پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۱۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
خانه تاریخی «دیباجی» معروف به «سید کر»، بخشی از مجموعه سرتیپ سدهی خمینی‌شهر که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده بود، با تصمیم مالک تخریب شد.
شعار سال: منصور جعفرپور، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان خمینی‌شهر با اعلام این خبر گفت: با وجود دادن اخطار‌های مکرر به مالک، این خانۀ واجد ارزش که جزئی از مجموعۀ تاریخی سرتیپ سدهی در خمینی‌شهر بود، خودسرانه تخریب شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع را به اطلاع دادستان رسانده‌ایم و مشغول پیگیری قضایی تخریب هستیم، چرا که این خانه باید حفظ می‌شد.

اصغر عرب ورنوسفادرانی، دانش آموخته مرمت بنا‌های تاریخی نیز دربارۀ ارزش‌های این خانه تاریخی اظهار کرد: خانۀ تاریخی «دیباجی» معروف به «سید کر»، بخشی از مجموعه بسیار بزرگ تاریخی سرتیپ سدهی بود و در قلب بافت تاریخی خمینی شهر قرار داشت.

این مرمتگر توضیح داد: این خانه دو هزار متر مساحت و حدود ۱۲ اتاق چشمه‌ای با قوس پنج و هفت داشت که آثاری از معماری دوره صفوی تا پهلوی را می‌شد در آن دید. نقاشی‌ها و تزئینات این خانه بسیار زیبا بود و در و پنجره‌های آن نیز گره چینی‌های چشم‌نوازی داشت.

وی افزود: در ضلع جنوبی این خانه برج نگهبانی سرتیپ سدهی و در ضلع شمالی آن حمام سرتیپ قرار دارد. معماری خانه تخریب شده نیز نمونه‌ای از معماری عامیانه و مردمی خمینی شهر بود که با معماری اشرافی خانه سرتیپ سدهی تفاوت داشت.

عرب، با تأکید بر این‌که با توجه به ثبت ملی بودن مجموعه سرتیپ سدهی، خانه تاریخی دیباجی نیز یک میراث ملی بود، گفت: این خانه در مناسبت‌های مختلف تاریخی به محلی برای روضه خوانی خمینی شهر که خود یک میراث ناملموس است، بدل می‌شد و تمام اهالی محل به آن تعلق خاطر داشتند. مالک نیز ادعا دارد که خانه را برای برپایی مجالس روضه خوانی خریده و تنها قصد داشته آن را به سبک جدید بسازد!

این دانش آموخته مرمت بنا‌های تاریخی، با اشاره به دیگر ارزش‌های خانه تاریخی دیباجی، خاطر نشان کرد: سنگ‌های حجاری شده بسیار زیبایی در این خانه وجود داشت و هر اتاق آن به یک پستو ختم می‌شد. کف زمین آن آجر فرش بود و بخش‌هایی مثل اصطبل و طویله هم داشت.

وی یادآور شد: خانه تاریخی دیباجی بخش با ارزشی از بافت تاریخی خمینی شهر و متعلق به علمای دیباجی بود که انواع دیوارچینی‌ها در آن دیده می‌شد و امکان تبدیل آن به هتل و اقامتگاه وجود داشت، اما متأسفانه با خاک یکسان شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۴۹۶۷، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
سیر تخریب بناهای تاریخی در ایران انقد ادامه دار میشه تا عملا این ها از بین بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
بعد از تخریب دیگر پیگیری قضایی فایده‌ای دارد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین