پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۳۷۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
فراز و نشیب‌های مدیریتی دولت در حمایت از تولید در چند سال گذشته به تعطیلی برخی از واحد‌های تولیدی انجامید، اما با شناسایی ظرفیت‌های مغفول سرمایه‌گذاری و تولیدی، رفع موانع و بکارگیری هر چه بیشتر نیروی انسانی در این واحدها، اقتصاد کشور به سوی خودکفایی پیش خواهد رفت.
شعار سال: با نامگذاری شعار سال بر محوریت تولید و مسائل اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب برای چندمین سال پیاپی انتظار است خط و مشی سیاست‌گذاری ها و اقدامات دست‌اندرکاران امر در این ریل مشخص قرار بگیرد و برای تحقق این مسئله به عنوان یکی از مسائل اساسی مردم گزارش عملکرد قابل توجیهی داشته باشند.

خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور با قابلیت‌های برجسته و منحصر به فرد اقتصادی اعم از داشتن همسایگان خارجی و پذیرش تعداد زیادی از زائران می تواند در تحقق و گسترش گفتمان تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کند.

در همین رابطه علی اکبر اکبری، رئیس اداره صمت سرخس اظهار کرد: شهرستان سرخس ۶۱ واحد تولیدی دارد که از این تعداد ۲۵ واحد غیر فعال هستند.

رئیس اداره صمت سرخس با اشاره به موانع پیش‌روی این واحدهای تولیدی افزود: موانع پیش‌روی این واحدهای تولیدی در شهرستان نیست، چون اکثر این واحدها با هدف صادرات به کشورهای همسایه ایجاد شده است، بنابراین مشکلاتی از جمله بسته شدن مرزها، بازارهای رقابتی و نداشتن بازار مصرف در شهرستان موجب تعطیلی این واحدها شده است.

وی تصریح کرد: اکثر پروژه‌های نیمه فعال شهرستان سرخس در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان است که همه آن‌‌ها به مباحث بازاریابی و حوزه صادرات مربوط می‌شود و قابلیت اشتغال‌زایی دارند.

اکبری بیان کرد: اگر مسائل ما با کشورهای حوزه آسیای میانه حل شود، قطعا بزرگ‌ترین مرکز اشتغال استان منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواهد بود.

رئیس اداره صمت سرخس اصلی‌ترین موضوع شهرستان سرخس در بحث اشتغال را تبدیل منطقه ویژه به آزاد عنوان کرد و گفت: اگر این مسئله محقق شود نه تنها این واحدها فعال می‌شوند، بلکه سرمایه‌گذاران دیگری نیز در این منطقه وارد می‌شوند.

تحقق تولید و رفع موانع پیش‌رو وظیفه دولت است

وی مسئولیت تحقق تولید و رفع موانع پیش‌رو را با دولت و ارگان‌های دولتی دانست و عنوان کرد: پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب برنامه اداره صمت سرخس در گام اول فعال‌تر شدن ستاد تسهیل شهرستان است که جلسات آن را قصد داریم هفته‌ای برگزار کنیم.

اکبری در پایان گفت: در این جلسات مشکلات واحدهای تولیدی را برابر لیست دریافتی از منطقه ویژه و اطلاعات جمع‌آوری شده از صاحب کارخانه‌ها بررسی می‌کنیم و اگر مشکل در شهرستان باشد، آن را رفع و اگر کشوری و استانی باشد به استان برای رفع موانع ارسال می‌کنیم.
 


وعده ۵۰۰ مورد اشتغالزایی در ۶ طرح تولیدی تربت حیدریه

محمد اشرفی، رئیس اداره صمت تربت حیدریه نیز، در رابطه با طرح‌های پیشنهادی با توجیه اقتصادی جهت سرمایه گذاری در تربت حیدریه اظهار کرد: تربت حیدریه در بحث راه‌اندازی کارگاه‌های صنعتی، کارخانه و پروژه‌های تولیدی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: اداره صمت تربت حیدریه طرح‌های پیشنهادی متعددی در بخش صنعت برای ارائه به کارآفرینان و سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف صنعت و تولید تهیه و تنظیم کرده است.

رئیس اداره صمت تربت حیدریه تصریح کرد: با توجه دسترسی مناسب تربت حیدریه، کاشمر، زاوه و رشتخوار به معادت منگنز و ظرفیت بالای نیروی انسانی در این مناطق، احداث واحد فرآوری منگنز در این مناطق بیش از پیش ضروری است.

وی با اشاره به معادن سرشار گرانیت و بازالت در تربت حیدریه افزود: احداث واحد‌های تولیدی سنگفرش و جداول خیابان‌ها با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال با حد اقل سرمایه ۵ میلیارد تومان، اقدامی مهم برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان جویای کار بومی و اقتصاد پایدار در تربت حیدریه است.

اشرفی با بیان اینکه غفلت از معادن سنگ‌های قیمتی در خراسان رضوی اقتصاد استان را از بخش مهمی از صنعت بی نصیب گذاشته است گفت: با توجه به منابع سرشار سنگ قیمتی در تربت حیدریه و شهرستان هم جوارش، هر کارگاه صنعتی سنگ‌های قیمتی با حداکثر سرمایه ۸ میلیارد تومان اشتغال ۱۵ نفر از افراد جویای کار شهرستان‌های خراسان رضوی را تأمین می‌‍‌کند.

وی افزود: در شرایطی که روزانه قیمت کاغذ در حال افزایش است در تربت حیدریه میتوان با اتکا به منابع پودر سنگ جهت بی‌نیازسازی کشور از واردات کاغذ نسبت به تولید کاغذ با ظرفیت اسمی ۷۰۰ کیلوگرم در ساعت در این شهرستان اقدام کرد.

رئیس اداره صمت تربت حیدریه اذعان داشت: عدم اطلاع رسانی و اشراف ناقص سرمایه گذاران از ظرفیت‌های شهرستان‌های خراسان رضوی موجب شده است تا تعداد زیادی کارآفرین در حوزه تولید کاغذ از ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر آدم در هر کار‌گاه صنعتی با حداقل سرمایه ۲۳ میلیارد تومان غافل شوند.

وی ضمن اشاره به ۶ طرح قابل افتتاح در سال جاری افزود: طرح هایی از جمله آهک هیدرانه، کاشی، دستگاه استخراج رمزارز، دانه بندی شن و ماسه، کاشه ساختمانی و اتصالات پلی اتیلن برای حدود ۵۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

پتانسیل بالای رشتخوار در صادرات و تبدیل شدن به قطب صنعتی و معدنی

در ادامه مرتضی پورعباس رئیس اداره صمت رشتخوار در رابطه با پروژه های تولید محور در دست احداث و فعال حوزه صنعت معدن و تجارت این شهرستان گفت: در دو حوزه صنعت و معدن در آخرین آمار اعلامی، رشتخوار دارای ۲۱ محدوده معدنی، یک شهرک صنعتی، ۲ مجموعه فولادی(فولاد آروند نوین و فولاد شکفته رشتخوار)، ۴ واحد شن شویی بزرگ، ۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی، ۱۱ کوره آجرپزی و ۳۹ جواز تأسیس بوده است.

وی با اشاره به نزدیک بودن رشتخوار به مرز و خط راه‌آهن ترانزیتی خواف، هرات و معادن سنگ‌آهن شرق کشور(سنگان خواف)، اظهار داشت: رشتخوار به‌واسطه نزدیکی به معادن سنگ‌آهن ظرفیت و پتانسیل بالایی در ایجاد صادرات و حتی تبدیل‌شدن به منطقه صنعتی و معدنی را دارد، که این امر بامطالعه، دعوت و همکاری شرکت‌ها، طرح‌های سرمایه پذیر منتخب، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری با برگزاری جلسات استارتاپی در حضور سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری جسورانه هستند، امکان‌پذیر است.

پور عباس در ادامه از فعالیت تعداد ۱۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه و حدود ۵۰۰ واحد صنفی بدون پروانه به همراه ۹ اتحادیه صنفی تحت پوشش اتاق اصناف در این شهرستان خبر داد، و اذعان داشت: این تعداد واحد بدون پروانه توسط اتحادیه‌ها و بازرسی اتاق اصناف شناسایی ‌شده‌اند و اکثر واحدها مراحل اولیه صدور پروانه کسب را طی کرده‌اند و برخی به علت تأخیر در پاسخ استعلامات چهارگانه موفق به دریافت پروانه نشده‌اند و برخی به علت مشکلات در حال تعطیلی هستند.

رئیس اداره صمت رشتخوار، یادآور شد: در شهرستان رشتخوار ۹ اتحادیه با حدود ۲۰۰ رسته صنفی مختلف در چهار بخش خدماتی، توزیعی، تولیدی و خدمات فنی وجود دارد و یک اتاق اصناف متشکل از روسای اتحادیه های صنفی که طبق قانون نظام صنفی کلیه امورات ازجمله صدور پروانه کسب، نظارت بر عملکرد ،رسیدگی به تخلفات و شکایات، ضوابط خریدوفروش و نرخ‌گذاری برخی از کالاها را بر عهده‌ دارند.
 


افزایش واحدهای صنفی مانعی برای رشد واحدهای تولیدی

وی با اشاره به آمار واحدهای صنفی فعال در رشتخوار، تصریح کرد: در رشتخوار به ازای هر ۳۲ نفر و در کل کشور به ازای هر ۲۸ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، این آمار نشان می‌دهد که تعداد واحدهای صنفی در ایران بیش از ۷ برابر آمار متوسط جهانی است؛ درحالی‌که این رقم در کشورهای پیشرفته بین ۷۰۰ تا یک هزار نفر است. از این منظر انتقادهای زیادی به وضعیت رشد قارچ گونه واحدهای صنفی در کشور مطرح می‌شود و به همین دلیل با افزایش این‌همه واحدهای صنفی که بیشتر خدماتی و توزیعی هستند، به یک جامعه مصرف‌گرا تبدیل‌شده‌ایم.

پورعباس در ادامه افزود: از سوی دیگر این موضوع نیز مطرح می‌شود که با رشد روزافزون این نوع واحدهای صنفی، نه‌تنها واحدهای تولیدی رشد نمی‌کنند، بلکه تغییر کاربری داده یا تعطیل می‌شوند؛ زیرا مادامی‌که صرفه اقتصادی و قدرت رقابت نداشته باشند، به سمت واسطه‌گری و توزیع سوق داده می‌شوند.

رئیس صمت رشتخوار تصریح کرد: در استان طبق آمارها، در چندساله اخیر شاهد احداث واحدهای صنفی زیادی بوده‌ایم که قریب به یک سال فعالیت کردند و با از دست دادن سرمایه درنهایت به تعطیلی کشیده شده است و این موضوع علتی غیرازاینکه بدون اطلاع از وضعیت اقتصادی و عدم آگاهی از تجارت کسب‌وکار و به خاطر سراسیمگی رهایی از بیکاری چیز دیگری نیست! می‌توان این شرایط را مدیریت کرد، مشروط بر ارتقای سطح اقتصادی کشور با تشویق افراد برای کسب‌وکارهای تولیدی و ایجاد اشتغال در شهرستان در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها که انشاء ا... با همکاری مسئولین و سرمایه‌داران بومی این امر نیز امکان‌پذیر است.

وجود ۷۵ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۹۰۴ میلیارد ریال در کاشمر / واحد ۱۰۰ درصد تعطیل نداریم

محمدرضا ملکی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر نیز اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" نام‌گذاری شده و در جهت تحقق هر چه‌بهتر شعار سال، باید همه دستگاه‌های متولی امر تولید به‌خصوص صنعت و معدن اقدامات پیشگیرانه و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه قانون تسهیل و رفع موانع تولید نیز به همین منظور در ظرفیت قانون پیش‌بینی‌شده است، خاطرنشان کرد: از این ظرفیت قانونی در شهرستان کاشمر استفاده شد و سال گذشته نشست‌هایی به جهت رفع موانع تولید در راستای جهش تولید برگزار شد و در سال جاری نیز از همان ظرفیت قانونی استفاده خواهیم کرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با تأکید بر اینکه ۷۵ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۹۰۴ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی مستقیم بالغ‌بر ۲ هزار نفر در مجموعه کاشمر فعالیت دارند، تصریح کرد: بیش از ۱۳ واحد معدنی در کاشمر و ۱۹ واحد معدنی در کوهسرخ داریم.

وی با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۸ هزار واحد صنفی در خدماتی، توزیعی، تولیدی صنفی و کارگاهی در کاشمر مشغول به فعالیت هستند، اذعان کرد: برای رفع موانع تولید تمام این واحدها پیگیری‌ها و اقداماتی انجام شده و پیگیری خواهد شد.

ملکی با بیان اینکه با تعامل و هم‌افزایی که بین تمام دستگاه‌های شهرستان وجود دارد، در سال گذشته توانستیم تمام مواردی که مشکلاتی را داشتند در نشست رفع موانع تولید بررسی و برطرف کنیم، عنوان کرد: واحدی که بخواهد ۱۰۰ درصد تعطیل باشد در شهرستان کاشمر نداریم و تنها یک کارخانه روغن فرایند به دلیل مشکلات خاص خود در حوزه مسائل بانکی و مالی تعطیل بود و با پیگیری‌هایی که انجام گرفت امروز با ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی با تأکید بر اینکه روغن فرایند درگذشته بالغ‌بر ۴۰۰ نفر نیروی کار داشت که امروز با ۳۵ نفر کار خود را ادامه می‌دهد و امیدواریم هر چه زودتر با تمام ظرفیت فعالیت خود را داشته باشد، تشریح کرد: پروژه پردیس عصاره نیز با ۹۸ درصد پیشرفت آماده افتتاح است و یکی از پروژه‌های مهم شهرستان محسوب می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با بیان اینکه کارخانه تولید انواع نوشیدنی‌ها پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد دارد و به مرحله تولید رسیده است که در سال جاری به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد، تأکید کرد: مجتمع فولاد ترشیز نیز از دیگر پروژه‌های مهم شهرستان است و تمام دستگاه‌های متولی پای‌کار هستند.

وی با اشاره به اینکه مناقصه احداث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی انجام شده و قطعاً در سال جاری به نتیجه مطلوبی خواهد رسید، بیان کرد: در خصوص واحدهای تولیدی و صنفی، بحث تولید آجر یکی از ظرفیت‌های شهرستان محسوب می‌شود که ۱۰۰ واحد تولیدی آجر در شهرستان داریم و در روستاهای قوژد و فدافن متمرکز هستند.
 


۶۰ درصد واحدهای صنفی استیجاری هستند

ملکی با تأکید بر اینکه اگر از مشکلات کار و کارگری عبور کنیم تنها مشکل کوره‌های آجرپزی بحث تأمین خاک و آب است، ابراز کرد: با نشست‌هایی که در سال گذشته شکل گرفت، بخشی از مشکلات این واحدهای تولیدی برطرف شد ولی می‌طلبد باتوجه‌به نیروی کار بالایی که این واحدها دارند، بحث تأمین خاک نیز برطرف شد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در سال گذشته به واحدهای صنعتی، تولیدی و کارگاهی شهرستان ضررهای زیادی را وارد کردند، افزود: محدودیت‌ها و تعطیلی‌های درازمدتی برای واحدها ایجاد شد درصورتی‌که تسهیلات جبرانی برای این واحدهای صنفی، درصد پایینی بود.

رئیس اداره صمت کاشمر همچنین در ادامه اظهار کرد: بالغ‌بر ۶۰ درصد واحدهای صنفی در شهرستان کاشمر مستأجر هستند و در بحث کرونا با مشکلاتی روبرو شدند و اقدامات جبرانی نیز کافی نبود، تعطیلی‌های کرونا همچنان ادامه دارد که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این ویروس را ریشه‌کن کنیم.

وی با اشاره به اینکه کاشمر به‌عنوان یکی از شهرستان‌های گردشگری کشاورزی، زیارتی، تاریخی و... محسوب می‌شود، اظهار داشت: می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان در بحث‌های اشتغال‌زایی، تولید و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده کرد و به دنبال این هستیم که شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری داشته باشد و هم سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند بتوانند با شدت بیشتری کار خود را در راستای افزایش تولید ادامه دهند.

ملکی با بیان اینکه موانعی نظیر نقدینگی، بیمه‌ای، مالیاتی، تسهیلات سرمایه در گردش، نوع پرداخت تسهیلات گذشته و... در واحدهای تولیدی وجود دارد ولی واحدی که بخواهد ۱۰۰ درصد تعطیل باشد نداریم، خاطرنشان کرد: کمبود آب یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی بخصوص در بخش کشاورزی است که باید چاره‌ای دراین‌خصوص اندیشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه افزایش دستمزدها، تأمین مواد اولیه، عدم ثبات قیمتی در خرید مواد اولیه، نوع بازاریابی و... نیز از دیگر مشکلاتی است که بحث تولید ضربه می‌زند، تصریح کرد: باید زمینه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم تا با افزایش تولید انبوه باعث فروش بیشتر و همچنین صادرات شود.
 


تهیه مواد اولیه و کمبود نقدینگی از مشکلات واحدهای تولیدی خلیل‌آباد / واحد صنعتی و صنفی تعطیل و ورشکسته نداریم

مجید مسروری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلیل‌آباد اظهار داشت: کارخانه تعطیل در شهرستان خلیل‌آباد نداریم و بنا به گزارشی که از اتاق اصناف شهرستان دریافت شده، واحد صنفی تولیدی ورشکسته هم در این شهرستان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی شهرستان در یک سال گذشته بخصوص گروه‌های 2، 3 و 4 از بحث کرونا ضرر و زیان زیادی دیده‌اند، خاطرنشان کرد: کمک‌هایی برای این واحدهای صنفی توسط دولت به دلیل جبران خسارت‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه چند پروژه تولیدی نیمه‌تمام که قابلیت اشتغال‌زایی در شهرستان داشته باشند وجود دارد، تصریح کرد: تولیدی نان چهل تنور خلیل‌آباد قابلیت اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری ۱۰۰ درصد خواهد رسید و احتمال دارد تا شهریور به ظرفیت ۵۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه واحد تولید انواع درب بخاری و کانال در روستای کلاته شادی این شهرستان فعالیت داشت که کارگاهی در ابتدای جاده روستا در حال احداث دارد، اذعان کرد: امیدواریم تا پایان سال این واحد هم به بهره‌برداری برسد.

مسروری با بیان اینکه واحدهایی که قابلیت اشتغال دارند بیشتر در مباحث کیک و کلوچه، نبات، قند و... است که می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی در منطقه داشته باشد، عنوان کرد: هر اداره‌ای که پروانه فعالیت واحدهای تولیدی در حوزه‌های مختلف صنعتی، صنایع دستی، کشاورزی و... را صادر می‌کند موظف است که آن واحد را حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه اداره صنعت و معدن در حوزه رفع موانع تولید و بررسی مشکلات موجود واحدهای تولیدی اقدامات خوبی انجام داده است، تشریح کرد: صاحبان مشاغل و واحدهای تولیدی مشکلاتی نظیر تهیه مواد اولیه، کمبود نقدینگی و... دارد و از طرفی این واحدها درخواست پرداخت وام‌های کم‌بهره را دارند.

سود بانکی؛ اصلی‌ترین مانع تولید

مصطفی پیرایش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان اظهار کرد: بهترین راه برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی ارتباط مستمر و پیوسته با دستگاههای متولی است تا مشکلات و مسائل موجود در واحد ها در سریع ترین زمان ممکن مرتفع شوند.

وی بیان کرد: صنعت و معدن یا جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه مرتبط با صنایع تولیدی ، سیستم بانکی و دستگاه قضایی با محوریت فرمانداری میتوانند 4 رأس حل مشکلات صنایع باشند .

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر تحقق این فرمایشات معظم له در جامعه گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تنظیم قوانین صحیح و دستور العمل های کاربردی از طریق شناسایی مشکلات مردم می‌توانند بهترین مانع زدایی و پشتیبانی از صنایع و واحدهای تولیدی را داشته باشند.

پیرایش سود بانکی را اصلی ترین مانع در زمینه تولید دانست و افزود: صادرات، واردات ، تولید و ... زمینه هایی است که مجلس با وضع قوانین درست در این حوزه ها می‌تواند شرایط بهبود در تولید و کسب و کار را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ۸۹ پروانه بهره برداری تا کنون در این شهرستان با سرمایه یک هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال و اشتغال ۲ هزار و ۳۰۹ نفر صادر شده است، تصریح کرد: تغییری در تعداد پروانه ها ایجاد نشده اما میزان سرمایه گذاری و اشتغال آنها نسبت به گذشته دارای افزایش است زیرا برخی از این موافقت نامه‌ها توسعه‌ای بوده است .

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان یادآور شد: قریب به ۵۰ واحد صنعتی و تولیدی فعال در حوزه صنعت و معدن و حدود ۳۹ واحد نیمه فعال و تعطیل در این شهرستان شناسایی شده است.

پیرایش با اشاره به اینکه ۱۰۵ جواز تاسیس ویژه واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری ۷ هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال و اشتغال ۲ هزار و ۳۹۲ نفر صادر شده شده است، بیان کرد: تعداد جواز های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به بالا ۱۲ مورد بوده که ۲۸۵ میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است و راه اندازی این واحدها میتواند اشغال ۲۲۰ نفر را فراهم کند.
 


سه هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام در خراسان رضوی وجود دارد

سید کمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این رابطه اظهار کرد: امسال با توجه به نامگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه مشخص شده است و در صورت برداشتن موانع از مسیر راه، ۴۰ تا ۵۰ درصد طرحهای نیمه تمام به سرانجام می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر فقط مشکلات ۳۰ درصد از طرح‌های نیمه تمام رفع شود و به نتیجه برسد بهتر از آن است که طرحهای نیمه تمام چند سال باقی بماند و هزینه های بسیار برای نگهداری از آنها به دولت تحمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: موانع مسیر اجرای هر یک از طرحهای نیمه تمام شناسایی و تجمیع شده و به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداریهای هر یک از شهرستانهای محل اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: در تعطیلات نوروز امسال به همراه استاندار خراسان رضوی، پنج شهرستان، ۱۹ شهر و ۲۵ روستا مورد بازدید قرار گرفت که نتیجه این بازدیدها ارایه مصوباتی برای رفع مشکلات و توسعه هر یک از شهرستانها بود.

میرجعفریان ادامه داد: با نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه مشخص شده و همه دستگاه های اجرایی با روحیه جهادی و پیگیری های مضاعف عمل خواهند کرد تا شاهد ارتقای بیشتر شاخص های بهره مندی استان در تمامی شهرستانها باشیم.

وی گفت: در سفر معاون اول رییس جمهوری به این استان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرحهای نیمه تمام دو بخش حمل و نقل و آب و فاضلاب استان اختصاص یافت که باید دستگاه های اجرایی پیگیری های لازم را برای جذب این اعتبارات داشته باشند.

۱۰ هزار واحد تولیدی، صنفی و خدماتی در استان معطل رسیدگی

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: با اعتباراتی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در سال جاری برای طرحهای نیمه تمام اختصاص می یابد، شاهد تسریع در اجرای آنها باشیم.

وی افزود: مرکز فوریتهای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرحهای سرمایه‌گذاری خراسان رضوی با حضور اعضای کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان از سال گذشته در مشهد راه‌اندازی شده تا به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی فعالیت مؤثر داشته باشد.

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: حداقل ۱۰ هزار واحد تولیدی، صنفی و خدماتی در استان فعالیت دارند که باید مشکلات آنها در اسرع وقت حل شود و دیگر نیازی به مراجعه صاحب واحد تولیدی به دستگاه‌های اجرایی مختلف و گرفتار شدن وی در فرآیند پیچیده اداری نباشد.

متاسفانه فراز و نشیب‌های مدیریتی دولت در حمایت از تولید در چند سال گذشته به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی انجامید اما با شناسایی ظرفیت‌های مغفول سرمایه‌گذاری و تولیدی، رفع موانع و بکارگیری هر چه بیشتر نیروی انسانی در این واحدها نه تنها اقتصاد کشور به سوی خودکفایی پیش می رود بلکه با اشتغالزایی نیروهای جوان و جویای کار، رفاه اجتماعی میسر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا، تاریخ انتشار ۲۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 1723277، www.dana.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین