پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۵۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
: بنابر آمار رسمی، سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹، ۱۲۰ کیلوگرم بوده که متاسفانه گرانی‌های پی در پی محصولات لبنی و بی‌توجهی دولت به مصرف این محصول سلامت محور موجب شده، سرانه مصرف به کمتر از ۵۰ کیلو در سال تقلیل یابد. این در حالی است که متوسط سرانه جهانی لبنیات را ۱۸۰ کیلو است. نکته جالب توجه در این خصوص، ارتقا توان صادراتی کشور در محصولات لبنی تا قبل از ایجاد بحران نهاده‌های دامی بود. کشور وارد کننده ۳۰ ساله محصولات لبنی تا قبل از بحران نهاده‌های دامی، تبدیل به کشوری صادر کننده با تولید سرانه ۱۳۰ کیلو شیر برای هر شهروند شده و بعد از بحران نهاد‌های دامی و برهم ریختی اقتصادی، بشکل همزمان شاهد کاهش تولید شیر و کاهش مصرف آن بوده ایم. ضعف سیستم کشاورزی و توان اقتصادی شهروندان در استفاده از لبنیات در چند سال آینده باید در سو تغذیه، ضعف خروجی‌های نظام آموزشی همراه با افزایش مخارج آن، برخی آسیب‌های اجتماعی و همچنین افزایش مخارج درمانی کشور در کنار افزایش مخارج انتظامی و قضایی، ردیابی شود. از آقای رئیسی تقاضا می‌شود که در انتصابات به این زنجیره‌ها توجه داشته باشند.
شعار سال: علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات قابل مقایسه با دیگر کشور‌ها نیست، گفت: سرانه کنونی مصرف کمتر از ۵۰ کیلو لبنیات است که این میزان به حدی پایین است که قابل قیاس با کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه نیست.

او با اشاره به اینکه مصوبه کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات اجرایی نشد، افزود: ورود دولت در پرداخت یارانه تنها راهکار افزایش سرانه مصرف است. بی توجهی دولت و نبود حمایت‌های لازم باز هم می‌تواند سرانه مصرف را کاهش دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به تاثیر عادلانه شدن تخصیص ارز بر بازار محصولات لبنی بیان کرد: با عادلانه شدن قیمت ارز، نرخ مواد اولیه همچون شیرخام افزایش می‌یابد که این موضوع به سبب تاثیرگذاری در نرخ نهایی منجر به کاهش سرانه مصرف می‌شود.

او قیمت کنونی هر کیلو شیرخام درب دامداری را ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان هزینه حمل با نرخ ۶ هزار و ۷۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان تحویل کارخانه داده می‌شود که با عادلانه شدن تخصیص ارز، قیمت هر کیلو شیرخام از مرز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بالاتر می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات لبنیات گفت: صادرات لبنیات روز به روز کمتر می‌شود، ضمن آنکه بخشی از محصولات لبنی قاچاق می‌شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از وب سایت خبری و تحلیی اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار:۳۰ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: www.eghtesaad24.ir، ۱۳۵۴۹۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین