پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند مدعی گردیده است که با آزاد شدن صادرات، انگیزه تولیدکنندگان مرغ افزایش پیدا می کند. این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان بدلیل استفاده از آب و برق و نیروی کارگر ارزان و یارانه محور در کشور در کنار مبلغ بسیار ناچیز فرانشیز صادراتی، این کار به معنای اعمال نوعی جنایت باید تلقی شود. در صورتی می توان اقدام به آزادسازی نمود که فرانشیز صادراتی، برآورد مناسبی از بهره گیری تولیدکنندگان از امکانات یارانه ای داخل را در خود داشته باشد.
شعار سال: فعالان صنعت طیور در خراسان‌جنوبی سال گذشته روز‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتند؛ سالی که با شیوع کرونا آغاز شد و با تعطیلی تالارها، مجالس و عروسی‌ها میزان مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش پیدا کرد. تازه وضعیت مصرف مرغ به حد تعادل رسیده بود که شیوع آنفلوآنزای پرندگان در واحد‌های مرغداری ضربه بسیار سنگینی به فعالان این بخش وارد کرد و بیش از یک میلیون قطعه مرغ و جوجه معدوم شدند و سرمایه ۳۰ساله برخی از مرغداران از دستشان رفت.

هنگام شیوع آنفلوآنزای پرندگان مسئولان وعده‌های بسیاری در زمینه کمک به واحد‌های صنفی آسیب دیده از بیماری دادند که از تسهیلات مناسب و بیمه موقت بیماری کارگران گرفته تا دادن زمان مناسب به آن‌ها برای جوجه‌ریزی مجدد را شامل می‌شد. هنوز ویروس آنفلوآنزای پرندگان به سامان نرسیده بود که گرانی دان و خوراک طیور مشکل مضاعفی را برای مرغداران به وجود آورد و انگیزه آنان را برای جوجه‌ریزی کاهش داد و مرغداران را با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو کرد. البته در این زمینه نیز بسیاری از افراد سوء‌استفاده و دان و خوراک طیوری را که سهم مرغداران بود خریداری کردند، ولی به هیچ وجه آن را در عرصه تولید گوشت مرغ استفاده نکردند.

در همین ارتباط رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: در سال ۹۹ عوامل مختلفی، چون گرانی دان و نهاده و شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزای پرندگان آسیب بسیار شدیدی به صنعت طیور و مرغداران خراسان‌جنوبی وارد کرد.

حسین خیریه با بیان این‌که برای جلوگیری از ضرر مرغداران و فعالان صنعت طیور قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ باید واقعی شود، بیان‌کرد: پیشنهاد من این است که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را برای صنعت طیور بردارند و برای جبران افزایش قیمت‌ها به مردم کارت کالا بدهند.

خیریه ادامه‌داد: بدین ترتیب هم مرغدار مرغ تولیدی را با قیمت واقعی به فروش می‌رساند و هم مردم امکان خرید پیدا می‌کنند و هم از تولید حمایت می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت فعلی گوشت مرغ که کیلویی به ۲۵ هزار تومان رسیده، واقعی است یا نه، گفت: با این قیمت در واقع مرغدار ضرر نمی‌کند، اما نمی‌توان گفت که مرغ به قیمت واقعی رسیده است.

افزایش هزینه‌های تولید در صنعت طیور

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: شاید این گفته من که ۲۵هزار تومان هم قیمت واقعی نیست، برای برخی تعجب‌برانگیز باشد، ولی باید توجه کنیم که قیمت سویا تا شش برابر و همچنین هزینه‌های کارگری و هزینه‌های سربار به شدت افزایش پیدا کرده است.

خیریه در پاسخ به این‌که آیا علت کمبود گوشت مرغ در هفته‌های گذشته خارج شدن مرغ از استان بوده است یا خیر، بیان‌کرد: شما از هر مرغداری که سؤال کنید، در پاسخ خواهد گفت که میزان کشتار ما نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته است، اما چرا با این وجود کمبود داشته‌ایم، قصه دیگری است.

وی اظهارکرد: مرغداران تخلفی نکرده‌اند، اما ممکن است وقتی مرغ وارد بازار می‌شود، عده‌ای سودجو به عناوین مختلف آن را خریداری و به استان‌هایی که قیمت گوشت مرغ در آن تفاوت چشمگیری با خراسان‌جنوبی دارد، ارسال کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: هر کجا اختلاف قیمت باشد، فساد نیز وجود دارد و در مورد گوشت مرغ نیز این مستثنی نیست.

خیریه اظهار کرد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که حدود ۷۰ تا ۷۵درصد از مرغ و تخم‌مرغ تولیدی در خراسان‌جنوبی مازاد بر نیاز استان است و چاره‌ای جز ارسال آن به خارج از استان و صادرات آن وجود ندارد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر صادرات مرغ گوشتی و جوجه یک‌روزه مجوز ندارد، بیان‌کرد: این موضوع به دلیل نیاز داخل است، ولی با ساماندهی و تأمین نیاز داخل می‌توان شرایط را برای صادرات و ارزآوری فراهم کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به این‌که صادرات گوشت مرغ و فرآورده‌های طیور به مرغداران انگیزه تولید می‌دهد، ادامه‌داد: در حال حاضر، چون انگیزه‌ای در مرغدار وجود ندارد، میزان جوجه‌ریزی هم کاهش پیدا کرده است.

خیریه در پاسخ به این‌که شرایط شیوع آنفلوآنزای پرندگان در خراسان‌جنوبی در حال حاضر به چه صورت است، بیان‌کرد: خوش‌بختانه در حال حاضر این ویروس پرندگان در خراسان‌جنوبی کنترل شده و دغدغه‌ها در این حوزه کاهش یافته است.

معدوم‌شدن یک میلیون قطعه مرغ در ایام شیوع آنفلوآنزا

وی افزود: در زمان شیوع آنفلوآنزای پرندگان حدود یک میلیون قطعه مرغ معدوم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در مورد جبران خسارت مرغداری‌هایی که از شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان آسیب دیده بودند نیز گفت: در حال حاضر تنها مرغداری‌هایی که بیمه بوده‌اند، بیمه خسارت‌های آنان را محاسبه و پرداخت کرده است.

خیریه بیان‌کرد: غیر از خسارتی که بیمه جبران کرده است، ما جبران خسارت دیگری از سوی دستگاه‌های متولی مشاهده نکردیم.

وی افزود: البته وعده‌های داده شده در زمینه بیمه موقت بیکاری کارگران مجموعه‌های صنعت طیور که از شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان آسیب دیده بودند، محقق شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: امیدواریم در سال جاری به مشکلات صنعت طیور در خراسان‌جنوبی بیش از گذشته رسیدگی شود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رزونامه سبزینه، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۴۷۵۲، www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
یعنی چی واقعا از اینور می گین کمبود داریم و گرانی بخاطر کمبوده از اینور صادرات رو ازاد می کنید چه خبر برادران نابغه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین