پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۴۰۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
انجمن اسلامی معلمان هر نوع فضای امنیتی در آموزش و پرورش را مخل تعلیم و تربیت می‌داند و بر آزادی معلمان زندانی تاکید می‌نماید.
شعار سال: به مناسبت فرارسیدن «روز معلم» انجمن اسلامی معلمان ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه انجمن اسلامی معلمان به مناسبت روز معلم و اعتراض به خدشه دار شدن استقلال آموزش و پرورش

دوازدهم اردیبهشت همزمان با وزش نسیم بهاران روز معلم گرامی داشته می‌شود. روزی که ضمن تکریم جایگاه و نقش معلم، یادآور شان آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهاد‌های زیربنایی جامعه و کارکرد مهم آن در امروز و فردای کشور می‌باشد. روز معلم امسال در ماه رمضان و مقارن با ایام شهادت بزرگ معلم آزادی و آزادگی و پیشوای عدالت خواهان، امام علی (ع) می‌باشد.

انجمن اسلامی معلمان ایران با تبریک روز معلم به همه همکاران، شهادت امام علی (ع) را تسلیت عرض می‌نماید و آرزوی قبو لی طاعات و عبادات کلیه هموطنان به ویژه همکاران عزیز فرهنگی را از درگاه احدیت خواستار است. همچنین به مناسبت روز معلم یاد و خاطره معلمان شهید استاد مطهری، دکتر شریعتی، رجایی، باهنر، دکتر خانعلی و هزاران معلم شهید که در طول سال‌های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی برای آزادی و استقلال میهن جان در طبق اخلاص نهادند را گرامی می‌داریم.

انجمن اسلامی معلمان ایران همزمان با روز معلم، فرصت را برای یادآوری موارد زیر غنیمت می‌داند:

۱) در شرایطی روز معلم را گرامی می‌داریم که که متاسفانه به دلیل بی تدبیری و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی و به صورت خاص عدم ورود واکسن، شاهد از دست دادن روزانه جمع زیادی از هموطنان عزیزمان هستیم. انجمن اسلامی معلمان ایران با هشدار در این مورد از دستگاه‌های مسئول و به ویژه وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد حفاظت از سلامت جسم و روان عموم هموطنان به ویژه دانش آموزان را سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود قرار دهند.

۲) بیماری کرونا آسیب‌های فراوانی بر سلامت جسمی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی جامعه وارد نموده و موجب تعطیلی مدارس و تعلیم و تربیت رسمی شده است. متاسفانه بخشی از دانش آموزان به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم به دلیل عدم برخورداری از امکانات لازم از پوشش تحصیلی خارج شده اند و تاکنون برنامه موثری برای افزایش پوشش تحصیلی و جلوگیری از خروج دانش آموزان فوق از گردونه آموزش اجرا نشده است.

انجمن اسلامی معلمان ایران نسبت ادامه روند کنونی تعطیلی مدارس هشدار می‌دهد و خواهان اجرای برنامه‌های مناسب در جهت پوشش کامل تحصیلی و پیشگیری از آسیب‌های مربوط به تعطیلی مدارس می‌باشد.

 
 
تاکید انجمن اسلامی معلمان بر آزادی معلم‌های زندانی
 


۳) در شرایط فعلی، نقش زیربنایی آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده است و شان و جایگاه معلمی در حرف و شعار گرامی داشته می‌شود.

دولت جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با همه زحماتی که متقبل شد، تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد " سیاست خارجی " گذاشت و از اهمیت نهاد‌هایی همچون آموزش و پرورش غافل بود؛ همین بی توجهی‌ها باعث فراگیری فضای یاس و نا امیدی در بین معلمان شده است. «مدرسه» محور و زیربنای آموزش و پرورش است و ریشه کلیه کامیابی‌ها و ناکامی‌های یک جامعه را باید در مدرسه جست.

بی تردید این فضای یاس و نامیدی در بین معلمان به عنوان یک گروه مرجع، خسارت‌های فراوانی در جامعه به بار خواهد آورد.

۴) انجمن اسلامی معلمان ایران بر این باور است که استقلال نهاد آموزش و پرورش به شدت خدشه دار شده است. در طول سال‌های گذشته با حمایت دولت و وزرای آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس از اختیار کامل نصب و عزل مدیران آموزش و پرورش برخوردار شدند.

اجرای برنامه‌هایی مثل به کارگیری روحانیان برای حل معضلات تربیتی از جمله طرح‌های غیر علمی و غیر کارشناسی است که وزارت آموزش و پرورش تحت فشار نهاد‌های خارج از دستگاه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. از سوی دیگر تعداد زیادی از مدیران میانی و کلان آموزش و پرورش با فشار نهاد‌های دیگر و از میان افرادی انتخاب شدند که تعهد چندانی به برنامه و رویکرد دولت ندارند و بیشتر در اندیشه حضور در دولت‌های بعدی هستند.

استقلال وزارت آموزش و پرورش و امر تعلیم و تربیت امروز بیش از هر زمان دیگری در خطر می‌باشد.
 
 
 
تاکید انجمن اسلامی معلمان بر آزادی معلم‌های زندانی


۵) علی رغم کمتر شدن فضای امنیت محور در آموزش و پرورش، دخالت نهاد‌های خارج از آموزش و پرورش موجب شد از بسیاری از نیرو‌های دلسوز و توانمند استفاده نشود و در حالی که امید می‌رفت در دولت فعلی مسئله معلمان زندانی پایان یابد، همچنان شاهد حضور تعدادی از همکاران معلم در زندان به جرم اظهار نظر و فعالیت صنفی هستیم.

انجمن اسلامی معلمان هر نوع فضای امنیتی در آموزش و پرورش را مخل تعلیم و تربیت می‌داند و بر آزادی معلمان زندانی تاکید می‌نماید.

 
تاکید انجمن اسلامی معلمان بر آزادی معلم‌های زندانی
 
 

۴) برخلاف آرمان‌های انقلاب اسلامی و قانون اساسی آموزش و پرورش به شدت در حال طبقاتی شدن و تجاری شدن است و این خود باعث نارضایتی طبقات محروم جامعه، تحمیل هزینه‌های فراوان بر خانواده‌ها و افزایش شکاف طبقاتی در امر آموزش شده است. قدرت روز افزون موسسات کنکور و کمک درسی، قطع هر نوع کمک به مدارس و پولی شدن مدارس، تقویت مدارس غیردولتی، تنوع مدرس به بیش از بیست نوع مدرسه و فقدان سازوکار‌های موثر برای توسعه آموزش مناطق محروم از نشانه‌های بازر تسلط فضای بی عدالتی و طبقاتی شدن در آموزش و پرورش می‌باشد. انجمن اسلامی معلمان ایران هر نوع نگاه تجاری و طبقاتی به آموزش و پرورش را با رسالت این نهاد در تضاد می‌داند و نسبت به آثار زیان بار آن هشدار می‌دهد.

۵) وزارت آموزش و پرورش در طول سال‌های آینده به دلیل حجم بالای بازنشستگی معلمان نیازمند جذب تعداد زیادی معلم جدید می‌باشد. انجمن اسلامی معلمان ایران سیاست‌های کنونی جذب نیروی انسانی را غیر علمی و غیرکارشناسی می‌داند و بر اصلاح شرایط فعلی گزینش نیروی انسانی بر اساس گزینش علمی نیرو‌های توانمند تاکید می‌نماید.

۶) طرح‌هایی همچون رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان برنامه‌هایی مهم و اساسی می‌باشند که علی رغم وعده‌های داده شده همچنان به مرحله اجرا نرسیده اند. انجمن اسلامی معلمان ایران بر اجرای سریع آنان تاکید می‌نماید و خواهان رتبه بندی علمی و کارشناسی معلمان و نه براساس امتحان با روش غیرکارآمد کنونی می‌باشد.

۸) در ماه‌های پایانی دولت شاهد نصب و عزل‌هایی در وزارت آموزش و پرورش هستیم که شائبه دخالت‌های غیر قانونی و جهت گیری‌های ناصواب قومی و مذهبی در آن‌ها احساس می‌شود. انجمن اسلامی معلمان ایران از وزیر محترم آموزش و پرورش می‌خواهد دلایل نصب و عزل‌های اخیر خود را به صورت شفاف اعلام نماید.

۷) صندوق ذخیر فرهنگیان یک سرمایه بین نسلی می‌باشد که به صورت امانت در اختیار دولت و وزارت آموزش و پروش می‌باشد. امید داریم که دولت امانت فوق را به خوبی حفظ نماید و زمینه ر ا برای مشارکت واقعی و موثر معلمان در سرمایه خود فراهم آورد.

انجمن اسلامی معلمان ایران هر نوع دخل و تصرف در ساختار و وضعیت صندوق ذخیره را بدون رضایت صاحبان آن غیرقانونی می‌داند و خواهان تشکیل مجمعی منتخب معلمان سراسر کشور برای بحث و بررسی در مورد صندوق ذخیره می‌باشد.

۸) «مدرسه» محور و زیربنای آموزش و پرورش است و ریشه کلیه کامیابی‌ها و ناکامی‌های یک جامعه را باید در مدرسه جست. مدرسه نه یک واحد اداری که یک نهاد اجتماعی است که کارکرد‌های آن در زمینه آموزش تفکر، انتقاد، گفتگو و تربیت شهروندان مغفول واقع شده است.

انجمن اسلامی معلمان ایران با تاکید بر نقد و بررسی کلیه طرح‌هایی که تاکنون به عنوان مدرسه محوری تدوین اجرا شده اند، خواهان احیای نقش و جایگاه مدرسه به عنوان یک نهاد مستقل می‌باشد و باور دارد که مهمترین گام اصلاح آموزش و پرورش در مدرسه محوری بدون شعار، تبلیغات و طرح‌های کاغذی است.

۹) متاسفانه طرح مهمی همچون «سازمان نظام معلمی» علی رغم تلاش‌های انجام شده و تهیه پیش نویس اولیه در دولت مسکوت ماند و از تشکیل آن که می‌توانست گام مهمی برای حل معضلات موجود باشد جلوگیری گردید. تشکیل سازمان نظام معلمی و بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های سیاسی، صنفی و علمی معلمان و افزایش جایگاه نهاد‌هایی همچون نمایندگان معلمان مدارس مهم‌ترین راهکار‌های یک آموزش و پرورش مدنی خواهد بود. اجرای برنامه‌هایی مثل به کارگیری روحانیان برای حل معضلات تربیتی از جمله طرح‌های غیر علمی و غیر کارشناسی است که وزارت آموزش و پرورش تحت فشار نهاد‌های خارج از دستگاه تعلیم و تربیت قرار گرفته است.

انجمن اسلامی معلمان ایران دوازده اردیبهشت را فرصت مناسبی می‌داند که بر آرمان خود که آموزش و پرورش مبتنی بر انسان محوری، شایسته سالار‌ی و اصالت تفکر، نقد و گفتگو می‌باشد تاکید نماید. بی تردید تنها راه ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش مجال دادن به ابراز عقاید و آرای مختلف و تلاش برای جذب سرمایه اجتماعی معلمان می‌باشد و روز معلم فرصت مناسبی برای این نقد و گفت می‌باشد. امید داریم که روز معلم نه روز شعار‌های تکراری که روز جدال احسن اندیشه‌های تحول خواه و اصلاحگر باشد.

انجمن اسلامی معلمان ایران آموزش و پرورش را زیر بنای توسعه کشور می‌داند و از همه همکاران درخواست می‌کند تا با همدلی برای اعتلای آموزش و پرورش گام برداریم، زیرا توانمندی در گروی پذیرش جایگاه رفیع آموزش و پرورش در آینده کشور در همه سطوح تصمیم گیری کشور می‌باشد.

انجمن اسلامی معلمان ایران همچنان به افق‌های جدید در پیشبرد اصلاحات در آموزش و پرورش امید دارد، هرچند خواسته‌های به حق معلمان که به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ ابزار شدند مورد غفلت قرار گرفته اند، ولی نقد علمی و کارشناسی و مسئولانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم چراغ راه آینده خواهند بود.

انجمن اسلامی معلمان ایران انتخابات ۱۴۰۰ را فرصت مناسبی برای کنشگری توسعه گرا، عدالت طلب و آزادی خواه می‌داند و قصد مشارک فعالانه در آن را دارد، ولی متاسفانه رد صلاحیت‌های فله‌ای، گسترده و جناحی در انتخابات شورا‌های شهر و روستا را مانعی بزرگ در مسیر شکل گیری انتخابات واقعی می‌داند و از همه نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی می‌خواهد موانع مشارکت گسترده، فعال و آزادانه مردم در انتخابات را بردارند و مسیر نقش آفرینی را بیش از پیش در جامعه برای تعیین سرنوشت خود فراهم سازند.

در پایان ضمن تبریک مجدد روز معلم بالندگی و سلامتی همه هموطنان، معلمان، دانش آموزان و زحمتکشان تعلیم و تربیت را از خداوند متعال مسئلت داریم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۹۱۶، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
خداییشم جای معلم در زندان نیست چون هیچ معلمی نمی تونه انقدر خطرناک باشه که در بند باشه چون معلم اهل مسامحه است اهل گفتگو و منطقه جای هیچ معلمی در زندان نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین