پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۰۸۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
اسدالله مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، در نشست انجمن اسلامی معلمان تهران توضیح می‌دهد که چرا سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش امکان اجرائی‌شدن ندارد. بخشی از این سخنرانی را می‌خوانید: نوشتن کار سند از سال 1383 شروع شد. تیم‌های پژوهشی و کمیته‌های مختلف روی آن کار می‌کنند و تا امروز حدود 14 سال از آن می‌گذرد.

شعار سال: در ابتدای شروع کار نوشتن سند تحول، کارهای پژوهشی و علمی درخشانی با حضور بیش از صد شخصیت دانشگاهی و علمی انجام شد، اما کسی که می‌خواهد راجع ‌به سند تحلیل کند، باید به چالش‌ها و دست‌اندازهای سیاسی که برای سند افتاد، توجه داشته باشد و از همه مهم‌تر نحوه اجرای سند است. من باورم این است که این سند تحول به چند دلیل قابلیت اجراشدن ندارد.
در مبانی نظری سند تحول به مسائل و چالش‌هایی از این دست که آموزش‌وپرورش عمیقا درگیر آن است، پرداخته نشده است؛ مانند: چالش‌های انسان‌شناسی معطوف به تعلیم و تربیت، چالش‌های آموزش‌وپرورش رسمی و اجباری، چالش‌های سنت و مدرنیته، نگاه آمرانه دولتمردان ما به مدرسه و دانشگاه که از یک‌سو آن را گسترش و توسعه می‌دهند و از دیگر سو آن را محدود می‌کنند، نگاه متعارض دولت و خانواده به مدرسه؛ از آن‌سو بیشتر نگاه ایدئولوژیک اصل و اساس است و برای خانواده آینده شغلی فرزندش، انتظارات حداکثری همه از آموزش‌وپرورش با اختصاص امکانات حداقلی و... .
در سند مفروض گرفته‌اند که بر مبنای فلسفه اسلامی و به‌خصوص حکمت متعالیه می‌توان برای آموزش‌وپرورش رسمی و اجباری فلسفه نوشت و حال آنکه این بیشتر شبیه به یک آرزوست! سند با آرمانی‌ترین اهداف شروع می‌شود و حال آنکه در تربیت حتی اگر به فرض، حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) معلم باشند و سلمان و ابوذر شاگرد، باز شایسته است از واقعیت‌ها به‌سوی آرمان‌هاحرکت کنیم.
سند بعد از 14 سال کار‌های تحقیقی و پژوهشی با صدها طرح و چند‌هزار جلسه و نشست در هفت، هشت سال گذشته برای اجرا و عملیاتی‌کردن آن، سرانجام چند روز پیش مقام رهبری گفتند ۱۰ درصد آن به اجرا درآمده است! شاید این خود دلیل استواری باشد که سند اساسا قابلیت اجرائی نداشته و ندارد، چراکه بنابر این روال و روند، اجرای کامل سند عمر نوح می‌طلبد!
نهایت اینکه به نظر می‌رسد در تحولات سریع و شتابناک این عصر، زمان سندنوشتن گذشته، چراکه در هنگامه‌ای که ما سرگرم نوشتن سند هستیم، آن هم به آرمانی‌ترین شکلش، سونامی تحولات شتابان زمانه آمده و همه ما را با خود برده که نمونه اخیر آن سرعت روزافزون و شتابان شبکه‌های فضای مجازی است که مسئولان فقط خواسته‌اند با چند قانون قهری و بازدارنده و فیلترینگ آن رامهار کنند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 6 خرداد 97، شماره: 3158


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
این سند هم مانند دیگر اسناد کشور دارند به دست فراموشی سپرده میشوند متاسفانه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین