پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
تولید چرم از پوست ماهی بعنوان نوعی فناوری اقتصادی تحت حفاظت و انحصار، به کشور ما ارایه نشده و تولید کنندگان داخلی با تلاش مستمر موفق به دستیابی بدان شدند. فناوری که به وسیله آن می توان تولید چرمی نه برابر قویتر از چرم گاو و گوسفند داشت و تنوع محصولات بالایی را رقم زد. قیمت تولید داخلی، یک ششم قیمت محصولات خارجی است.
شعار سال: تهیه چرم و وسایل چرمی از انواع  پوست ماهی‌ها بخش وسیعی از تولیدات چرم‌های تزئینی را به خود اختصاص داده است. هر چند تهیه و ساخت چرم‌های تزئینی از پوست ماهی و خزندگان تقریبا مدت زیادی است که درگوشه و کنار جهان رواج پیدا کرده، اما بنا به مسائل اقتصادی و بازار، مطالب زیادی در این رابطه منتشر نشده است.

شش روش دباغی پوست ماهی شامل  دباغی با کروم، دباغی با آلوم، دباغی گیاهی، دباغی با انواع سینتن، دباغی آلدئیدی و  دباغی با روغن است که بسته به نوع ماهی و برخی از مولفه‌های مالی و نوع کاربرد پوست، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای تبدیل پوست ماهی به چرم، لازم است مراحلی همانند سو کینگ، سیلیس گیری، لایمینگ، لش زنی، دیلایمینگ-بیتینگ، چربی گیری،   پیکلینگ، دباغی  و ریتانینگ طی شود. بعبارتی ساده‌تر مراحل ۱۲ گانه جداسازی پوست، خیساندن، کلیسیم گیری، آهک زنی، لش زدایی، آهک زدایی، آنزیم دهی، چربی گیری، دباغی مقدماتی، دباغی معدنی، دباغی تکمیلی و عملیات تکمیلی، برای این کار باید طی شوند.

۱ -جداسازی پوست: برای جداسازی پوست بهتر است از ماهیان منجمد استفاده شود این امر در حفـظ کیفیـت وکمیـت پوسـت بـه لحاظ تسهیل در کار و سایر موارد مفید می‌باشد.

۲ -خیساندن: در این مرحله جهت بازگرداندن آب از دست رفته ناشی از مرحله نگهداری و همچنـین حـذف زوائـد سـطحی و خون، محلولی از آب، اسید سولفوریک ومواد ضد قارچ تهیه و پوست را در آن می‌خوابانیم.

۳ -کلسیم گیری: این مرحله در دباغی پوست پستانداران وجود ندارد و در پوست ماهیان خاویاری و حتی کروکودیـل جهـت نـرم نمودن صفحات استخوانی ریز و درشت پوست وبا استفاده از اسید‌های معدنی قوی صورت می‌گیرد.

۴ -آهک زنی:  هدف از آهک زنی ایجاد تورم در بافت پوست است که منجر افزایش کیفیت محصول می‌شود.

۵ -لش زدایی: این عمل به منظور حذف زوائد همبندی وگوشتی زیرپوست با استفاده از دستگاه لش زنی انجام می‌گیرد.

۶ -آهک زدایی: در این مرحله اثرات شیمیا یی و مکانیکی مرحله آهک دادن و همچنین رگه‌های آهـک در درون پوست، بوسـیله تبدیل به املاح سریع الحل برداشته شده و برای این امر معمولا از اسید‌های آلی استفاده می‌گردد.

۷ -آنزیم دهی: به منظور شل نمودن بافت پوست صورت می‌گیرد این بخش بسیار مهم است، چون انجـام نـدادن آن منجـر بـه خشک شدن و عدم انعطاف چرم می‌گردد.

۸ -چربی گیری: با استفاده ازحلال‌های آلی صورت می‌گیرد.

۹ -دباغی مقدماتی: جهت پر نمودن فضا‌های خالی پوست با محلول رلوگان صورت می‌گیرد.

۱۰ -دباغی معدنی: این کار با استفاده از اسید فرمیک و سولفات الومینیوم صورت می‌گیرد.

۱۱ -دباغی تکمیلی: با استفاده از میموزا که منجر به رنگ پذیری مناسب پوست و صفحات استخوانی و افزایش انعطاف پذیری می‌گردد.

۱۲ -عملیات تکمیلی: پوست‌ها در سالن خشک و ضمن عمل گیره کشی با هوای سرد جهت صاف شدن خشک می‌گردد.

لازم به توضیح است که به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سال ۱۳۹۶، پوست ضایعاتی ماهی تیلاپیا برای اولین بار در کشور توسط دکتر محمود حافظیه، دانشیار و عضو هیات علمی موسسه و با همکاری مهندس عبادا... یوسف زاده از کارخانه صنایع چرم وطن تبدیل به چرم شده است.
 
تعداد بازدید : 51

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین