پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
براساس اعلام فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) هزینه‌های انجام شده در حوزه نقل و انتقالات بین المللی فوتبال در یک دهه اخیر از ۲.۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۷.۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده و در مجموع ۴۸.۵ میلیارد دلار هزینه شده است
شعارسال: میانگین مبالغ هزینه شده برای نقل و انتقال بازیکنان و پیوستن آن‌ها به باشگاهی در کشوری خارجی، پیش از آنکه پاندمی کرونا منابع مالی باشگاه‌ها را محدود کرده و به کاهش هزینه‌کِرد آنان در سال ۲۰۲۰ منجر شود، در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ به طور یکنواخت افزایش پیدا کرده و در سال ۲۰۲۰ تنها ۵.۶۳ میلیارد دلار در این حوزه هزینه شده است؛ ضمن اینکه تمام ۳۰ باشگاه نخست در رده بندی باشگاه‌ها از حیث هزینه، همگی اروپایی هستند.

بیشترین هزینه انجام شده برای انتقال یک بازیکن، در سال ۲۰۱۷ و با انتقال ۲۲۲ میلیون یورویی «نیمار» از بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن رقم خورد.

در فهرست نقل و انتقالات، بازیکنان برزیلی با بیش از ۱۵ هزار مورد نقل و انتقالاتی مابین باشگاه‌های کشور‌های مختلف، در صدر فهرست بودند.

فیفا با اشاره به این مطالعه آورده است: از ۱۱ هزار و ۸۹۰ نقل و انتقال صورت گرفته در سال ۲۰۱۱ تا اوج این انتقالات در سال ۲۰۱۹ با ۱۸ هزار و ۷۹ مورد، در مجموع ۱۳۳ هزار و ۲۲۵ نقل و انتقال بین المللی و جابجایی قرضی بازیکنان حرفه‌ای رقم خورده است.




هزینه‌های سزسام‌آور نقل و انتقالات بین‌المللی فوتبال




در ادامه این گزارش می‌خوانیم: در این نقل و انتقالات ۶۶ هزار و ۷۸۹ بازیکن و ۸ هزار و ۲۶۴ باشگاه از مجموع ۲۰۰ فدراسیون عضو فیفا دخیل بوده که این موضوع بر نقش پررنگ فوتبال در اقتصاد جهانی صحه می‌گذارد.

باشگاه‌های انگلیسی در دهه اخیر با ۱۲.۴ میلیارد دلار بیشترین هزینه را داشته و اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه به ترتیب با ۶.۷، ۵.۶، ۴.۴ و ۴ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

تنها کشور غیراروپایی در جمع ۱۰ کشور نخست فهرست چین است؛ جایی که باشگاه‌ها در تلاش برای جذب بازیکنان برجسته و مطرح به سوپرلیگ چین، در بخش نقل و انتقالات ۱.۷ میلیارد دلار هزینه کردند.

کمیسیون مدیربرنامه‌های (ایجنت) بازیکنان نیز از ۱۳۱.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ با افزایشی تقریبا پنج برابری، به ۶۴۰.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده و آنان در مجموع ۳.۵ میلیارد دلار کمیسیون دریافت کرده‌اند.

باشگاه منچسترسیتی (۱۳۰ بازیکن ورودی) و چلسی (۹۵)، از این حیث در صدر فهرست بوده و این در حالی است که باشگاه‌های پرتغالی بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون بیشترین خروجی را داشتند.

این دو باشگاه به همراه پورتو، در خرید یا پرورش استعداد‌های جوان و فروش آنان با سود‌های کلان صدرنشین فهرست بوده و با احتساب خروجی‌ها و ورودی ها، باقیمانده خالص آنان رقمی مثبت گزارش شده است.

از حیث انتقال بازیکن قرضی نیز دو باشگاه سیتی و چلسی با بیش از ۲۰۰ بازیکن، بیشتر از تمام باشگاه‌ها بازیکن قرضی داشتند.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۵۶۰۰۳، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین