پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
«چه زمانی استارت مدیریت علمی و شاخص‌های سنجش غیرایدئولوژیک و غیرسیاسی در سامانه مدیریتی کشور زده خواهد شد؟»
شعار سال: «یارمحمد حسین بر» یکم مرداد ۱۳۹۷ توسط «سیدمحمد بطحایی» وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

حسین بر پیش‌تر، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بود.

بطحایی در حکم خود چنین نوشته بود:

استفاده از ظرفیت‌های موجود برای چابک سازی نظام اداری آموزش و پرورش.
به کارگیری سازوکار‌های لازم برای اصلاح ساختار در راستای ارتقای بهره وری.
مدیریت جامع منابع انسانی.
ارائه گزارش‌های معظم از نحوه توزیع و به کارگیری منابع انسانی در ستاد، استان ها، مناطق و نواحی آموزش و پرورش.
مطالعه و بررسی درخصوص نظام حقوق و دستمزد و ارائه طرح‌های اصلاحی به منظور ایجاد هماهنگی در پرداخت‌های پرسنلی.
ارتقای نظام جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش با مشارکت واحد‌های ذی ربط.
تدوین و پیشنهاد برنامه‌های اجرایی در چهارچوب برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی با مشارکت سایر واحد‌های وزارت آموزش و پرورش.
نظارت و ارزشیابی متمرکز فرآیند اجرای برنامه‌ها و حسن اجرای مقررات در ادارات کل آموزش و پرورش استان ها.
ایجاد تعامل مؤثر درون دستگاهی با سایر معاونت ها، سازمان‌ها و دفاتر مختلف برای برنامه ریزی.»

«محسن حاجی میرزایی» دهم شهریور ۱۳۹۹ حسین بر را به عنوان «رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری» منصوب کرد. آیا مرکز سنجش و پایش می‌تواند گزارشی جامع از همه بخش‌های این وزارتخانه به افکار عمومی ارائه کند؟

در حکم حاجی میرزایی چنین آمده بود:

«با توجه به صلاحیت و تجربیات جناب‌عالی، بنا به پیشنهاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع، به موجب این ابلاغ به‌عنوان «رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری» منصوب می‌شوید.

امید است با اتّکال به خداوند متعال، پیروی از منویات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و سیاست‌های ریاست محترم جمهور، با مشارکت و هم‌فکری مدیران، کارشناسان و جلب مشارکت نیرو‌های زُبده و خبره، ضمن توجه به اولویت‌ها و سیاست‌های وزارت متبوع، در اجرای موارد ذیل اهتمام جدی داشته و نتیجه اقدامات را مستمراً به این‌جانب گزارش نمایید:

- ایجاد انسجام و یکپارچه‌سازی مدیریت شناسایی، تأمین، به‌کارگیری، سازمان‌دهی، آموزش منابع انسانی آموزش و پرورش در چهارچوب زیر نظام تأمین و تربیت نیروی انسانی و سایر اسناد تحولی.

- پیگیری مستمر در جهت انطباق کامل برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی با اسناد تحولی، فعال‌سازی گروه برنامه‌ریزی تربیت‌معلم و پیگیری مداوم مصوبات آن.

- طراحی و اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای فرهنگیان بر اساس اسناد تحولی و تعامل با دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در خصوص اجرای دوره‌های آموزشی برای شاغلین، متعهدین خدمت و پذیرفته‌شدگان ماه ۲۸ با استفاده از فناوری‌های نوین و شبکه آموزشی دانش‌آموز.

- اقدام در جهت تهیه و راهبری برنامه‌های سنواتی مدیریت تشکیل کلاس، چابک سازی نظام اداری و سامان‌دهی و اصلاح ساختار و تشکیلات انسانی آموزش و پرورش با تعامل مؤثر و سازنده با سازمان امور اداری و استخدامی.

- خط‌مشی گذاری، مدیریت، راهبری و نظارت یکپارچه بر تحولات کمی و کیفی نیروی انسانی اعم از توانمندسازی، افزایش بهره‌وری، سازمان‌دهی، ارتقای شغلی، نقل و انتقال، مرخصی، مأموریت بازنشستگی و هرگونه ورود و خروج نیرو در آموزش و پرورش و ارائه گزارش‌های مدیریتی.

- مطالعه و بررسی نظام حقوق و دستمزد و ارائه طرح‌های اصلاحی به‌منظور ایجاد هماهنگی در پرداخت‌های پرسنلی و جبران خدمات از طریق مبادی قانونی.

- همکاری مستمر با حوزه فناوری در جهت یکپارچه ­سازی سامانه ها، به خصوص سامانه‌های جامع دانش‌آموزی، نیروی انسانی و مالی، تهیه و ارائه سالنامه‌های آماری و تهیه داشبورد مدیریتی نشانگر‌ها و شاخص‌ها برای بهره‌برداری مدیران سطوح مختلف.»

نخستین پرسش آن است که آیا «حسین بر» بر اساس حکم بطحایی تا چه میزان در تحقق موارد نه گانه موفق بود؟

تغییرات ریاستی مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری

معیار ارتقا از سمت پیشین به عنوان «رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری» چه بود؟

حسین بر در تحقق موارد هفت گانه حاجی میرزایی چگونه عمل کرد؟

اگر صلاحیت و تجربیات معیار واقعی برای وزیر آموزش و پرورش بوده است چه اتفاقی افتاد که ظرف حدود هفت ماه حسین بر از سمت خود برکنار شد؟

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت:

«وزیر آموزش و پرورش طی حکمی، «ناصر سلیمان زاده» را به عنوان «رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری» منصوب کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن حکم محسن حاجی میرزایی به شرح زیر است:

با توجه به صلاحیت و تجربیات جنابعالی، بنا به پیشنهاد معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع، به موجب این ابلاغ به عنوان «رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری» منصوب می‌شوید.

تغییرات ریاستی مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری

امید است با اتکال به خداوند متعال، پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست‌های ریاست محترم جمهور، با مشارکت و همفکری مدیران کارشناسان و جلب مشارکت نیرو‌های زبده و خبره، ضمن توجه به اولویت‌ها و سیاست‌های وزارت متبوع، در اجرای موارد ذیل اهتمام جدی داشته و نتیجه اقدامات را مستمر به اینجانب گزارش نمایید.» اگر یک مدیر در این نظام برابر این پرسش جدی قرار بگیرد که دلایل فنی و کارشناسی برای عزل و نصب‌ها چیست چه حرف تازه‌ای جز قالب‌های کلیشه‌ای مانند " عزل و نصب‌ها از اختیارات هر مدیر است، من با این فرد بهتر کار می‌کنم، به او اعتماد دارم و... " خواهد داشت؟

البته در این حکم کوتاه به موارد پیشین اشاره‌ای نشده است، اما باز هم سخن از صلاحیت و تجربیات به میان آمده است.

واقعا این پرسش جدی مطرح است که این عزل و نصب‌ها بر چه اساس و معیاری صورت می‌گیرد؟

پیش‌تر در گزارشی با عنوان «از " سالنامه سنجش " و یا " گزارش ملی آموزش و پرورش " چه خبر» پرسش‌هایی را مطرح کرده بود:

این رسانه ضمن استناد به سخنان رئیس پیشین مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش پرسیده بود:

تغییرات ریاستی مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری

«نخستین پرسش از رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش آن است که آیا مطالعاتی در زمینه تغییر ساختاری حوزه فعالیت خود داشته است؟

کار سالنامه سنجش و یا " گزارش ملی آموزش و پرورش " به کجا رسیده است و آیا اساسا در این زمینه فعالیتی صورت گرفته است؟

بررسی وضعیت عملکرد مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که این مرکز تاکنون جز صدور بخشنامه‌های تکراری و کلیشه‌ای در مورد برنامه امتحانات کار خاص دیگری انجام نداده است. حتی در «شیوه نامه برگزاری امتحانات» علی رغم شعار و تبلیغات وزیر آموزش و پرورش و سایر هیچ گونه جایگاه مشخص و شفافی برای «شورای مدرسه» تعریف و تببین نشد.

آیا آقای ساکی اقدامی در جهت تغییرات ساختاری متناسب با تحولات اجتماعی و مطالعات تطبیقی انجام داده است؟

تغییرات ریاستی مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری

آیا مرکز سنجش و پایش می‌تواند گزارشی جامع از همه بخش‌های این وزارتخانه به افکار عمومی ارائه کند؟»

تا کی باید شاهد آزمون و خطا در حوزه تصمیم گیری باشیم؟

اگر یک مدیر در این نظام برابر این پرسش جدی قرار بگیرد که دلایل فنی و کارشناسی برای عزل و نصب‌ها چیست چه حرف تازه‌ای جز قالب‌های کلیشه‌ای مانند " عزل و نصب‌ها از اختیارات هر مدیر است، من با این فرد بهتر کار می‌کنم، به او اعتماد دارم و... " خواهد داشت؟

چه زمانی استارت مدیریت علمی و شاخص‌های سنجش غیرایدئولوژیک و غیرسیاسی در سامانه مدیریتی کشور زده خواهد شد؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۲۷فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: sedayemoallem.ir، ۲۰۷۹۰
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
0
سیستم مدیریتی آموزشی ما زیربنای تر این از این حدود وظایف باید بستر سازی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین