پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۷۳۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
نبود مواد اولیه و سیمان و تغییر مدیریت و پیمانکاران مشکلات فراوانی را برای کارکنان و کارگران سد شفارود ایجاد کرده؛ به گونه‌ای که سال‌های مدیدی است که کارگران این پروژه برای دریافت به موقع حقوق خود مشکل دارند.

شعار سال:پروژه سد مخزنی شفارود در غرب گیلان بزرگترین سد بتونی غلتکی کشور بوده که از سال ۹۲ کار ساخت آن آغاز شده است. این سد در شش کیلومتری غرب مرکز شهرستان رضوانشهر قرار دارد، سدی که با هدف تامین آب کشاورزی، صنعت، شرب و تولید انرژی کلنگ خورد و ساخت آن هم اکنون حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
این سد قرار است ۴۵۵ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز کشاورزی، ۳۳.۸ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز حفظ محیط زیست، ۲۳ میلیون متر مکعب آب شرب شهر‌های رضوانشهر، پره سر، تالش و ماسال و ۱۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز صنایع را تامین کند. تولید انرژی برق آبی به طور متوسط در سال به مقدار ۲۵.۳ گیگاوات هم از دیگر اهداف ساخت این سد است.
 
تعداد کارگرانی که در این پروژه ملی مشغول بکار هستند بیش از ۸۰۰ نفر است و برای اجرای بدنه این سد تا کنون ۱۷۰ هزار متر مکعب مصالح و ۲۹ هزارتن سیمان مصرف شده است. تاکنون مبلغ یک میلیارد یوان چین معادل ۴ هزار میلیارد ریال در این پروژه مصرف شده که برای اتمام آن به ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
 

شنیده‌ها حاکی از این است که سد شفارود شاهرگ آبی و حیاتی غرب گیلان قرار بود تا تیر ماه ۱۴۰۰ آبگیری شود، اما به دلیل تامین مصالح به ویژه سیمان مدتی با مشکل روبرو شد و همین موضوع هم مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرد. البته کمبود مصالح تنها مشکل کارگران این سد نیست؛ آن‌ها سال‌های مدیدی است که برای دریافت حقوق شان مشکل دارند.
 
گفته می‌شود تغییر مدیران و پیمانکاران مختلف از دلایل اصلی مشکلات کارگران است، مشکلاتی که دریافت به موقع حقوق شاید مهم‌ترین آن‌ها باشد و همین هم موجب شد تا اخیرا جمعی از کارگران سد در اعتراض به عدم دریافت چند ماه حقوق خود مقابل فرمانداری رضوانشهر تجمع کنند.
 
نیروهای غیر بومی جایگزین نیروهای بومی
 
یکی از کارگران پروژه سد شفارود در این باره می‌گوید: برای کارگر تنها دریافت به‌موقع حقوق اهمیت دارد و به اینکه چه کسی مدیر باشد و چه افرادی به چه میزان سود از این پروژه دست یابند توجهی ندارد، کارگر تنها به فکر نان شب خود است.
 
وی افزود: طریقه پرداخت حقوق به این شکل است که هر چند هفته در میان، حقوق ۱۰ تا ۱۲ نفر را پرداخت می‌کنند.
 

براساس آنچه گفته شده کارکنان پروژه سد شفارود از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و با تجمعی که اخیرا صورت گرفت فقط بخشی از حقوق اسفند ماه سال گذشته را پرداخت کردند. در حالی که ۴ ماه حقوق معوقه دارند.
 
کارگر پروژه سد شفارود دلیلی اصلی عدم پرداخت به‌موقع حقوق کارگران از سوی پیمانکار فعلی را نبود مواد اولیه و سیمان می‌داند که موجب شده کار پروژه بخوابد و ادامه می‌دهد: متاسفانه نیرو‌های بومی به جهت میزان حقوق کم در حال کم شدن از این پرژوه هستند و از طرف دیگر نیرو‌های غیربومی با حقوق بیشتر جایگزین می‌شوند.
 
وی معتقد است کمبود تجهیزات، عدم دریافت به‌موقع حقوق کارگران و رکود شرکت از مشکلات این پروژه است، مسئله مهم دیگری که نیرو‌ها با آن دست به گریبان هستند انتشار قابل توجه ویروس کروناست که مسئولان مربوطه به جای تمرکز بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تست‌گیری به‌موقع از کارگران، تنها می‌گویند ماسک بزنید و به این طریق افراد زیادی از کارگران درگیر کرونا شده‌اند.
 

این کارگر سد شفارود ادامه می‌دهد: امیدواریم با حل مشکلات این پروژه، کارگران دیگر شرمنده خانواده خود نباشند و بتوانیم با دریافت به‌موقع مطالبات خود از عهده مخارج زندگی و اجاره خانه برآییم و این روند نابه‌سامان دریافت حقوق تداوم نداشته باشد.
 
مسئولی که لاکچری زندگی می‌کند، نمی‌تواند به درد کارگران برسد
 
 حسن محمدیاری، نماینده مردم طوالش و رضوانشهر با انتقاد از تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران سد شفارود می‌گوید: که زیبنده مجلس انقلابی نیست که ما خود را انقلابی بدانیم، اما عده‌ای از مردم حقوق معوقه داشته باشند.
 
حسن محمدیاری با استناد به ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکر شفاهی می‌افزاید: کارگران سد شفارود از حدود ۴ ماه پیش حقوق و دستمزد نگرفته اند، زیبنده مجلس انقلابی نیست که ما خود را انقلابی بدانیم، اما عده‌ای از مردم در ۴ ماه گذشته حقوق نگرفته باشند و شرمنده خانواده‌شان باشند.
 

وی ادامه می‌دهد: در این باره چندین بار به وزیر نیرو تذکر داده و خواستار افزایش نظارت بر سد شفارود شدم، پیمانکاری که اهلیت ندارد و لاکچری زندگی می‌کند، نمی‌تواند به درد مردم و کارگران زحمت کش برسد.
 
محمدیاری توضیح داد: مدیریت پیمان منصوب به وزارت نیرو، به جای نظارت بر عملکرد پیمانکار بیشتر به زرق و برق و اقامت لاکچری عوامل خود در منطقه اهتمام دارد و ماهانه میلیارد‌ها تومان هزینه می‌کند. در این شرایط کارگران شریف ۵ ماه است که حقوق نگرفته و جلوی فرمانداری رضوانشهر تجمع کردند، در این رابطه به استاندار نیز تذکر دادم، اما توجهی نشد، لذا از هیأت رئیسه می‌خواهم که وزیر نیرو به مجلس احضار شود. این موضوع مهم و امنیتی شده است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار:  30 تیر   1400، کدخبر: ، www.snn.ir،950441

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین