پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: تاکنون ساکنان حدود ۳۰۰ واحد مسکونی شهر آستارا که گرفتار سیلاب و نفوذ آب به منازل شده بودند، با اهتمام نیرو‌های امدادی تخلیه شدند.
شعار سال: امیر مرادی با اشاره شدت بارش و میزان بارندگی بیش از ۲۵۰ میلیمتر در برخی شهر‌های غرب استان اظهار داشت: باوجود سیلابی شدن رودخانه‌ها در مناطقی از فومن، رضوانشهر، ماسال، تالش، آستارا خوشبختانه به غیر از آستارا مشکل خاصی ناشی از بارندگی شدید گزارش نشده است.

وی همچنین ادامه داد: در ۲ بخش مرکزی و لوندیل طغیان رودخانه و وقوع سیل به زیرساخت‌های راه، و منازل مردم خسارت وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در ادامه با اشاره به گزارش دریافتی از فرمانداری‌های استان درباره آخرین وضعیت و خسارت‌های ایجاد شده ناشی از بارندگی‌های اخیر گفت: بر اثر بارندگی شدید قسمت‌هایی از راه ارتباطی بخش مرکزی آستارا واقع در روستای مشند رانش کرد که با تلاش اداره راهداری، جاده بازگشایی شد و هم اکنون مشکل خاصی در این منطقه وجود ندارد.

مرادی ادامه داد: بر اساس همین گزارش، ریزش و رانش کوه در قسمت‌هایی از راه ارتباطی روستا‌های کوته کومه، باش محله و میه کومه بخش لوندویل آستارا بر اثر بارندگی شدید و مسدودی راه اتفاق افتاده بود که توسط راهداری شهرستان با یک دستگاه لودر و ۲ دستگاه لودر و کامیون بازگشایی شد، اما همچنان بالا آمدن شدید آب و طغیان رودخانه‌ها قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: آماده سازی ماشین آلات سنگین و استقرار در محل‌های مناسب مثل راهدارخانه بهارستان و کارگاه ماشین آلات، نظافت مستمر آبچکان و پاکسازی قرنیز پل‌ها جهت هدایت آب‌های سطحی، پاکسازی آبرو‌های موجود و دهانه پل‌ها جهت هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از ایجاد سیلاب، لکه گیری آسفالت بصورت نقطه‌ای و مقطعی و شانه سازی در محور آستارا-آقچای از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان برای مقابله با وقوع سیلاب احتمالی در دیگر نقاط آستارا بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان یادآور شد: با آبگرفتگی در منطقه‌ای از شهر آستارا هلال احمر این شهرستان ضمن انتقال افراد گرفتار اقلام غذایی نیز بین آن‌ها توزیع کرد.

مرادی گفت: سیلاب شدید در رودخانه بهارستان موجب افزایش کدورت و حمل رسوبات در منبع تامین آب شرب شهرستان شده است، اما تصفیه خانه با تلاش همکاران در مدار بهره برداری قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از بارندگی در فومن بیان داشت: بارش شدید باران سبب بالا آمدن آب دو رودخانه مناطق رودبار چیره و خطیب گوراب در شهرستان فومن شده و بر اثر این اتفاق دو پل آب نمای این منطقه به زیر آب رفته است.

وی گفته او با توجه به حوادثی که سال‌های گذشته در زمان به زیر آب رفتن پل آب نما ایجاد شد، برای جلوگیری از هر گونه حادثه ناگوار ۲ سمت ورودی و خروجی پل تا زمان فروکش کردن آب مسدود شده است و ساکنان روستا‌های اطراف برای تردد از مسیر‌های دیگری استفاده می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان به اقدامات این اداره کل برای مدیریت سیلاب آستارا نیز اشاره کرد و افزود: هماهنگی برای امکانات پیمانکار راه، هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای تامین تجهیزات ماشین آلات سنگین، جمعیت هلال احمر برای امداد رسانی، سازمان صمت برای تامین نان و مایحتاج و تخلیه ساکنان حدود ۳۰۰ واحد مسکونی درگیر این سیلاب، هماهنگی با بنیاد مسکن در رفع مشکلات و رسیدگی فوری به مناطق روستایی درگیر در ریزش کوه از جمله اقدامات این اداره کل برای مدیریت سیلاب بوده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود بودجه برای رفع مشکل نقاط بحرانی هنگام بارندگی و سیلاب در آستارا گفت: با توجه به مشکلات چندین ساله شهر آستارا و عدم توانایی مالی شهرداری در انجام پروژه ساخت سردهنه که در سال گذشته قسمتی از اعتبارات را از مدیریت بحران دریافت کرده بود دکتر زارع استاندار گیلان با معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تماس گرفت که با توجه به دستور وزیر کشور در رسیدگی فوری به مشکلات مردم آستارا قرار شد رئیس سازمان مدیریت بحران کشور این هفته هم از منطقه بازدید و اعتبار ویژه‌ای در نظر بگیرند تا بتوانیم مشکل آبگرفتگی این منطقه را برطرف کنیم.

روز گذشته بر اثر بسته شدن سر دهنه رودخانه آستارا و سر ریز شدن آب آبگرفتگی در آن منطقه ایجاد شد که نیرو‌های امدادی برای جابه جایی مردم مجبور به استفاده از قایق شدند. طی سه روز گذشته بیش از ۲۵۰ میلیمتر در شهرستان رضوانشهر باران بارید و بارش باران در آستارا از ۱۶۰ میلیمتر نیز فراتر رفت.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده و بعد از انزلی، دومین شهرستان پر بارش ایران است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۰ مهر۱۴۰۰، کد خبر: irna.ir/۸۴۴۹۰۷۵۴
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین