پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۳۶۸۳۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
با انتشار خبر آزاد سازی احتمالی قیمت بنزین در مناطق آزاد و مصوبه معاون اول در خصوص تخصیص سهمیه بنزین به هر ایرانی، بحث‌های گرمی در فضا‌های مجازی جریان یافته است. برخی شایعات حکایت از بنزین ۲۷ هزار تومانی در مناطق آزاد داشته و گروهی از تحلیل گران، قیمت آزاد ۱۰ هزار تومانی و قیمت سهمیه ۳۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند. پیش بینی می‌شود با تخصیص سهمیه ۲۰-۲۵ لیتری ماهیانه، یارانه هفت دهک بالایی نیز حذف شود. اگر این شایعات و تحلیل‌ها درست باشد، بخشی از کسری بودجه دولت به راحتی تامین می‌شود و در واقع بنوعی بره کشان دولت سیزدهم خواهد بود.
شعار سال: بعد از انتشار خبر پایلوت به روزرسانی قیمت بنزین در مناطق آزاد با تاکید بر قشم و کیش، شایعاتی در خصوص قیمت ۲۷ هزار تومانی این حامل انرژی به گوش می‌رسد. در واقع قیمت فوب خلیج فارس بنوعی مبنا قرار گرفته است.

از طرف دیگر، کاربران در فضای مجازی پاسخ داده اند که این قیمت در صورتی می‌تواند مورد توافق قرار گیرد که حقوق و دستمزد در کشور هم به ساعتی حداقل ۸ دلار برسد. از طرف دیگر، برخی از کاربران بحث قدرت خرید شهروندان ایرانی را مطرح کرده اند.

برخی از گمانه زنی‌های کارشناسی هم حکایت از بنزین ۱۰ هزار تومانی آزاد و قیمت ۳۵۰۰ تومانی با سهمیه ۲۵ لیتر برای هر شهروند در ماه می‌کنند. تحلیل گران معتقدند که با اختصاص این سهمیه، یارانه هفت دهک بالایی حذف خواهد شد. شیوه خرید و فروش هم احتمالا بر مبنای کدملی افراد و انتقال پیامکی رمز صورت می‌گیرد.

دولت با اختصاص سهمیه ۲۵ لیتری به هر ایرانی، ماهیانه با مازاد تولید یک میلیارد لیتری بنزین برای صادرات مواجه شده، هزینه یارانه هفت دهک از دوش دولت با یارانه داده شده از طریق بنزین برداشته می‌شود، روی بنزین سهمیه‌ای ماهیانه هر خودرو نیز تقریبا اثرمعناداری نداشته و بالغ بر ۶۰ لیتر دریافتی خواهند داشت (برای خانواده سه نفره تک خودرو). میزان مصرف داخلی بنزین هم بشدت کاهش نشان می‌دهد. افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای می‌تواند جبران کننده بخشی از کسری بودجه باشد، آغاز طرح از مناطق آزاد هم می‌تواند افکار عمومی را بتدریج برای اجرای ملی طرح اماده کند و مواردی همانند.

اما از معایب این طرح افزایش قیمت حمل و نقل بار و مسافر است که احتمالا دولت با افزایش قیمت ۲۰-۲۵ درصدی موافقت می‌کند. قیمت گازوئیل را تحت کنترل گرفته و تشدید نظارت منجر به کاهش قاچاق دنباله گیری خواهد شد. قیمت خودرو‌های دارای سهمیه بنزین افزایش پیدا کرده و قیمت خودرو‌های پرمصرف، کاهش پیدا خواهد کرد.
در خصوص زمان اجرا و پیاده سازی طرح نیز هیچ نوع گمانه زنی نمی‌توان بیان داشت و احتمالا بالغ بر شش ماه زمان برای راه اندازی سامانه‌ها و اخذ مجوز‌ها و مصوبه‌ها نیاز داشته باشد.

تعداد بازدید : 46

تکذیب افزایش قیمت بنزین در جزایر کیش و قشم

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
1
0
تحلیل تون و سناریو سازی های صورت گرفته خیلی جالب بود. من هم اگر دولت بودم همین کار رو می کردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین