پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۵۱۷۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
انتخاب وزرا بخصوص وزرایی که درعرصه سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های اقتصادی دخیل هستند موضوع بسیار مهمی است چراکه بخش‌های مختلف اقتصادی و تاثیر گذاران اقتصادی مطالباتی از دولت دارند.
شعارسال: یکی از مهمترین فعالیت‌های آقای رئیسی بعد از تحلیف، انتخاب وزرا و گرفتن رای اعتماد از مجلس برای سپردن امور کشور به دست آنهاست. قطعا انتخاب وزرا بخصوص وزرایی که درعرصه سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های اقتصادی دخیل هستند موضوع بسیار مهمی است چراکه بخش‌های مختلف اقتصادی و تاثیر گذاران اقتصادی مطالباتی از دولت دارند که به زعم آن‌ها در دولت آقای روحانی بی پاسخ مانده است. یکی از این بخش‌ها بازار بورس است. احمد اشتیاقی؛ کارشناس و فعال بازار سرمایه مهمترین خواسته‌های بازار سرمایه را از رئیس دولت و وزرای موثر در عرصه اقتصاد مطرح کرده است که در ادامه تقدیم می‌شود.

انتخاب وزیر مناسب اقتصاد برای رفع بحران‌های اقتصادی کشور

احمد اشتیاقی اولویت‌های مورد نیاز بورس و تقاضای فعالان بازار سرمایه از دولت سیزدهم را بیان کرد و گفت: فعالان بازار سرمایه مطالبات مهمی از دولت سیزدهم دارند که تحقق آن‌ها منوط به برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم در پیش خواهند گرفت. یکی از مهمترین مطالبات اهالی بازار سرمایه از دولت آینده ساماندهی و مدیریت نرخ ارز و نرخ سود بانکی است. همچنین دولت آینده باید برنامه خوبی برای تامین کسری بودجه داشته باشد، یعنی کسری بودجه باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

کارشناس بازار سرمایه تامین کسری بودجه به روش‌های غیر تورمی را یک نیاز مبرم از سوی اهالی بازار سرمایه خواند و گفت: از این جهت جلوگیری از کسری بودجه حائز اهمیت است که هر چه‌قدر کسری بودجه افزایش می‌یابد موج‌های تورمی بیشتری بر اقتصاد حاکم می‌شود. افزایش تورم مانع از چشم انداز‌های روشن سود در بازار سرمایه می‌شود به این دلیل که با تلاطم نرخ ارز نمی‌توان روی میزان تورم و افزایش ارز و سود آوری شرکت در ماه و سال بعد حساب باز کرد.

اشتیاقی در این باره افزود: از سوی دیگر مدیریت درست نرخ ارز یعنی متناسب سازی نرخ ارز با نرخ واقعی تورم. مثلا اگر نرخ تورم کشور ۳۰ درصد باشد، اما نرخ دلار ۲۲ هزار تومان باشد با افزایش تورم در سال بعد نمی‌توان انتظار داشت باز هم نرخ دلار روی قیمت ۲۲۰۰۰ تومان سال گذشته بماند. این مساله مانع سود آوری شرکت‌ها می‌شود بلکه منجر به کاهش سود آوری شرکت‌های بورسی و رویگردانی مردم از سرمایه گذاری در بورس و هجوم به بازار‌های دلالی می‌شود.

فعال بازار بورس در ادامه گفت: بنابراین اگر دولت سیزدهم به این موضوع توجه کند قطعا مانع سود آوری شرکت‌ها و بی انگیزگی نسبت به سرمایه گذاری در بورس نمی‌شود. با توجه به اینکه قیمت‌ها در شرکت‌های بورسی نیز متناسب با نرخ تورم افزایش می‌یابد، اگر نرخ دلار واقعی نشود، شرکت‌های بورسی متضرر می‌شوند بنابراین مدیریت درست نرخ ارز یک انتظار و مطالبه اهالی بازار سرمایه از دولت است.

وی درخصوص مدیریت نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر روند سرمایه گذاری در بورس گفت: اهالی بازار سرمایه از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دولت آقای رئیسی انتظار دارند برنامه مورد نظر خود در خصوص تعیین نرخ سود بانکی را به اطلاع همه‌ی مردم و فعالین بورس برسانند. در زمان اخذ رای اعتماد باید درباره نرخ سود بانکی حتما اطلاعات لازم و هر آنچه مورد نظر مسوول مربوطه است اعلام شود. برنامه‌های مسوولین امر برای کسری بودجه مشخص شود که کسری بودجه از چه محلی تامین می‌شود؟ آیا کسری بودجه از محل فروش سهام یا اوراق یا با اخذ مالیات پوشش داده می‌شود.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد دولت آینده و مسوول بانک مرکزی باید نسبت به دریافت مالیات از شرکت‌های بورسی شفاف سازی کنند که برای بورس چه نرخی در نظر دارند آیا موجب فرار سرمایه می‌شود یا اینکه سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری دربورس تشویق می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه درباره قیمت گذاری‌های دستوری دولت نیز خاطر نشان کرد: دولت آینده باید به بازار سرمایه اطمینان کافی بدهد که همانند دولت قبلی اصرار و علاقه‌ای به دخالت‌های بی مورد و قیمت گذاری‌های دستوری ندارد. باید وزیر شجاع و مقتدری به وزارتخانه اقتصاد فرستاده شود که اهل تعارف نباشد بلکه در مقابل قیمت گذاری‌های دستوری وزارت صمت بایستد. نباید به وزیر صمت اجازه بدهد با قیمت گذاری زحماتی که برای بورس کالا کشیده شده را بهم بریزد و بازار را دچار شوک و تنش کند؛ بنابراین دولت آینده باید به بازار اجازه کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا را بدهد.

احمد اشتیاقی در پایان تاکید کرد: یک نیاز و مطالبه مهم اقتصاد ایران و نه فقط بازار سرمایه، حذف سریع ارز ۴۲۰۰ تومانی است. اگر دولت مایل به حمایت معیشتی از دهک‌های کم درآمد جامعه است می‌تواند در قالب یارانه سرپرستان خانوار را حمایت کند. متاسفانه دلار ۴۲۰۰ تومانی رونقی در سفره مردم ایجاد نکرد، بلکه موجب فراهم شدن رانت‌های بزرگی برای عده‌ای شد و اینکه بخشی از شرکت‌های بورسی به دلیل تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی نورچشمی‌ها متضرر شدند؛ لذا مطالبه مهم دیگر بازار سرمایه تک نرخی شدن ارز است تا ضمن حمایت از اقشار ضعیف جامعه جلوی هر گونه سوء استفاده و رانت خواری گرفته شود و اقتصاد وارد فضای رقابتی شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۵۰۸۱۲، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین