شعار سال: قبل از شروع بحث، لازم است که درباره کالای متروکه دیدگاه مشترک پیدا کنیم. چنانچه از تاریخ ورود کالا به گمرک بیش از ۴ ماه بگذرد و کالا از گمرک ترخیص نگردد و یا صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا مراجعه ننماید، کالا متروکه نامیده میشود. در فرودگاههای کشور پس از دو ماه و در سایر اماکن گمرکی پس از چهارماه توقف از تاریخ صدور اولین قبض انبار، کالا متروکه میگردد. بعد از این مدت با موافقت گمرک تا چهارماه دیگر (در گمرکات زمینی و دریائی) و تا ۲ ماه دیگر در گمرکات فرودگاهی قابل تمدید میباشد.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در تلویزیون در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی انتقال کالاهای رسوبی به سازمان اموال تملیکی گفته بود، وظیفه گمرک در خصوص کالای متروکه از زمانی شروع میشود که سازمان منطقه به گمرک اعلام کند که این کالا متروکه شده و گمرک به عنوان یک واسطه اظهارنامهای را تنظیم میکند و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال میکند و در خصوص انبارهای عمومی هم این موضوع صادق است. کالای متروکه به تشخیص گمرک توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان مسئول فروش کالای متروکه به یکی از سه طریق حراج، مزایده کتبی، خرده فروشی فروخته خواهد شد.
شهریور ماه امسال و در جریان بازدید خاندوزی از گمرک فرودگاه امام، شاهد افشای آمار و حقایقی وحشتناک بودیم. کاشفزاده سرپرست انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی بیان کرده بود که بیش از ۳۱۳۰ تن کالای متروکه و بلاصاحب وجود دارد که باید توسط سازمان اموال تملیکی رسیدگی شود و خواهش میکنیم، به این مسأله توجه فرمایید. وی مدعی شده بود که، از نظر سازمان اموال تملیکی کالاهایی در اولویت است که امکان فروش داشته باشد.
مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک عنوان کرده بود، عمده دلایل متروکه شدن کالاها نداشتن مجوز ترخیص، ورود بدون هماهنگی و ثبت سفارش و سایر دلایل است که باعث شده دو سوم کالاها ماندگاری داشته (رسوبی شده) و ترخیص نشوند.
واقعا در طی این چند دهه، گمرک و سازمان اموال تملیکی چه بر سر چرخه تجارت و بیت المال کشور نیاورده اند؟ چه کسی باید جلوی این سطح از ناکارآمدی را بگیرد؟
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال