پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۱۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
«الگوی برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری در سال تحصیلی ۱۴۰۰» در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بررسی شد.
شعار سال: شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد و به موضوع بررسی الگوی برنامه درسی کووید ۱۹ اختصاص یافت.

در ابتدای این جلسه، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به شیوه‌نامه ویرایش اشاره کرد و خطاب به مدیران در این جلسه، گفت: شیوه‌نامه ویرایش ابلاغ شده است لذا تقاضا دارم که این بحث را چه در کتاب‌های درسی و چه مجلات رشد و همه تولیدات از هم اکنون آغاز کنید؛ در این شیوه‌نامه، زحمات بسیاری صرف شده و متخصصان متعددی در جلسات پی‌در پی، بر روی آن کار کرده‌اند؛ همچنین فرهنگستان زبان و اساتید متعدد بر روی این شیوه‌نامه نظارت داشتند، لذا اجرای آن ضروری است و لازم است که کار دیده شود.

وی ادامه داد: زنده ماندن یک ابلاغ، نیازمند اجرای آن است لذا کتاب‌های درسی ۱۴۰۱، و مجلات رشد و سایر تولیدات با این شیوه نامه باید ویرایش شوند.

ملکی تصریح کرد: برنامه ویژه مدرسه ملقب به طرح «بوم» باید توسط مدیران مربوطه دنبال شود و جزو برنامه‌های اصلی خود دفاتر تألیف باشد.

پیش‌بینی ۳ سناریو برای شبکه رشد

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز درباره زیرساخت شبکه ملی رشد، گفت: ما سه سناریو را برای شبکه رشد در نظر گرفته‌ایم که در حال دنبال کردن آن هستیم. در نخستین سناریو و بر مبنای تجربه‌ای که وزارتخانه در ارتباط با شبکه شاد داشت، کار را دنبال کردیم تا کمترین آسیب داشته باشیم لذا ما یک سرور پشتیبان را آماده کرده‌ایم تا اگر زمانی مشکلی پیش آمد، اطلاعات پشتیبان را داشته باشیم.

وی افزود: دو سناریو نیز برای بحث زیرساخت در نظر گرفته شده است که یکی ارتباط با زیرساخت کشور است، زیرا کار کردن با برخی از شرکت‌ها، محدودیت‌هایی دارد؛ بحث دوم نیز رایگان بودن محتوا برای دانش‌آموزان است که ما در حال مکاتبه با شرکت مخابرات و بخش‌های مربوطه در راستای اجرای آن هستیم.
 
لزوم توجه به الگوی برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری در سال تحصیلی ۱۴۰۰

بازدید یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شبکه رشد

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی نیز در این جلسه، گفت: هم اکنون، ما روزانه نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازدید از شبکه ملی رشد داریم که بخشی از آن به خاطر کتاب الکترونیک است.

وی افزود: بحث اصلی این است که اگر در ابتدای مهر، ۳ هزار و ۵۰۰ محتوا بارگذاری شد و دانش‌آموزان کتاب را درخواست کردند، آیا برای مراجعه بالای بازدیدکنندگان، آمادگی داریم؟ در این مسیر، بخش مهمی از محتوا‌های دوره‌های مختلف تحصیلی انجام شده است و باید برای نیمه شهریور ماه که کتاب‌ها توزیع می‌شوند، برای این امر، آمادگی داشته باشیم.

ضرورت ایجاد یک پوشش ضمانتی

محسن باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز بر لزوم توجه به پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری در راستای شبکه رشد، تأکید کرد و گفت: ایجاد یک پوشش ضمانتی در دوره گذار یک امر ضرورتی و الزامی است و تا رسیدن به شرایط ایده آل، باید بتوانیم یک پشتیبانی در بخش سایت برای پیشگیری از اختلال داشته باشیم، زیرا هر چه پیش می‌رویم، بازدید سایت بیشتر می‌شود. ضمن اینکه قرار است پایلوت رمزینه‌ها نیز در چند استان به اجرا گذاشته شود تا نیاز سنجی انجام را انجام دهیم بنابراین این دو ماه پیش رو بسیار جدی است.

سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در ادامه بر توجه به زیرساخت‌ها تاکید کرد و گفت: تست گرفتن از سیستم زیرساخت امر مهمی است و نباید این امر را به ابتدای مهر موکول کنیم، زیرا حتی تعطیلی کمتر از یک ساعت باعث ضربه زدن به بدنه کار می‌شود بنابراین لازم است که در شهریور ماه به زیرساخت اصلی کوچ کنیم تا بتوانیم مشکلات را پیش از مهر ارزیابی کنیم و به کمک شبیه سازی این تست‌ها را از سیستم را بگیریم.

مهدی ایلکا، رئیس حراست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز بر لزوم توجه به امنیت ساختار‌های فناوری تاکید کرد و گفت: ضروری است که در بحث امنیت زیرساخت‌ها و مباحث فناوری، جدی باشیم و امکان هر نوع مشکلی را در این عرصه پیش بینی کنیم.

علی محبی، قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: پیشنهاد من این است که یک برنامه زمانبندی مقطعی از برنامه زمان بندی اعلام شده در مورد سه سناریو پیش رو داشته باشیم.

الگوی مشخص مواجهه با کرونا ارائه شود

حسن ملکی نیز در ادامه این جلسه، بر لزوم همکاری و همدلی بخش‌های مختلف سازمان تأکید کرد و گفت: ارتباط و هم افزایی در بین اجزای مختلف سازمان یک ضرورت است، اما در مورد زیرساخت نیز باید معاونت مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند تا با شروع سال تحصیلی و افزایش بازدید‌ها و کاربران، بتوانیم پاسخگو باشیم.

وی خواستار ارائه الگو و مدل مشخص در مواجهه با کرونا در سال تحصیلی جاری شد و گفت: در بدو امر ما باید رویکرد خودمان را در مواجهه با این امر مشخص کنیم. منظور من از رویکرد این است که مبنا را بر فعالیت در فضای مجازی قرار دهیم. یعنی فضای تصمیم گیری آموزش الکترونیک است و ما باید در آن ادبیات خود را قرار دهیم و هر سخنی در آن جغرافیا باید معنا بدهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در این مسیر سؤالات متعددی وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که آیا آنجا نیز ما می‌خواهیم متن محور و بر مبنای کتاب پیش برویم؟ رویکرد ما متن محور یا فعالیت محور است و یا اینکه ترکیبی از این دو را در مسیر دنبال خواهیم کرد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: باید امسال در فضای آموزش الکترونیک حرف‌هایی متناسب با آن فضا داشته باشیم. سؤال دیگر این است که عناصر برنامه درسی که در این الگوی مورد نظر وجود دارند، باید پرداخته شوند، چیست؟ و شامل چه مواردی هستند؟ ما باید در الگوی پیش رو تکلیف عناصر مختلف نظیر هدف، محیط و ... را مشخص کنیم.
 
لزوم توجه به الگوی برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری در سال تحصیلی ۱۴۰۰

ملکی تأکید کرد: ما باید بدانیم روش‌ها، ارزشیابی و ... در این فضا چگونه است و باید بدانیم که منظور از محیط یادگیری در این نوع از آموزش چیست؟ مهم‌ترین مسأله در این نقطه محیط اجتماعی است. در ادامه نیز باید برای نقش معلم در این فضا فکر شده و مشخص باشد، زیرا معلم یک نقش یادگیری و تربیتی با کودک و نقش ارتباطی با والدین دارد. نقش خانواده نیز باید مشخص شود و بدیهی است که الگو باید کاربردی و قابل فهم باشد تا بتوانیم آن را اشاعه دهیم و به والدین و معلمان ارائه کنیم.

حسین سوزنچی مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در حوزه برنامه کووید ۱۹ را ارائه کرد و گفت: اگر قرار باشد که برنامه درسی متفاوت از گذشته اجرا شود، باید چند وجه مشخص داشته باشد. یکی بحث عدالت آموزشی است که باید به آن در این دوره بپردازیم و افرادی را مد نظر قرار دهیم که امکان استفاده از نرم افزار‌ها را نداریم، چگونه آموزش ببینند.

وی افزود: مرور آنچه که در دنیا انجام شده، به ما نشان می‌دهد که باید بحث سلامت و لطمه‌هایی است که در فضای مجازی ایجاد شده است را جدی بگیریم و به آسیب‌های روحی و روانی دانش آموزان را در بخش‌های مختلف ببینیم.

محبی خاطر نشان کرد: بحث سواد دیجیتال نیز باید توجهاتی داشته باشیم. بحث دیگر که شاید بسیار مهم است، خود مدیریتی است که شامل خود کنترلی، خود انگیزشی، عزت نفس و اعتماد به نفس باید در محتوا و روش لحاظ شود. از امروز باید خود را برای آموزش‌های ترکیبی آماده کنیم تا بتوانیم مدارس را در شرایط مختلف پوشش دهیم.

عبداله زاده معاون دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز بیان کرد: سال گذشته آموزش معلمان انجام نشد و برنامه ابتر ماند لذا باید در این دوره روی آموزش این گروه تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم، اما مسأله بعد، نظارت بر آموزش‌ها در بحث غیر حضوری است، زیرا در سال گذشته درون این بخش با مشکلاتی رو به رو بودیم.

وی تصریح کرد: تجربه سال گذشته نشان داد که مهارت آموزی از طریق پاورپوینت و راه دور امکانپذیر نیست لذا باید به این تجربه، نگاه کنیم و آن را مد نظر قرار دهیم.

حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی، بر لزوم توجه به فضای آموزش تاکید کرد و گفت: بحث فضای تعاملی و ارتباطی را باید دنبال کنیم و باید بدانیم که چه فضایی در حوزه آموزش الکترونیک نیاز داریم. نکته دیگر زمان آموزش است که باید مشخص شود. به نظر من، علاوه بر دوره ابتدایی، فنی و حرفه‌ای را باید بیشتر در مرکز توجه قرار دهیم، زیرا متاسفانه مهارت‌های این بخش دچار مشکلات جدی شده است.

در بخش پایانی این جلسه، حسن ملکی به جمع بندی مباحث مطرح شده، پرداخت و گفت: مدیریت به طور ذاتی آمیخته به زمان‌بندی است لذا باید به این امر توجه ویژه داشته باشیم. نکاتی که مطرح شده، بسیار کاربردی و کمک کننده است.

وی ادامه داد: وقتی از یادگیری ترکیبی صحبت می‌کنیم، مراد این است که در فرایند یادگیری، روش‌های معمولی و سنتی که جا افتاده است، با امکانات و ظرفیت‌های فناوری و اطلاعات و ارتباطات ترکیب شود، زیرا فناوری یک واقعیتی است که باید در نظام تعلیم و تربیت مترقی باید به آن توجه کنیم تا یادگیری موثرتر باشد. هم اکنون ترکیب حضور و غیر حضور دانش آموزان به عنوان بحث یادگیری ترکیبی مطرح شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: نکته اصلی ما این است که برای شرایط عدم حضور دانش آموزان در مدرسه، یک برنامه درسی ارائه کنیم تا به صورت الکترونیکی قابل استفاده باشد، اما در طراحی باید به این امر توجه داشته باشیم که امکان حضور دانش‌آموزان طی دو یا سه روز در هفته نیز وجود دارد.

ملکی افزود: در این مسیر باید مراقب باشیم که صرفا متن مکتوب را محور قرار ندهیم، زیرا در این صورت فضا الکترونیک نیست و باید آموزش درسی الکترونیک تولید کنیم. در این مسیر می‌توانیم از اساتید پیشکسوت در این عرصه که تخصص دارند، مشورت دریافت کنیم تا کار بهتر و علمی‌تری ارائه کنیم.

وی ادامه داد: این مسیر باید برای برنامه درسی الکترونیکی، مفاهیم، مهارت‌ها و ارزش‌ها و نگرش‌های اساسی را محور قرار دهیم و الگوی برنامه درسی را برمحوریت این سه عنصر تنظیم کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: بسیار خوب است که با کارشناسان استانی نیز به طرح مسأله بپردازیم و از نظرات آنان نیز استفاده کنیم.

شعار سال، با ادنکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۵۰۹۴۹، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین