پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
یک ماه و نیم دیگر «کریستیانو آمون» بر صندلی مدیرعاملی غول توسعه‌دهنده تکنولوژی‌های بی‌سیم تکیه می‌زند. او برنامه‌های زیادی برای آینده شرکت بزرگ کوآلکام دارد؛ از افزایش سهم بازار در صنایع مختلف موبایل هوشمند، خودروسازی و اینترنت اشیا گرفته تا بلندپروازی‌هایی مثل توسعه تکنولوژی‌های مربوط به نسل بعدی شبکه‌های ارتباطی یعنی ۶ G.

شعار سال:حدود یک‌ماه‌ونیم دیگر و دقیقا در روز سی‌ام ژوئن، چهارمین مدیرعامل شرکت بزرگ کوآلکام بر صندلی خودش تکیه می‌کند. «کریستیانو آمون» که درحال‌حاضر رئیس هیات‌مدیره این غول تکنولوژی‌های بی‌سیم است، اولین بار در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان مهندس وارد کوآلکام شد. آمون بعد از گذراندن دوره‌های کاری مختلف در اپراتور موبایل برزیلی Vésper و شرکت‌های Ericsson و Velocom، دوباره در سال ۲۰۰۴ به غول تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در سن‌دیه‌گو برگشت. مجله آنلاین FastCompany به تازگی با مدیرعامل آینده کوآلکام درباره آینده تکنولوژی بی‌سیم و مشکلات آینده‌ای که شرکتش با آنها دست به گریبان خواهد بود، انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:
 
 به نظر شما بزرگ‌ترین تفاوت کوآلکام سال ۱۹۹۵ که وارد آن شدی با شرکتی که امروز هست، چیست؟

وقتی من کارم را در کوآلکام شروع کردم، این شرکت ۳هزار کارمند داشت و درآمد سالانه ما حتی به نیم میلیارد دلار هم نمی‌رسید؛ ولی ما تکنولوژی CDMA فوق‌العاده‌ای داشتیم. من خیلی خوش‌شانس بودم که تا پیش از معرفی آن به کوآلکام بپیوندم. این تکنولوژی برای ارتباطات دیجیتال خیلی تعیین‌کننده و انقلابی بود. کوآلکام در آن زمان چنین شرکت بی‌نظیری بود که من عاشقش بودم. درحال‌حاضر هم کوآلکام نوآوری را در جهان ارتباطات معنا می‌کند، از ۳G گرفته تا ۴G و ۵G. ما در موقعیت خوبی هستیم که تقاضا برای این تکنولوژی‌های ارتباطی بالاست و ما توانایی این را داریم که با ارائه محصولاتمان در هر صنعتی تفاوت ایجاد کنیم. کوآلکام مسیر جالبی را طی کرده است و با اینکه حالا ما شرکت بسیار بزرگ و موثری هستیم؛ اما روح کارآفرینی و پویای خودمان را حفظ کرده‌ایم.
 
 به «ایرواین جاکوبز» فکر می‌کنم که اولین مدیرعامل کوآلکام و یکی از موسسان آن بود و جانشین او «پاول جاکوبز» که در زمان انفجار بازار موبایل‌های هوشمند مدیریت این شرکت را به عهده گرفت. دوره کاری مدیرعامل سوم کوآلکام یعنی «استیو مالنکوف» هم با جدال‌های قانونی و مسائل مربوط به سهامداران همراه بود. فکرمی‌کنید که احتمالا شاخص‌ترین موضوع در دوره مدیرعاملی‌تان در این شرکت چه خواهد بود؟

عملکرد ما در دو گزارش مالی اخیرمان را ببینید. بله، ما کسب‌وکار خودمان برای اعطای مجوز را داریم، کسب‌وکار تراشه و درآمدمان از بازار گوشی‌های موبایل را داریم... ولی در این فصل یک میلیارد دلار از اینترنت اشیا به‌دست آوردیم. پس این جواب سوال شماست. در نگاهی به آینده، ما می‌خواهیم روی فرصت فوق‌العاده‌ای که در ۵G داریم، انرژی بیشتری بگذاریم. می‌خواهیم سهم خودمان را از صنعت موبایل افزایش بدهیم و سهم بیشتری از صنعت خودروهای خودران به‌دست بیاوریم. همچنین قطعا جایگاه ما در اینترنت اشیا تثبیت خواهد شد. این درحالی است که ۵G امکان توسعه کسب‌وکار ما در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
 
 از نظر شما اجزای اکوسیستم مورد نیاز ۵G برای توسعه به مرزهایی فراتر از صنعت مخابرات، چه هستند؟ در مخابرات برای دسترسی مصرف‌کنندگان به ۵G، موبایل‌های هوشمند سازگار با این تکنولوژی لازم است. این ملزومات در صنعت خودرو یا کامپیوتر چه چیزهایی هستند؟

دو پاسخ برای سوال شما وجود دارد. آنچه در صنعت موبایل اتفاق افتاده تا حد زیادی قابل تعمیم به صنایع دیگر است. وقتی پوشش ۵G ایجاد شود و امکان برقراری ارتباط از طریق آن از همه‌جا وجود داشته باشد، در کنار افرادی که از طریق گوشی‌های موبایلشان به این شبکه دسترسی دارند، خودروهای هوشمند و دیگر دستگاه‌هایی با امکان ارتباط با اینترنت هم می‌توانند به ۵G دسترسی داشته باشند. اما می‌توان به این سوال جواب تخصصی هم داد. به‌عنوان مثال در خودروسازی، اولین چیزی که اتفاق افتاد، برقراری ارتباط خودروها با کلاد بود و حالا خودروهایی را داریم که کاملا هوشمند هستند و اطلاعات غنی‌تر و مرتبط‌تری در اختیار دارند که می‌توانند به کمک آن عملکرد بهتری داشته باشند. وقتی یک خودرو هوشمند باشد و امکان ارتباط با اینترنت را داشته باشد، شرکت‌های خودروسازی می‌توانند آن را به‌روز کنند. شرکت‌های بیمه می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از هر خودرو بگیرند. خودروها می‌توانند یک مرکز رسانه‌ای باشند و امکان دسترسی به بازی‌ها و سرویس‌های استریم را هم برای سرنشینان خود فراهم بکنند.
 
 سطح استعدادهای حاضر در کوآلکام چطور است و فکر می‌کنید برای همراهی با فرصت‌های جدید لازم است تغییراتی در این ساختار ایجاد شود؟

این شرکت تمرکز زیادی بر ارائه تکنولوژی‌های مورد نیاز موبایل‌ها و موبایل‌های هوشمند دارد و این کار را با ارائه تراشه‌های به‌روز انجام می‌دهد. ازآنجاکه بازار موبایل‌های هوشمند بازاری نسبتا شفاف و متمرکز است، ما می‌توانیم تخمینی نسبتا دقیق از مشتریانمان داشته باشیم. درحال‌حاضر سیزده هزار مشتری داریم که فهرست آنها رو به افزایش است. به همین دلیل نیازهای این مشتریان متفاوت است. با این اوصاف بعضی نیازهای آنها را با داشته‌های فعلی خودمان هم می‌توانیم مرتفع کنیم؛ اما برای پاسخگویی به نیاز بعضی دیگر ناچار به انجام خرید یا ادغام با شرکت‌های دیگر هستیم. ازآنجاکه ما قطعات فرستنده رادیویی را تولید می‌کردیم، لازم بود که در این زمینه رشد کنیم و به همین دلیل شرکت TDK را خریدیم. از طرفی کارمندان جدیدی از صنعت خودرو استخدام کردیم و همین کار را داریم در بخش اینترنت اشیا هم انجام می‌دهیم.
 
 اگر من یک مهندس یا متخصص در حوزه تکنولوژی باشم، باید برای کار در کوآلکام چه بکنم؟

اگر واقعا به تکنولوژی و کارهای مهندسی علاقه‌مند باشی، کوآلکام جای شماست. ما بخش قابل‌توجهی از درآمدمان را روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنیم. از تحقیقاتی پایه‌ای به ایجاد راهکارهای سیستمی و پلت‌فرم‌ها می‌رسیم. ما شرکت مهندسانی هستیم که به دنبال کار جدی و حرفه‌ای هستند و روی کاربردهای نرم‌افزاری تمرکز دارند. مهندسان کوآلکام بیشتر روی حل مشکلات واقعی صنعت تکنولوژی تمرکز می‌کنند و ما تاثیر عمیقی در این صنعت بزرگ و جهانی داریم.
 
 بیشتر از همه نگران رویارویی با کدام یکی از رقبایتان هستید؟

هر چه ما فعالیت‌هایمان را گسترش می‌دهیم، رقبای بیشتری هم خواهیم داشت. حالا رقبای ما در صنایع مختلف موبایل، اینترنت اشیا و حتی تراشه و قطعات فرستنده رادیویی هستند. ما رقبای سرسختی داریم و این خیلی خوب است؛ چون باعث می‌شود که هرگز از خودمان راضی نباشیم و به مسیر رشدمان ادامه بدهیم. با این اوصاف هیچ نگرانی برای رویارویی با رقبای بزرگ نداریم. چیزی که نگران آن هستم، مواجهه با موقعیتی است که تکنولوژی دیگر اهمیتی نداشته باشد یا وقتی که مشتریان ما اهمیت چندانی به تکنولوژی ندهند. تا وقتی تکنولوژی همچنان مهم باشد، همیشه جایی برای کوآلکام در این صنعت وجود دارد.
 
 بعد از ۵G چه اتفاقی می‌افتد؟

همان‌طور که می‌دانید کوآلکام از قبل در حال کار روی تکنولوژی نسل بعدی شبکه‌های ارتباطی بوده است. با اینکه هنوز زود است؛ اما احتمالا می‌توانید پیش‌بینی کنید که این تکنولوژی چه خواهد بود... بله ۶G. هر تکنولوژی باید یک مشکل را حل کند. ۴G توانست اینترنت پرسرعتی را که کاربران روی کامپیوترهای شخصی به آن دسترسی داشتند، روی گوشی‌های موبایل هم بیاورد. مشکلی که ۵G باید حل کند کمی جدی‌تر است و آن ایجاد تکنولوژی برای جامعه‌ای است که می‌خواهد همیشه ارتباط اینترنتی و شبکه‌ای صددرصدی داشته باشد و این مختص افراد نیست، بلکه همه چیز را شامل می‌شود. بنابراین این تکنولوژی باید بتواند میلیاردها نفر را با دسترسی محدود به اطلاعاتشان مرتبط کند. هوش مصنوعی درحال‌حاضر محبوبیت زیادی پیدا کرده است؛ اما وقتی میلیاردها دستگاه مرتبط هستند هر کدام از آنها دریاچه اطلاعات خودش را تولید می‌کند و این به رشد انفجاری هوش مصنوعی نیاز دارد. این اتفاق به هر حال می‌افتد. وقتی به این آینده فکر می‌کند، ارتباطات تحت کلاد حکم دسترسی به برق را پیدا می‌کنند و به این ترتیب سطح نیاز و توقع مصرف‌کنندگان تا حد غیر قابل پیش‌بینی افزایش پیدا می‌کند. ۶G در واقع پاسخی به این جامعه است که شبکه را به‌عنوان یک خدمت می‌خواهند؛ جامعه‌ای که در آن هر نفر امکان اضافه کردن سرویس‌های مختلف از کلاد به یک شبکه را دارد؛ بدون آنکه دغدغه‌ای برای سرعت، کیفیت و امنیت آن داشته باشد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایستنا، تاریخ انتشار:  29 فروردین 1400، کدخبر: 122978، www.ictna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین