پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
بحث مشارکت در انتخابات را مدنظر دارد و بیان کرده که خوب است اگر یک کاندیدای زن با پتانسیل در انتخابات حضور داشته باشد؟ این حرف چه معنایی می‌تواند داشته باشد آقای نعمتی؟ وقتی هنوز تکلیف شرعی و قانونی را با خودمان مشخص نکرده ایم، این حرف شما بوی سو استفاده و استفاده ابزاری از زنان را می‌دهد.
شعار سال: کم‌تر از دو ماه به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.
 
در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، با نامزد‌های احتمالی ریاست‌جمهوری یا افرادی که رسماً نامزدی خود را اعلام کرده‌اند و یا تحلیلگران مسائل سیاسی گفت‌گو‌هایی انجام داده که در قالب سلسله گفت‌گو‌هایی با عنوان «سیاست‌نامه» منتشر می‌شود.

در هشتمین گفتگو از سلسله گفتگو‌های سیاست‌نامه به سراغ بهروز نعمتی رفتیم.

نعمتی نماینده مجلس‌های نهم و دهم است و از نزدیکان علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی است.

این روز‌های بهروز نعمتی چگونه می‌گذرد؟

نعمتی: ما مثل همه مردم مشغول به کار هستیم و یک وقتی هم مشغول مطالعه و یک بخشی هم به دنبال فکر کردن.

دغدغه دیگری ندارید؟

نعمتی: دغدغه که زیاد است. دغدغه فکری برای انتخابات وجود دارد و طبیعی است که یک اتفاق بزرگ در کشور در حال افتادن است و هر کسی نسبت به نظام، کشور و مردم دغدغه داشته باشد به این موضوع فکر می‌کند و پیگیر این موضوع است.

فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف مثل ورزشی، سیاسی و اجتماعی داشتید، اما یکی پر از حرف و حدیث‌ترین فعالیت‌های شما فعالیت در وزارت نفت بود. در فضای مجازی خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه در مدت هفت روز هفت مرتبه ترفیع درجه داشتید. در این خصوص صحبت کنید.

نعمتی: من قبل از اینکه نماینده مجلس شوم در سال ۸۴ کارمند وزارت نفت بودم؛ بنابراین این بحث‌هایی که دوستان مطرح کردند بحث‌های حاشیه‌ای بود و من آن‌ها را پیگیری نکردم، چون واقعا به دنبال این موضوعات نیستم. من از سال ۸۴ که وزارت نفت بودم در منطقه ویژه پارس جنوبی مدیر بنادر بودم و در آن موقع نه نماینده بودم و نه مسئولیت دیگری داشتم.

گفتید که گرفتن ترفیعات حاشیه بوده، اما اصل ماجرا چه بوده است؟

نعمتی: من بر مبنای ماده شصت قانون ایثارگران مجددا به وزارت نفت برگشتم. طبق این قانون افرادی که در یک مجموعه قبلا کارمند بودند می‌توانند به کار خود بازگردند و من بر اساس این قانون به وزارت نفت برگشتم.
 
صحبت‌های توهین آمیز و سواستفاده گرایانه بهروز نعیمی مبنی بر حضور کاندیدای زن در انتخابات

شما در مقطعی سرپرست فدراسیون کشتی بودید و با نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی در سوئیس دیدار داشتید؛ لطفا در خصوص حضورتان در فدراسیون کشتی و وضعیت این رشته در سالی که منتهی به المپیک توکیو است، صحبت کنید.

نعمتی: کشتی با گوشت، پوست و استخوان مردم ما ممزوج است و به عنوان ورزش ملی و به عنوان یک پیشتاز و پیشران در مجموعه ورزش ما مطرح است. در آن مقطع بحث سرپرستی فدراسیون کشتی بود و من به دنبالش نبودم، اما آقای صالحی امیری و سلطانی فر خیلی به دنبال این بودند که ما در خدمت دوستان باشیم و بعد خدا کمک کرد تا من به عنوان سرپرست فدراسیون به مجموعه کمک کنم.

در آن مقطع بیشترین تعداد اعزام را داشتیم که همه آن‌ها اثر بخش بود. ماجرای ملاقات با آقای لالوویچ این بود که به ناحق در صربستان مدال طلای آقای یخ‌کشی را گرفته بودند و ما هم از موقعیت خود استفاده کردیم و مدال طلای وی را برگرداندیم.

احساس می‌شد که آقای سلطانی فر برای اینکه جلوی استیضاح شدن خود را بگیرد از نمایندگان مجلس در فدراسیون‌ها استفاده می‌کرد؟

نعمتی: من از نونهالی و نوجوانی در کشتی بوده‌ام. نه ما اهل این هستیم که کسی از ما سوء استفاده کند و نه این شرایط را داریم که دنبال این موضوعات باشیم.


کاندیدا‌ها هنوز نتوانسته‌اند تنور انتخابات را گرم کنند

به نظرتان اقبال عمومی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به سمت کدام جریان سیاسی است؟ اصولگرا یا اصلاح طلب یا مستقلین؟ تا کنون در بین اسامی افرادی که اعلام نامزدی کردند شانس کدام یک را بیشتر می‌دانید؟

نعمتی: برای مشارکت مردم در انتخابات در نظرسنجی‌ها الان خیلی مثبت نیستیم، یعنی مثبت مطلوب نیستیم. به عبارت دیگر مثبت زیر چهل درصد هستیم. الان هم با توجه به این بحث‌هایی که در جامعه وجود دارد کاندیدا‌هایی که الان هستند نتوانستند تنور انتخابات را داغ کنند و من از این کاندیدا‌ها به عنوان هیزم انتخابات اسم می‌برم، چون هنوز خوب داغش نکردند و به نظر من آن کسانی که باید به میدان بیایند هنوز نیامده اند. در این دوره از انتخابات همه دنبال یک سیاستی بودند که شاید خیلی هم خوب نباشد، اما شاید بعضی‌‎ها آن را برای خود توفیق بدانند، اما این اتفاق که بتوانند جامعه را به وسط بازی‌های انتخاباتی بکشند نیفتاده است. من فکر می‌کنم هنوز فضا داغ نشده و امیدوارم حداقل پس از ثبت نام داوطلبان این اتفاق بیفتد.

اصولگرایان به جز دوره خاتمی همیشه پیروز انتخابات بوده اند

معمولا هر هشت سال یک بار دولت به دست یک جناح می‌افتد. به نظر شما انتخابات ۱۴۰۰ پایان دوره اصلاح طلبان خواهد بود؟ (با توجه به اینکه اصولگرایان با وجود گزینه‌های احتمالی زیاد شاید به اجماع نرسند)

نعمتی: شما به دنبال برنده شدن اصولگرایان هستید یا اصلاح طلبان؟
 
برای ما فرقی نمی‌کند.

نعمتی: من فکر می‌کنم که فرق دارد.

این دیدگاه شماست.

نعمتی: به غیر از یک دوره‌ای که اصلاح طلبان انتخابات را در زمان آقای خاتمی پیروز شدند مابقی آن را اصولگرا‌ها بودند. چه در زمانی که مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی بودند و چه در زمانی که آقای احمدی نژاد بود مجموعه اصولگرایی برنده انتخابات بود و ریاست جمهوری را بر عهده گرفتند، اما آیا در این انتخابات موضوع عوض می‌شود؟ به اعتقاد من هنوز هیچی معلوم نیست، چون باید یکسری شاخص‌هایی وجود داشته باشد و انسان‌هایی باشند که بتوانند که ۲۲ الی ۲۳ میلیون رای جمع کنند که پتانسیل این امر هنوز ایجاد نشده و این ظرفیت را باید در آینده دید و الان نمی‌شود گفت که اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا اعتدال برنده انتخابات هستند. الان با این فضای انتخابات نمی‌توان گفت چه کسی برنده است.

از نظر شما دولت ایده آل سیزدهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

نعمتی: دولت باید بر مبنای خردورزی و عقلانیت باشد و دولتی که از همه پتانسیل‌های کشور برای رفع مشکلات کشور استفاده کند دولت موفقی خواهد بود. به اعتقاد من آن قدر مشکلات وجود دارد که همه طیف‌های مختلف کشور از چپ تند و راست تند و میانه رو بی خط و با کنار هم جمع شوند. با این شرایط باز هم ما نیروی خوش فکر و توانمند برای رفع مشکلات کشور کم داریم و باید یک دولتی تشکیل شود که از همه توانمندی‌های جامعه استفاده کند. دلیل ندارد که دولتی بر سر کار بیاید و از یک طیف خاص جامعه برای رفع مشکلات استفاده کند. من فکر می‌کنم از همه توانمندی‌ها و از همه پتانسیل‌ها می‌توان استفاده کرد و اتفاقا در همه جناح‌ها انسان‌های بسیار توانمندی وجود دارند که بنشینند مشکلات کشور را حل کنند.

دلیلی ندارد که همه همّ و غم ما این باشد که فقط و فقط از افرادی که از ما خوششان می‌آید برای اداره کشور استفاده کنیم، این تفکر مردودی است. زمانی می‌توانیم موفق باشیم که از همه تفکرات استفاده کنیم و عقلانیت بر محور کار‌ها بچربد. اگر عقلانیت باشد این بگو مگو‌هایی که بعضا وجود دارد کمرنگ خواهد شد و از آدم‌های توانمند از همه جناح‌ها و گروه‌ها می‌توان استفاده کرد.

به پول پاشی معتقد نیستم/ روسای جمهور اول مطیع‌اند؛ اما بعد حرف‌های آن ور آبی‌ها را می‌زنند

 مهم‌ترین اولویت و چالش دولت سیزدهم چیست؟ کدام مشکل کشور باید در دستور کار دولت بعد قرار بگیرد؟

نعمتی: چند مطلب هست که باید به آن بپردازیم. یک بحث مربوط به معیشت مردم است و واقعا در بحث معیشت مردم، دولت باید به فکر راهکار‌های اساسی و درست و حسابی باشد، البته من به پول پاشی معتقد نیستم. اعتقاد من بر این است که اگر دولت واقعا این موضوعات را کانالیزه و جمع بندی کند و به دنبال این باشد که از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کشور برای بحث سرمایه گذاری خرد و کلان در مناطق مختلف استفاده کند طبیعتا با توجه به رونقی که اقتصاد خواهد داشت مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود.

بحث بعدی به نظر من موضوعات سیاسی کشور است. دولت باید بتواند مشکلات سیاسی خود را در سطح خرد و بین المللی حل کند. معمولا متاسفانه دولت‌ها برای بار اول که مستقر می‌شوند همه دولت‌های مطیعی هستند، اما بعد به سمت و سویی می‌روند که بعضا ممکن است تقابل با حاکمیت داشته باشند و بعد که آن افراد از دولت کنار می‌روند، تبدیل به کسانی می‌شوند که حرف‌های آن طرف آبی را می‌زنند. پس بنابراین موضوعات سیاسی موضوعات اصلی هستند که باید حل شوند، مثلا یک موضوعی مثل برجام که من هنوز به آن معتقدم، واقعا برجام فرصتی است که بالاخره نظام را در خیلی از جا‌ها از پیچ‌های خطرناک نجات داد و معتقدم باید به آن عمل شود؛ البته فکر می‌کنم آن‌هایی که خیلی منتقد تند ما بودند امروز به این موضوع رسیدند. چون من با این دوستان صحبت می‌کردم می‌گفتم شما که منتقد برجام بودید الان هم که قوه مقننه و قضائیه دست شماست؛ دو خط بیاورید و اعلام کنید که ما تصویب کردیم از برجام خارج شویم، اما عملا این طور نیست. عملا همه آن‌هایی که حتی منتقد بودند می‌گویند باید به برجام برگردیم و این موضوعات باید حل شود.

بحث لوایح مختلف FATF باید حل شود. امروز موضوعاتی مثل پالرمو و CFT موضوعاتی است که کشور به آن‌ها نیاز دارد تا مشکلاتش را حل کند و رئیس جمهور آینده باید این کار‌ها را انجام دهد، حالا از هر جناح و طیفی که می‌خواهد باشد، چون نمی‌شود در کشور را ببندی و با کسی مراوده نداشته باشی؛ مخصوصا در مراودات مالی و مسائل اقتصادی بالاخره این کانال‌ها باید باز شوند و امروز این موضوعات وجود ندارد.

من اصلاح‌طلب نیستم/ علی لاریجانی را دوست دارم

شما یکی از افراد نزدیک به علی لاریجانی هستید؟ آیا هنوز با وی در ارتباط هستید؟ آیا از برنامه‌های لاریجانی برای انتخابات خبر دارید؟ از شما به عنوان یک اصلاح طلب می‌خواستم بپرسم آیا جریان اصلاحات رغبتی به حمایت از او دارد؟

نعمتی: من اصلاح طلب نیستم.

شما در مجلس دهم با حضور در لیست امید به مجلس راه پیدا کردید.

نعمتی: خیلی نزدیک نیستم. ما آقای لاریجانی را دوست داریم. ما یک لیستی را تدارک دیدیم که اتفاقا بانی اش ما بودیم. در آنجا یک مجموعه از اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان یک لیستی دادند و ما همیشه به عنوان اصولگرایان معتدل بودیم.

از برنامه‌های انتخاباتی لاریجانی مطلع هستید؟

نعمتی: لاریجانی قرار است رئیس جمهور شود؟

صحبت‌هایی از نامزدی وی در انتخابات می‌شود.

نعمتی: من با لاریجانی ارتباط دارم و در جلسات چین در خدمتشان هستم. کمیته‌های متعددی وجود دارد و من به عنوان عضو یکی از کمیته‌ها یک مسئولیت کوچک در آنجا دارم، اما اینکه علی لاریجانی برای انتخابات برنامه‌ای دارد یا باید از خودشان بپرسید و یا دفترشان، اما می‌دانیم کاندیدای بالقوه‌ای است، چون همه نگاه‌ها چه از طیف اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل به سمت و سوی وی وجود دارد.

جریان اصلاح طلب قصد حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد؟

نعمتی: من نمی‌دانم. باید از اصلاح طلب‌ها پرسید.

آیا احتمال ائتلاف علی لاریجانی با حسن روحانی وجود دارد؟

نعمتی: من فکر می‌کنم بین تفکر حسن روحانی و علی لاریجانی خیلی فاصله است. من دوره قبل انتخابات مسئول ستاد اصولگرایان روحانی بودم. فاصله اجرایی و عملی در بین این دو بزرگوار خیلی زیاد است و بعید می‌دانم روند‌ها به هم بخورد. لاریجانی بر مبنای اعتقاد ملی که داشت خیلی از موضوعات را رصد و پیگیری می‌کرد، اما اینکه ادامه روحانی باشد حتما نیست. لاریجانی به خودش مربوط است که می‌خواهد به انتخابات بیاید یا نیاید، اما در این فضا بعید می‌دانم لاریجانی ادامه دهنده راه کس دیگری باشد.

خیلی خبر خاصی از علی لاریجانی پس از کنار رفتن از مجلس نیست. آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی می‌کند؟

نعمتی: لاریجانی در هفت الی هشت ماه اخیر در موضوعات مختلف به ویژه چین خیلی زحمت کشید و وقت گذاشت.
 
صحبت‌های توهین آمیز و سواستفاده گرایانه بهروز نعیمی مبنی بر حضور کاندیدای زن در انتخابات
لاریجانی مسئول قرارداد با چین بود؟

نعمتی: لاریجانی مسئول امور چین است و مسئول قرارداد ممکن است کمیته‌ها باشند از جمله وزارت خارجه.
چین به عنوان یک قدرت اقتصادی حرف اول را در دنیا می‌زند

انتخاب علی لاریجانی به عنوان مسئول تنظیم قرارداد بین ایران و چین باعث شده تا برخی این اتفاق را تداخل با کار رئیس جمهور بدانند. نظرتان در این خصوص چیست؟ آیا می‌شود این حرف‌ها را تائید یا تکذیب کرد؟

نعمتی: با توجه به نوع نگاهی که مقام معظم رهبری به بحث‌های ارتباطی ایران و روسیه و ایران و چین داشتند طبیعی است در این زمینه با اعتمادی که رهبر انقلاب به علی لاریجانی داشتند وی را متولی و مسئول موضوع کنند و این گونه نیست که تضادی بین دولت و لاریجانی باشد، چون لاریجانی با پیشنهاد روحانی این مسئولیت را پذیرفت، بنابراین این بحث‌ها را خیلی متوجه نمی‌شوم.

به نظر شما چرا روحانی این مسئولیت را به لاریجانی که در خارج از دولت است، داد. به طور مثال چرا این مسئولیت را به وزارت خارجه یا شورای عالی امنیت ملی نسپرد؟

نعمتی: با توجه به اهمیت موضوع، این مسئولیت به لاریجانی سپرده شده است. ما با بعضی از کشور‌ها نیازمند ارتباطات بیشتری هستیم. چین به عنوان یک قدرت اقتصادی حرف اول را در دنیا می‌زند و در آینده بیشتر هم مطرح خواهد شد، بنابراین طبیعی است که از یک نفر که توانمندی بیشتری داشته باشد و بتواند همه اجزای مختلف را با هم مرتبط کند استفاده شود.

برجام فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم

شما از مدافعان برجام بودید. نظرتان درباره آینده برجام چیست؟

نعمتی: برجام یک فرصتی است که از آن باید استفاده کنیم، چون یک فرصت تاریخی برای ما است. اگر ما برجام را نمی‌پذیرفتیم ممکن بود اتفاقات دیگری برای کشور رقم بخورد و در مدتی که ترامپ از برجام خارج شد عملا دیدیم خیلی مشکلات جدی برای کشور ایجاد کردند. موضوعات مختلف اقتصادی که الان شاهدش هستیم مشکلاتی است که به کشور وارد شده؛ در بحث صادرات نفت یک زمانی بالای دو میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت می‌فروختیم، اما امروز به آن عدد نرسیدیم. برجام می‌توانست در این زمینه کمک کند. در بحث سرمایه گذاری خارجی می‌شد سرمایه گذاری‌هایی اتفاق رخ دهد که با خروج آمریکا از برجام عملا متوقف شد. در زمینه‌های مختلف دیگر نیز این موضوع وجود دارد.

من معتقدم برجام را باید ادامه داد، البته با توجه به چارچوب‌هایی که وجود دارد. الان هم بحث این است که آمریکایی‌ها از تحریم‌هایی که در برجام بر ما تحمیل کردند برگردند، البته آمریکایی‌ها ممکن است سه نوع تحریم را مطرح کنند، اما من معتقدم هر سه تا یکی است. چه آن‌هایی که مرتبط با برجام است، چه تحریم‌هایی که مسئولان نظام را در بر می‌گیرد و چه موضوعات حقوق بشری که مطرح کردند؛ به اعتقاد من همگی بهانه برجامی است. به نظر من برجامی که تا اینجا به C.C.U رفت و برگشت را باید نگه داشت.

 یعنی اگر به چند سال قبل بازگردیم آن چشمک معروف برای تائید برجام را می‌زدید؟

نعمتی: حتما، صد در صد.

در برخی خبر‌ها آماده بود که برجام ۲۰ دقیقه‌ای امضا شده بود، این موضوع صحت دارد؟

نعمتی: این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم. هجمه بسیار سنگینی در مجلس علیه برجام آغاز شد. برخی دوستان که تعدادشان هم کم بود، اما قدرت‌های رسانه‌ای داشتند که یکی از آن‌ها صدا وسیما بود. صدا و سیما مخالف برجام است و این موضوع را بار‌ها نشان داده است. خیلی از سایت‌ها و ... به مردم دروغ گفتند تا آن را بد جلوه دهند. روی برجام حداقل ۴ ماه کار شده بود. زاکانی که مخالف برجام بود، رئیس کمیسیون برجام بود و چشمکی هم که من زدم در کمیسیون برجام بود نه در صحن علنی مجلس. کار کارشناسی زیادی در این باره صورت گرفت و آن ۲۰ دقیقه‌ای که برخی اعلام کرده بودند صحت ندارد.
 
ماجرای تایید ۲۰ دقیقه‌ای برجام دروغ است

زمانی دو فراکسیون در مجلس وجود داشت. فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان که در آن زمان قرار شد از ۲ فراکسیون برای کمیسیون برجام تعدادی به مساوات انتخاب شوند و ابوترابی فرد نیز به عنوان بزرگ‌تر ما در کمیسیون شرکت کند. در این کمیسیون دعوت‌هایی زیادی از نفرات مختلف انجام شد تا نظرات شنیده شود و کار کارشناسی انجام دهیم. در برخی مواقع زاکانی که رئیس کمیسیون بود خلاف قوانین عمل می‌کرد و یادم می‌آید در آن زمان طبق ماده ۴۲ آیین نامه، هر نماینده مجلسی می‌توانست در تمامی جلسات شرکت کند، اما حق رای ندارد، اما علیرضا زاکانی اجازه صحبت کردن به ما نداد، اما من از طریق دیگری صحبت هایم را انجام دادم و پیام هم منتقل کردم.

چرا صدا و سیما نمی‌آید یک بار بگوید این موضوع صحت ندارد. ماجرای تایید ۲۰ دقیقه‌ای برجام دروغ است و صحت ندارد. ۴ ماه روی این موضوع کار شده است و کمیسیون‌ها باید کار کارشناسی انجام دهند. زاکانی اصرار داشت که بیانیه او خوانده شود و برخی‌ها شب قبل آن در کمیسیون امنیت ملی جلسه داشتند و به توافق رسیدند و پس از اینکه بیانیه زاکانی خوانده نشد آن بازی‌ها را درآورد.

بین یک سال اول مجلس دهم و یک سال اول مجلس یازدهم، کدام یک عملکرد بهتری داشته اند؟

نعمتی: خود پیداست از زانوی تو!

شما دبیرکل حزب رفاه ملت ایران هم هستید، در خصوص این حزب صحبت کنید؟

حزب در حال فعالیت خودش است و جلساتی هم برگزار شده است. ۲ نفر کاندیدای دبیرکلی این حزب بودیم و من ۱۴ از ۲۱ رای آوردم و به عنوان دبیرکل انتخاب شدم.

آیا به نظر شما جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری گزینه دقیقه ۹۰ و شگفتانه دارد؟

نعمتی: فکر می‌کنم ۳ جریان برنامه‌هایی دارند و در حال برنامه ریزی هستند تا در دقیقه ۹۰ برگه‌ای را رو کنند که بعید هم نیست. بانوان هم ۵۰ درصد جامعه هستند که اگر زنی حضور داشته و پتانسیل هم داشته باشد و بتواند کار‌ها را انجام دهد چرا که نه؛ خوب هم هست که بیاید.
به عملکرد روحانی انتقاد دارم

عملکرد حسن روحانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: من هم به عملکرد روحانی انتقاد دارم. در بحث افزایش نرخ ارز هم سوال را علیه روحانی آغاز کردم. من خیلی شفاف نسبت به تیم اقتصادی انتقاد کردم و ابتدا حامی هم بودم، اما نقد سازنده هم می‌کنم. تیم اقتصادی هماهنگ نیست و این درحالی است که تیم باید واحد باشد و رئیس داشته باشد. در مسائل انتخاب وزرا هم نقد دارم و برخی وزرا توانمند نبودند. در بخش‌های دیگر هم نقد دارم، اما، چون به نفر بازمی گردد نمی‌خواهم دل آزرده شوند. در این باره باید توضیح دهند.

به نظر شما کدام جریان شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد؟

نعمتی: نمی‌توان در حال حاضر درباره این موضوع صحبت کرد، اما من دوست دارم اعتدالیون پیروز شوند.

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه خوبی است

وضعیت درونی اصولگرایان را برای انتخابات ۱۴۰۰ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: با توجه به گستردگی طیف اصولگرایان ما از این مجموعه جدا شدیم و فکر می‌کنم برای این انتخابات هم مجموعه دیگری هم جدا خواهند شد. باتوجه به فضایی که وجود دارد فکر می‌کنم این اتفاق رخ دهد. با توجه به اینکه یک حداقلی می‌آیند و می‌خواهد کار را در دست بگیرند، اما نمی‌توانند کار را در دست بگیرند و نمونه آن هم مجلس کنونی است. گفته می‌شود روی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اجماع است، اما کار سختی است. ممکن است مانند دوره احمدی نژاد در سال ۸۴ شود که در دور دوم همه رای‌ها به او رسید. حضور او در انتخابات مشخص نیست و نکته اصلی این است که او رئیس قوه خوبی است. در جایگاه مناسبی هستند و می‌توانند روی همه چیز نظارت داشته باشند. سید حسن خمینی هم در انتخابات حضور ندارد.

اصلاح طلبان به دنبال گزینه واحد و خودشان هستند و نام گزینه‌های زیادی وجود دارد، اما آن‌ها معتقد هستند که دنبال کاندیدای اجاره‌ای نیستند و شاید برخی مجموعه‌ها در صورت حضور لاریجانی با او ائتلاف کنند.

اصلاح‌طلبان به دنبال کاندیدای اجاره‌ای نیستند

میزان مشارکت مردمی از دیدگاه شما چه قدر است؟

نعمتی: امیدوارم مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. واقعا به رای مردم نیاز داریم. نظام جمهوری اسلامی از جمهوریت و اسلامیت تشکیل شده و همه نوکر اسلام هستیم، اما اگر جمهوریت تضعیف شود ممکن است به اسلامیت ضربه بزند. باید به هر شکلی شده کینه را از دل مردم دربیاوریم تا آن‌ها در انتخابات شرکت کنند. به نظر من در انتخابات ۳۷ تا ۳۸ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند که نگران کننده است. صدا و سیما هم باید دست از سر این موضوع بردارد که یک گروه خاص به پیروزی برسد. پروژه خلیج فارس برای نظام خیلی مهم بود که به ثمر رسید، اما صدا وسیما برای آن ۴۰ ثانیه زمان گذاشت، اما یک نفر به رباط کریم رفت تا از جایی بازدید داشته باشد و صدا وسیما برای او ۵ دقیقه گزارش رفت. صدا و سیما فراجناحی نیست.

نمایندگان هزینه‌های تبلیغات را چگونه تامین می‌کنند و خود شما هم برای انتخابات مجلس هزینه هایتان را چگونه تامین کردید؟

نعمتی: من در ۲ دوره نماینده مجلس بودم که برای دوره اول حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه کردم که بعضی دوستان و آشنایان کمک کردند و به آن‌ها گفتم در طول انتخابات کاری برای آن‌ها نمی‌کنم که قسم می‌خورم این کار را انجام ندادم. برای تهران هم قرار بود در آن لیستی که ما بودیم نفری ۱۰۰ میلیون تومان بدهیم که من ۵۰ میلیون تومان دادم. اینکه گفته می‌شود هزینه میلیاردی برای هر نفر بوده است، صحت ندارد. در سال ۹۳ عده‌ای به دنبال این بودند که حرف خود را به کرسی بشانند و برای اینکه صدای وحدت بهتر شنیده شود قرار شد ۳ لیست ۱۰ نفره آماده شود که تعدادی زیر نظر جلالی، عارف و مطهری باشند که ابوترابی، مظفر و ... قبول نکردند تا به این لیست بیایند و در نهایت این لیست ۳۰ نفره این طور تنظیم شد. اگر قرار بود تعهدی بگیرند، ما باید تعهد می‌گرفتیم. در همان زمان کاغذی به ما دادند که باید تعهد بدهید، اما این کار را انجام ندادیم. بعد‌ها گفته شد از این لیست خارج شدم که کمیسیون تشکیل دادیم، اما ما به کسی تعهدی نداده بودیم و زمانی هم به عارف گفتیم که کمیسیونی تشکیل دهیم که او مشورت‌هایی کرد و نپذیرفت.

نظرات خود را درباره اسامی زیر بگویید؟

سردار سلیمانی: عشق

فدریکا موگرینی: با توجه به عکسی که دوستان در مجلس گرفتند، اتفاق خوبی برای کشور رخ نداد.

بهزاد نبوی: مهندس

رئیس دولت اصلاحات: سید محمد خاتمی واقع بین بود

علی لاریجانی: عاقل

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: پشتوانه ملت

سردار سعید محمد: زود وارد کارزار شد

محمود احمدی نژاد: به نظر من به خودش در حال بد کردن است. هرچه بگوییم نمی‌توانیم از یک دایره‌ای خارج شویم.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان: کار مدیریتی

محمد رضا عارف: رئیس خوب

سعید جلیلی: دیپلمات متوسط

اسحاق جهانگیری: وزیر صنایع مقتدر

محمد باقر قالیباف: خلبان

برجام: روزنه امید

سید ابراهیم رئیسی: قاضی خوب

نهاد اجماع ساز اطلاح طلبان: برنامه ریزی

 اگر سخن پایانی دارید، بفرمایید؟

نعمتی: فاصله بین تندترین اصولگرایان و تندترین اصلاح طلب ۵ امتیاز هم نمی‌شود. امیدوارم مردم در انتخابات شرکت کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۴۳۶۶۷.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
جای تاسف دارد این نگاه جنسیتی در عصر حاضر ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین