پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۸۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
حسین علایی اخیرا مدعی شده که بعثی‌ها فکر نمی‌کردند ایران پس از کربلای 4 عملیات کند و ایران می‌خواست ارتش بعث تصور کند نیروهای کشورمان در این عملیات بزرگ موفق نشده‌اند و با این ذهنیت، بعثی‌ها را فریب دهد و این اتفاق هم افتاد؟ باید از ایشان پرسید که نظر شما توسط کدام سرداران بی طرف سپاه و امرای تخصصی ارتش تائید می شود؟ اگر این عملیات صرفا عملیات فریب بود چرا باید اینقدر شهید می دادیم؟ اگر عراقی ها آماده نبودند، چرا قتل عام کردند؟ توصیه می کنیم اندکی با تامل بیشتر در خصوص تاریخ جنگ صحبت شود، چرا که چنین حاشیه سازی هایی می توان پای بعضی ها را به دادگاه نظامی باز کند. گام دوم انقلاب، زمان تکرار اشتباهات گذشته نیست برادر ارزشی.

شعارسال: نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: ایران می‌خواست ارتش بعث تصور کند نیروهای کشورمان در کربلای ۴ موفق نشده‌اند و عراق هم فکر نمی‌کرد ایران ۲ هفته پس از این عملیات، در منطقه شلمچه عملیات جدیدی را آغاز کند.

سردار حسین علایی روز دوشنبه درباره عملیات کربلای ۴، گفت: ایران برای نخستین بار در این عملیات بزرگ برنامه‌ریزی کرده بود که با سپاه سوم و هفتم عراق در محور شلمچه و اروندرود درگیر شود و برای این کار بالاترین توان نظامی خود را بسیج کرده بود.

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: برای نخستین بار توانستیم برای انجام این عملیات ۲۵۰ گردان رزمی از سپاه و بسیج آماده کنیم. اگر این عملیات موفق می‌شد پیروزی بسیار بزرگی حاصل می‌شد اما ارتش بعث تمرکز اطلاعاتی روی ایران داشت و از طرف دیگر چون در عملیات والفجر ۸،  فاو را گرفته بودیم در این عملیات عراق نقایص خود را بررسی کرده بود و توانست از آن تجربه استفاده کند.

حسین علایی و شائبه تحریف تاریخ جنگ !

سردار علایی افزود: همان شب قرارگاه مرکزی متوجه شد که این عملیات آینده روشنی ندارد و آنرا متوقف و سعی کرد آنرا در ذهن ارتش بعث به عنوان عملیات فریب جلوه دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایران می‌خواست ارتش بعث تصور کند نیروهای کشورمان در این عملیات بزرگ موفق نشده‌اند و با این ذهنیت، بعثی‌ها را فریب دهد و این اتفاق هم افتاد. زمانی که عملیات کربلای ۵ شروع شد ارتش عراق تصور نمی‌کرد ایران دو هفته پس از عملیات کربلای ۴، در منطقه شلمچه عملیات جدیدی تحت عنوان کربلای ۵ را انجام دهد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس درباره وطن دوستی و غیرت مردم ایران، یادآور شد: وقتی ارتش بعث در ۳۱ شهریور ۵۹ بدون هیچ دلیلی به خاک ایران حمله کرد به غیرت مردم بر خورد و همه به صحنه آمدند. بنابراین اگر باز چنین جنگی رخ دهد و مردم چنین حسی داشته باشند پای کار می‌آیند. بطور مثال زمانی که ارتش تروریست آمریکا سردار سلیمانی را شهید کرد همه ایرانی‌ها پای کار آمدند چون آمریکا را جنایتکار می‌دیدند.

سردار علایی ادامه داد: مردم ایران، کشور خود را دوست دارند و علاقه دارند از کشور و نظام خود دفاع کنند و می‌خواهند کشورشان پیشرفت کند. حضور میلیونی مردم برای تشییع پیکر پاک شهید سردار قاسم سلیمانی، غیرت و تعصب برای عزت و سربلندی ایران را نشان داد.

شعارسال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار: ۰۵مهر۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۲۶۲۷۰، www.jamaran.news 

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
محسن رضایی در توییتی که کربلای4 را عملیات فریب خواند از فریب خوردن یک تحلیلگر تاریخی سخن می‌گوید و این یعنی توییت منتشر شده در واکنش به یک اظهارنظر است. جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر جنگ همان فردی است که رضایی برای او اظهار تاسف کرده است. ماجرا از آن قرار است که شیرعلی‌نیا که کانال تلگرامی‌اش همواره مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ دفاع مقدس قرار دارد، چند روز گذشته طی مقاله‌ای از گزارش اخیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه درباره ابهامات عملیات کربلای4 انتقاد کرد و نوشت: «در یادداشت مرکز اسناد سپاه در مورد عملیات کربلای 4 با اشاره به هوشیاری دشمن در زمان انجام این عملیات آمده است: «اجرای عملیات کربلای 4 در مرحله اول با توجه به موانع موجود در همان ساعت‌های اولیه متوقف شد.» اگر دوستان به کتاب‌های منتشر شده در مرکز خودشان نیز رجوع می‌کردند، چنین ادعایی مطرح نمی‌کردند.» وی در ادامه انتقادات دیگری را نیز نسبت به این یادداشت مطرح می‌کند که به دلیل مفصل بودن امکان انتشار کامل آن در این گزارش مقدور نبود. وی در پایان این یادداشت نوشت: «در شرایط جدید که مخاطبان به‌راحتی به روایت‌های گوناگون دسترسی پیدا می‌کنند نمی‌توان با یادداشت‌های بیانیه‌گونه دهه ‌شصتی مسائل را حل کرد. اگر اسنادی هست آن را منتشر کنید.»

اظهارات شیر‌علی‌نیا سبب شد تا محسن رضایی پس از هاشمی‌رفسنجانی دومین نفری باشد که به کربلای4 می‌گوید عملیات فریب. جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر جنگ درباره توییت محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس به «اعتماد» گفت: «فارغ از آنکه قصد ورود به فضای تحلیلی عملیات کربلای4 را داشته باشم باید بگویم برخی می‌پرسند اساسا توییتر شرایط مناسب برای بررسی یک موضوع تخصصی را دارد یا خیر؟ واقعیت آن است که متاسفانه مسوولان ما هنوز از ظرفیت‌های رسانه‌های متنوع فضای مجازی آگاهی لازم را کسب نکرده‌اند. از زمانی که توییت آقای رضایی منتشر شد، بسیاری از خانواده‌های شهدا و همچنین رزمنده‌ها به من پیام داده‌اند که منظور آقای محسن رضایی از این توییت چیست؟ آیا فرزند ما در یک عملیات فریب به شهادت رسیده است؟ و پیام‌هایی با چنین مضمونی که واقعا اشک مرا درآورده است. برخی از حاضرین در عملیات کربلای4 از شدت محاصره و همچنین نحوه شهادت همراهان‌شان در این عملیات گفته‌اند و سوالی که برای‌شان به وجود آمده آن است که آیا تمام این سختی‌ها برای یک عملیات فریب بود؟»

شیرعلی‌نیا در ادامه گفت: «آقای رضایی باید توضیح دهند که منظورشان از عملیات فریب چیست؟ وقتی ایشان درباره عملیات فریب و کم ‌و ‌کیف چنین عملیات‌هایی توضیح دهند می‌توان راحت‌تر در این باره اظهار‌نظر کرد. نکته دوم آن است که اکنون با توجه به آنچه در داخل و خارج از کشور توسط محققان درباره جنگ مطرح می‌شود، دیگر دوره آنکه فردی به دلیل حضور در یک جایگاه خاص موضوعی را درباره جنگ مطرح کند، گذشته است. آقای رضایی باید درباره اظهارات‌شان اسناد متقن ارایه کنند.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین