فرار و معافیت مالیاتی را دارد

این اقتصاددان افزود: امروز به دلیل محدودنگری‌ها یک شرکت بخش خصوصی در استاندارد‌های بین المللی نداریم. به تصور غالب تندرو‌ها در ایران، بخش خصوصی یعنی بخش «زالوصفت». در حالی که اگر بخش خصوصی شکل بگیرد می‌توان از آن مالیات گرفت و مالیات می‌تواند منبع اصلی درآمد دولت شود. از آن رو، نفت می‌تواند تنها صرف پروژه‌های زیربنایی و بین نسلی شود و مخارج جاری دولت از محل دریافت مالیات‌ها باشد. متاسفانه ایران یکی از بالاترین آمار‌های فرار مالیاتی و معافیت‌های مربوط به آن را دارد.

بدون تعامل با دنیا به ثبات اقتصادی نمی‌رسیم

وی بیان کرد: اقتصاد ایران یکی از بالاترین آمار معافیت‌های مالیاتی را دارد و این به عملکرد مجلس مربوط می‌شود. هر کس و در هر مقامی که در کشور درآمد دارد، باید مالیات بپردازد. هیچ کس در این مملکت نباید از پرداخت مالیات معاف باشد تنها می‌توان نرخ مالیات را در مناطق محروم برای مدتی معین صفر کرد. به نظرم اقتصاد ایران زمانی به ثبات می‌رسد که با دنیا محترمانه رفتار کنیم و بدون تعامل با دنیا به ثبات اقتصادی نمی‌رسیم.

پازوکی گفت: تندرو‌هایی که به دنبال جدال با دنیا هستند بخشی از طبقه نوکیسه گان را تشکیل می‌دهند که در مناطقی خاص از شهر‌های بزرگ شکل گرفته و از رانت‌های اقتصادی به ثروت‌های عظیم رسیده اند. بخش عمده‌ای از ثروت این افراد ناشی از رانت و دلالی و فساد است.

اصولگرایان FATF را می‌پذیرند

این اقتصاددان با پیش بینی روی کار آمدن یک دولت اصولگرا در کشور به جی پلاس گفت: احتمالا پس از این اتفاق، اصولگرایان FATF را خواهند پذیرفت و با غرب سر سازش فرود خواهند آورد. نگرانم که آن‌ها از موضع ضعف با غرب برخورد کنند که این به ضرر منافع ملی ما خواهد بود. قطعا اگر این کار را انجام ندهند فشار‌های افکار عمومی به شدت افزایش می‌یابد. به این دلیل که مردم خواهند گفت حالا که دولت و قوه قضاییه و مجلس یکدست شده پس چه بهانه دیگری وجود دارد؟

وی در پایان گفت: اصولگرایان FATF را می‌پذیرند؛ زیرا اگر نپذیرند سیستم بانکی ما به هیچ وجه نمی‌تواند با سیستم بانکی بین المللی کار کند. اگر فرض بگیریم که همین امروز آمریکا به برجام بازگردد برای اینکه سیستم بانکی ما بتواند با دنیا کار کند نیاز دارد که مقررات مربوط به لوایح چهارگانه را بپذیرد. معتقدم که این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور می‌افتد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جی پلاس، تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: jamaran.news، ۱۵۰۲۳۷۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین