پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

۳ رأی اعتماد و توهم فراکسیون اقلیت

طبیعی است که در این سردرگمی سیاسی مجلس، فراکسیون امید برای جبران شکست در رقابت برای ریاست، توهم پیروزی کند و بخواهد خود را برندۀ رأی اعتماد بداند، درحالیکه هر عقل سلیمی که اندک اشرافی به معادلات سیاسی مجلس دهم داشته باشد می‌داند که این رأی اعتمادها حاصل انسجام یک فراکسیون واحد آن هم فراکسیون اقلیت نیست.
شعار سال:

امیرابراهیم رسولی مدیر مسئول هفته‌نامه نماینده طی یاداشتی نوشت: از روزی که لیست امید توانست بر موج برجام در تهران سوار شود و سی نفر را داخل مجلس کند نوعی توهم پیروزی گریبان سرلیست و اطرافیان وی را گرفت. آنان که فکر می‌کردند پیروز انتخابات مجلس هستند با فضاسازی در چند سایت و کانال سعی داشتند تا وانمود کنند اکثریت مجلس را دارند.

شکست عارف در رقابت با لاریجانی برای کسب ریاست مجلس اولین نشانۀ توهم پیروزی در فراکسیونی بود که حتی افرادی در آن لیست بودند که به عارف رأی ندادند و ساز جدایی زدند.

امیدی‌ها که با ضعف مدیریت در چند ماه اخیر هیچ امیدی به کار تشکیلاتی نداشتند این روزها سعی دارند تا با ماهی گرفتن از آب گل‌آلودِ رأی‌اعتماد به سه وزیر در مجلس این اتفاق را به پای خود بنویسند درحالی‌که خود به‌خوبی می‌دانند در انتخابات ریاست مجلس نه‌تنها روحانی طرف عارف را نگرفت بلکه عوامل دولتی در جهت ریاست لاریجانی اقداماتی جدی انجام دادند و نمایندگان را به رأی به وی ترغیب کردند؛

بنابراین لزومی ندارد که عارف و فراکسیون امید آن‌چنان که امروز در شیپور کرده‌اند برای 3 وزیر مایه گذاشته باشند. لذا نمی‌توان رأی اعتماد 3 وزیر را در مجلس دهم به پای فراکسیون امید نوشت. فراکسیون امید اگر اکثریت داشت که الآن عارف رئیس مجلس بود.

اینکه چرا 3 وزیر رد صلاحیت شده در مجلس نهم، در مجلس دهم وزیر می‌شوند دلایل مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین آن فقدان مدیریت واحد جریان اصولگرایی در مجلس است. با تشکیل فراکسیون اعتدال به سردستگی کاظم جلالی که خود از لیست امید بود اما پس از ورود به مجلس ساز جدایی سر داد، می‌توان گفت سازمان تشکیلاتی در مجلس به هم خورد و تشکیلات فراکسیونی که حالا به مستقلین تغییر اسم داده تا برچسب وکیل‌الدولگی نخورد نقش اصلی را در یک فضای غبارآلود به عهده دارد، اما در این بین آب مجلس گل‌آلود است و مهم‌ترین نفع را در این آب گل‌آلود دولتی‌ها بردند و می‌برند.

رئیس مجلس به فکر حفظ جایگاهش است و چشم به آینده دارد. حال طبیعی است که در این سردرگمی سیاسی مجلس، فراکسیون امید برای جبران شکست در رقابت برای ریاست، توهم پیروزی کند و بخواهد خود را برندۀ رأی اعتماد بداند، درحالیکه هر عقل سلیمی که اندک اشرافی به معادلات سیاسی مجلس دهم داشته باشد میداند که این رأی اعتمادها حاصل انسجام یک فراکسیون واحد آن هم فراکسیون اقلیت نیست.

در مجلس نهم فراکسیون اصولگرایان با اجماع و مدیریتی واحد توانست از راه‌یابی عوامل فتنه به کابینه جلوگیری کند؛ در مقابل، فراکسیون رهروان که امروز اکثریت آن در فراکسیون اعتدال یا مستقلین جمع شده‌اند در مقابل اصولگرایان بودند.

با نگاهی به مجلس دهم و نهم و مقایسۀ آرایش سیاسی و مدیریت فراکسیون‌ها به‌راحتی می‌توان فهمید که رأی اعتماد 3 وزیر حاصل بی‌تفاوتی عده‌ای و نداشتن مدیریت اصولگرایی در مجلس است تا مدیریت و درایت امیدی‌ها، لذا بهتر است فراکسیون امید و البته جوانان نوپایی که اطراف این فراکسیون هستند به‌جای توهم پیروزی به فکر کسانی باشند که با لیست امید به مجلس آمدند، اما حاضر نشدند پای سرلیست آن بایستند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 15آبان1395، کدخبر:13950815001274 : www.farsnews.com




خبرهای مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین