پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۳۸۸۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
آرمان، اقتصاددان معتقد است نوسان فعلی قیمت ارز در ایران یک مساله بسیار موقتی است و می‌تواند با انگیزه‌های سیاسی گروه‌های خاصی در ایران صورت گرفته باشد. ولی آنچه که مربوط به علم اقتصاد است اینکه هیچ نشانه مثبتی دال بر تقویت ریال در مقابل سایر ارز‌ها مشاهده نمی‌شود.
شعار سال:  با تداوم عقب‌نشینی طلا در بازار جهانی و کاهش نرخ ارز، سکه در بازار وارد کانال ۹ میلیون تومان شد. انتشار اخبار جدید از کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکا، اثر خود را به سرعت بر بازار ارز و به دنبال آن در بازار طلا گذاشته است. البته مهم‌تر از کاهش قیمت سکه و دلار، روند تغییرات آن در معاملات بود. سکه و دلار در معاملات نیمه اول روز روند نزولی جدی را دنبال کردند و وارد فاز نزولی شدند. از سوی دیگر بررسی‎ها نشان می‎دهد حباب هر قطعه سکه نیزکاهش داشته و همین افت میزان حباب سکه خود نشان‌دهنده کاهش تقاضاست و به دنبال کاهش تقاضا، حباب نیز کوچکتر شده است.
 
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت اونس جهانی به سبب بهبود اوضاع اقتصادی جهانی در حال کاهش است و کارشناسان این روند را ادامه‌دار می‌دانند. واکسیناسیون سراسری در جهان، چشم‌انداز آتی اقتصاد را مثبت کرده و پیش‌بینی‌ها بر مثبت شدن شاخص‎های اقتصادی جهان دلالت دارد. همچنین برخی کارشناسان اقتصادی احتمال کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت دوباره این کشور به برجام در دوره ریاست جمهوری جو بایدن را از جمله دلایل روانی آغاز سقوط قیمت‌ها در بازار‌های موازی در ایران می‌دانند.
 
 
 
کاهش قیمت ارز یک مساله بسیار موقتی است
 

کاهش هیجانی قیمت ارز و طلا
 

بهمن آرمان، اقتصاددان

کاهش قیمت سکه و همچنین قیمت ارز که در حال حاضر به کانال ۹ میلیون تومان و ۲۳ هزار تومان رسیده در اصل یک واکنش احساسی است. البته آنچه که مربوط به قیمت سکه می‌شود بخش زیادی از آن متاثر از کاهش جهانی قیمت هر انس طلا است که از ۲ هزار دلار به ۱۷۴۰ دلار رسید. مورد بعدی در رابطه با کاهش قیمت دلار در بازار است که آن هم روی کاهش قیمت سکه تاثیر گذاشته و کاهش قیمت سکه تا حدود زیادی طبیعی به نظر می‌رسد؛ بنابراین کاهش قیمت انس طلا در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت دلار در ایران موارد اصلی کاهش دهنده نرخ سکه هستند.

ولی آنچه که در رابطه با کاهش قیمت دلار در بازار اتفاق افتاده و صف‌های فروش دلار در رابطه با افرادی که این ارز را با قیمت‌های بالاتری خریداری کرده اند این است که این مساله کاملا هیجانی و متاثر از شایعات بوده که قرار است بخشی از دلار‌های و منابع ارزی ایران که در کشور‌های دیگر بلوکه شده آزاد شود که این هنوز مشخص نیست.

توافق برجام هم عملا عامل دیگری است که روی کاهش قیمت دلار در بازار تاثیر گذاشته است، ولی واقعیت این است که در اقتصاد ایران ما شاهد رویداد ویژه‌ای نیستیم یعنی اینکه نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی هنوز در حد پایین‌ترین میزان درمیان کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقاست.

بی تدبیری و سو مدیریت هم در اداره بورس و بازار سرمایه عملا بیداد می‌کند و کسی را هم که وزیر اقتصاد به عنوان رئیس سازمان بورس تعیین کرده بر پایه دیداری که بنده با ایشان داشتم از دانش و انگیزه کافی برای رویارویی با وضعیت بحرانی بورس برخوردار نیست. به همین خاطر هر روز شاهد گردهمایی مالباختگان در مقابل نهاد‌های مختلف هستیم. بسیاری پیش بینی می‌کنند که جریان مالباختگان در بورس شدت بیشتری از مالباختگان موسسات مالی و اعتباری باشد. آن زمان صحبت از چند ده هزار نفر بود که الان مربوط به بیش از ۱۵ میلیون نفر است که کد سهام دارند و ۲۰ میلیون نفر دیگر هم دارای سهام عدالت هستند که ممکن است پیش زمینه‌ای برای تنش شدید اجتماعی باشد که از سوی دیگر قدرت‌های خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها می‌توانند از این مساله سواستفاده کنند.

ضمن اینکه امضای تفاهم نامه و قرارداد با چین هم موجب واکنش‌های بسیار منفی هم در ایران و هم در خارج از ایران که نزدیک به ۱۱ میلیون نفر هستند دیده شده است؛ بنابراین یک مجموعه‌ای از عوامل مختلف موجب شده تا شرایط شکننده‌ای ایجاد شود و تصورم این است که نوسان فعلی قیمت ارز در ایران یک مساله بسیار موقتی است و می‌تواند با انگیزه‌های سیاسی گروه‌های خاصی در ایران صورت گرفته باشد. ولی آنچه که مربوط به علم اقتصاد است اینکه هیچ نشانه مثبتی دال بر تقویت ریال در مقابل سایر ارز‌ها مشاهده نمی‌شود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کار، تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: ارز ، طلا ، سکه ، نوسان قیمت
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
معلومه که موقتیه اقتصاد کشور داغونه کشور در قحطی قرار گرفته چطور ممکنه که ارز و سکه و طلا بیاد پایین مگه معجزه ای شده؟این ترفند یک عده دلال هست که دنبال سواستفاده ا جوسازی هستند و به پول بیشتری از جیب مردم به جیب بزنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین