پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
بی سروسامانی بخش اقتصاد کشاورزی موجب شده که با وجود مصرف بیش از ۷۰ درصدی منابع آب زیرزمینی کشور این بخش فقرزا بوده و نه تنها کشاورزان فقرای شاغلند، بلکه کارگران این بخش نیز از حقوق انسانی مخاطرات حین کار محروم باشند و بخش بزرگ این‌ها مسائل ریشه در نبود هماهنگی و همگرایی در سیستم حکمرانی آب و خاک کشوراست.

شعار سال:بررسی گزارش مرکز آمار و اطلاعات‌ راهبردی وزارت کارنشان دادکه شکاف‌ جنسیتی دستمزد در بخش کشاورزی در پاییز 98 بیشترین نابرابری دستمزد در پاييز ۹۸متعلق به كارگران نشاكار با ۳۹.۶،بوده و بطور‌متوسط مردان در روستاها تقریبا ۴۰٪ بیشتر از زنان دستمزد گرفتندو کمترین شکاف جنسیتی در پاييز ۹۸ نیز متعلق به كارگران ميوه‌چين است با ۲۲.۴ درصد بوده است.

البته نرخ بيشترين وكمترين شكاف‌ جنسيتی دستمزد درپاييز ۹۷ هم عمیق بوده وبه ترتیب متعلق به كارگران وجين كار با ۳۱.۶ درصد و کارگران تنک‌کار با ۲۰.۱ می باشد.

کارگران بخش کشاورزی اغلب روزمزد بوده و اغلب به دلیل تغییر قانون کار ازحق بیمه محرومند. برخی ازمشاغل این بخش مانند سم زنی، هرس کردن برداشت مخاطرات جدی دارد. امامطالعات میدانی (نگارنده) در مزارع جنوب دراستان بوشهر نشان داد که کارگران دربخش باغات نخل ومزارع گوجه فرنگی باوجودخطرات حین کار به ندرت بیمه اند.

ماهيت مشاغل بخش كشاورزی اقتضا ميكند كه اين فعاليتها به لحاظ مقررات مربوط به شرايط كار،طبقه بندی مشاغل، نحوه رسيدگی به اختلافات، مقررات جداگانه ومتفاوت باكار صنعتی وخدماتی قرار گيرد، دربعضی كشورها قانون كار كشاورزی با صنعتی يكی نبوده و برای فعاليت های كشاورزی مقررات خاصی تنظيم شده است.

در ایران نیز بر اساس ماده 8 قانون سابق كار مصوب سال 1337 كارگران كشاورزی از شمول اين قانون مستثنی شده بودند و  در اين زمينه در سال 1353 قانون كاركشاورزی به تصويب رسيد كه حاوي مقررات حمايتی كمتری نسبت به قانون كارسال 1337 براي كارگران كشاورزی بود و اجرای آن تا آخر مورخ 69/12/14 ادامه داشته است.

قانون كار كشاورزی كه ده فصل را شامل ميشد مشتمل بر مقررات عمومی/ مدت كار /تعطيلات مرخصی ها /شرايط كار زنان و اطفال/ مزد يا حقوق / قرارداد كار/ حل اختلاف / حفاظت فنی و بهداشت كار/ شورای عالی كار كشاورزی / تخلفات و جرايم و ضمانت اجرای و فصل دهم مقررات مختلف.

قانون كار كشاورزی به موجب ماده 200 قانون كار جمهوری اسلامی ايران نسخ گرديده است و از طرفی برابر ماده يک اين قانون كارگاه های كشاورزی نيزمشمول قانون كار شناخته شده اند و به اين ترتيب هر چند اين امر به مقررات حمايتی و شرايط كار يكسان برای كارگران كشاورزی و ديگر كارگران در حال حاضر انجاميده است با وجود اين در ماده 189 قانون كار مصوب سال 69 پيش بينی شده است كه در بخش كشاورزی فعاليتهای مربوط به پرورش و بهره برداری از درختان ميوه / انواع نباتات / جنگلها / مراتع / پاركهای جنگلی و نيز دامداری و توليد و پرورش ماكيان و طيور / صنعت نوغان / پرورش آبزيان / زنبورعسل و كاشت / داشت و برداشت و ساير فعاليت ها در كشاورزی به پيشنهاد شورای عالی كار و تصويب هيات وزيران می تواند از شمول قسمتی از اين قانون (قانون كار) معاف گردد.

همین امر موجب شده که تعداد بسیار کمی از کارفرمایان در بخش کشاورزی به بیمه کردن کارگران روزمزد مزارع اقدام کنند ومخاطرات حین کار درکشاورزی نادیده گرفته میشود. سلامت جسمی زنان شاغل درمزارع مثلا در شالیکاری درخطر است، اماکمتر زنی در این بخش از خدمات بیمه برخوردار باشد.

بی سروسامانی بخش اقتصاد کشاورزی موجب شده که با وجود مصرف بیش از 70 درصدی منابع آب زیرزمینی کشور این بخش فقرزا بوده و نه تنها کشاورزان فقرای شاغلند، بلکه کارگران این بخش نیز از حقوق انسانی مخاطرات حین کار  محروم باشند و بخش بزرگ اینها مسائل ریشه در  نبود هماهنگی و همگرایی در سیستم حکمرانی آب و خاک کشوراست.

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی امتداد

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین