پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۰۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
یزدان پناه گفت: پیشرفت فیزیکی موزه اسفراین به ۷۵ درصد رسیده و تاکنون بالغ‌بر ۱۷ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که البته تکمیل آن نیاز به ۲۵ میلیارد ریال اعتبار دارد.
شعار سال: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، با اشاره به اهم فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در حوزه میراث فرهنگی این استان در سال ۱۴۰۰، گفت: برخی از این فعالیت‌ها در راستای احیای نقش میراث فرهنگی در ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای استان آغاز شده و در سال جدید با جدیت بیشتری تداوم می‌یابد.

«حبیب یزدان‌پناه» در تشریح اهم برنامه‌های پیش روی خراسان شمالی در حوزه میراث فرهنگی گفت: آغاز عملیات اجرایی طرح احیا و بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد یکی از اتفاقات مثبت سال گذشته در این حوزه بود که در سال جاری این پروژه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

او یادآور شد: در این طرح، کاربری‌های فرهنگی، تاریخی و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و... در نظر گرفته شده است که با تحقق آن، یکی از کمبود‌های بزرگ خراسان شمالی در این زمینه رفع خواهد شد و به رونق گردشگری و توسعه همه‌جانبه استان کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: در هر یک از شهرستان‌های استان، یک بنا و اثر تاریخی شاخص انتخاب می‌شود که با کمک دهیاران، فرمانداران، ظرفیت‌های محلی و نیز جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، قصد داریم تا با اجرای طرح‌های گردشگری، آن مکان را توسعه و رونق ببخشیم.

یزدان‌پناه اضافه کرد: تدوین و اجرای طرح گردشگری در بنای تاریخی اسپاخو با سرمایه‌گذاری بنیاد علوی در مانه و سملقان، طرح جامع گردشگری در ارگ بلقیس اسفراین با کمک و همیاری بخش خصوصی و نیز تکمیل مرمت رباط قره‌بیل گرمه و واگذاری به بخش خصوصی از جمله فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ است.

او همچنین با اشاره به آغاز فصل جدیدی از اقدامات مرمتی در رباط قلی جاجرم، از انجام پیگیری‌ها به‌منظور ثبت رباط قلی در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: در این راستا، انجام اقدامات فنی و حفاظتی در این اثر ارزشمند تاریخی جزو اهم برنامه‌های میراث فرهنگی در سال جاری قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی همچنین اشاره کرد: در سال ۹۹ پرونده ۲۹ اثر تاریخی و طبیعی استان تکمیل و به ثبت ملی رسید که در سال ۱۴۰۰ نیز این روند برای ثبت ملی آثار ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به وجود ۵۲۳ اثر تاریخی استان که در فهرست ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: حفاظت و مرمت از این آثار، فعالیتی مستمر است که در طول سال باید موردتوجه قرار بگیرد و با توجه به اعتبارات محدود این حوزه، تلاش داریم تا با حداکثر استفاده از توان نیرو‌های پرسنلی و کارگاهی این مهم در سال جاری نیز به نحو مطلوبی انجام شود.

یزدان‌پناه تکمیل موزه‌های اسفراین و آشخانه را از دیگر برنامه‌های مهم حوزه میراث فرهنگی استان در سال جاری برشمرد و افزود: پیشرفت فیزیکی موزه اسفراین به ۷۵ درصد رسیده و تاکنون بالغ‌بر ۱۷ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که البته تکمیل آن نیاز به ۲۵ میلیارد ریال اعتبار دارد.

او از آغاز فصل جدیدی از پژوهش‌های زیربنایی و مطالعات میدانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ارگ نادری شیروان هم‌زمان با آغاز سال جدید خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده، این پروژه با همکاری و مشاوره دانشگاه زابل انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان اینکه این استان در سال گذشته موفق به دریافت مجوز تبدیل محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان به پایگاه ملی میراث فرهنگی شده است، عنوان کرد: با استقرار پایگاه میراث فرهنگی، این محوطه تاریخی در سال ۱۴۰۰ فصل جدیدی را در معرفی هویت تاریخی شمال خراسان و توسعه صنعت گردشگری منطقه آغاز خواهد کرد.

یزدان‌پناه ادامه داد: با توجه به اهمیت و پتانسیل‌های گردشگری و اشتغال‌زایی این محوطه تاریخی، ایجاد سایت موزه گردشگری محوطه تاریخی ریوی را پیگیری می‌کنیم و تلاش داریم تا همگام با فعالیت‌های پژوهشی، زمینه لازم برای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی پایدار فراهم شود.

او تصریح کرد: فعالیت‌های مشترک با باستان شناسان آلمانی در محوطه تاریخی ریوی و نیز باستان‌شناسان فرانسوی در محوطه ویران‌شهر فاروج برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی‌شده است که در صورت اجازه شرایط کرونایی، این باستان‌شناسان امسال نیز در خراسان شمالی حضور خواهند داشت.

یزدان‌پناه در پایان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی متعلق به همه است و برای اینکه بهتر شناسانده و حفظ و رسیدگی شود، نیاز به هم‌افزایی بین دستگاه‌هاست تا کمک کند که این اتفاق زودتر شکل بگیرد. همان‌طور که در کشور‌های مختلف و موفق، دستگاه‌های مرتبط و دخیل در کنار هم قرار گرفته‌اند، چون میراث فرهنگی متعلق به همه مردم و هویت ماست و امانتی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده و ما هم باید سالم و درست و مرتب و با شرایط بهتری آن را در اختیار آیندگان قرار دهیم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۶۰۵۱۲، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
خب بقیه رو باید از کجا جور کرد؟ مردم کمک کنند؟ مثل سیل و زلزله که در کشور میاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
چرا اعتبار لازم برای ساخت یک پروژه بطور کامل و دقیق محاسبه نمیشه که بعد از ساخت بیشتر آن دیگر بودجه ای نمانده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین