پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
اعظم کیان‌افراز معتقد است در عصر فناوری و آینده نزدیک شاهد شکل‌های دیگری از شعر خواهیم بود؛ وقتی مدیا وارد شعر می‌شود حتما اجرای آن فرق می‌کند.
شعار سال: مدیر انتشارات افراز، با این توضیح که چاپ و انتشار مجموعه شعر همیشه برایم در اولویت است به هنرآنلاین گفت: در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده‌ام و همیشه شعر جایگاه ویژه‌ای برایم داشته و دارد. شروع کار انتشارات و نخستین کتاب‌هایی که چاپ کردیم با چاپ مجموعه شعر همراه بود، سپس داستان، نمایشنامه و به‌مرور متون دیگر.

‎او با بیان این‌که شعر تولید اندیشه می‌کند، افزود: در دهه ۸۰ در قالب طرح «شعر امروز ایران» کتاب شاعرانی که چندین سال بود کار می‌کردند مثل شاعران دهه هفتاد را منتشر کردیم و حدود ۲۰ مجموعه در آن مقطع منتشر شد. در اوایل دهه ۹۰ برای معرفی شاعران نسل جوان‌تر مجموعه «از حاشیه» راه‌اندازی شد. همچنین انتشار مجموعه کامل اشعار برخی شاعران پیشکسوت را مدنظر قرار دادیم که چهار دهه فعالیت داشتند، ولی مجموعه شعرشان منتشر نشده بود؛ مثل هرمز علی‌پور و زنده‌یادان هوشنگ چالنگی، قاسم آهنین‌جان و شاپور بنیاد. کتاب کیوان قدرخواه شاعر اصفهانی نیز و ... در دست چاپ است.

‎کیان‌افراز با این توضیح که کتاب‌های شعر در دو طرح «شعر امروز ایران» و «از حاشیه» به لحاظ ساختار، زبان و فرم مستقل و ویژه هستند، ادامه‌داد: حدود ۳۰ جلد کتاب شاعران نسل جوان و کتاب اولی در قالب مجموعه «از حاشیه» معرفی شده‌اند و طرح موفقی بوده است.

‎او با بیان این‌که شعر مخاطب خاص دارد و بسیار سخت فروش می‌رود، تصریح‌کرد: به‌راحتی نمی‌توان مجموعه شعر عرضه کرد و کتاب شعر به‌سختی پشت ویترین کتابفروشی‌ها می‌رود. از ابتدای صنعت نشر تاکنون تعداد ناشرانی که به‌شکل تخصصی مجموعه شعر منتشر کردند به پنج عدد نمی‌رسد. این موضوع جای تاسف دارد در کشوری که شعرپرور، شعردوست است و پشتوانه شعری قوی دارد کتاب شعر خوانده نمی‌شود. البته این روند را حتی در جامعه ادبی شاهدیم و آن‌طور که باید شعر نمی‌خوانند و نقدی هم نوشته نمی‌شود تا شاهد رشد این حوزه باشیم.

‎کیان‌افراز با این توضیح که به حوزه شعر آسیب‌های جدی وارد است، اظهارداشت: برخی شاعران با پرداخت هزینه شخصی کتاب منتشر می‌کنند که اصولا کیفیت لازم را ندارند. فضای مجازی هم به شرایط بد این حوزه بیشتر آسیب وارد کرده است. بدیهی است هر شاعر یا نویسنده‌ای در زمان چاپ کتاب با وسواس خاصی اثری را منتشر می‌کند، اما با وجود فضای مجازی بدون فکر، نوشته و جملاتی به‌عنوان شعر عرضه می‌شود. همه چیز در حال تغییر است و در عصر تکنولوژی در آینده نزدیک شاهد شکل‌های دیگری از شعر هم خواهیم بود. وقتی مدیا وارد شعر می‌شود حتما اجرای آن فرق می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت هنر آنلاین، تاریخ انتشار:۷ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۶۷۶۷۲، www.honaronline.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین