پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
اصل اول برنامه ریزی واقع گرایی است. برنامه ریزی میدانی برای آوازه خوانی و بیان آرزو‌ها نیست. نبردی است بین حقیقت‌ها و واقعیت‌ها. ادعای رشد هشت درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آنهم بشکل ضعیف، تنها در صورت تصویب برجام و گل و بلبل شدن نفتی قابل تحقق است. از ریاست سازمان برنامه تقاضا می‌گردد، با روشنگری جلوی این نوع برداشت‌های تخیلی را بگیرند.
شعار سال:در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی هشت ‌درصدی هدف گذاری شده است. برای تحقق رشد هشت درصدی طرح های ملی و استانی دیده شده، اساس این طرح ها هم سند آمایش سرزمین است.
 
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: برای تحقق طرح‌های استانی صندوق پیشرفت و عدالت در بودجه دیده شده و از محل منابع دولت ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به این صندوق تزریق خواهد کرد. البته علاوه بر این، منابعی از فروش دارایی‌ها هر استان و بخشی از درآمدهای مالیاتی استان و دیگر درآمدها به این صندوق‌ها اضافه خواهد شد. به عبارت دیگر هر استانی در فروش اموال و کسب مالیات توفیق بیشتری داشته باشد این منابع در همان استان در جهت تحقق طرح‌های رشد اقتصادی صرف می‌شود.

منابع صندوق هم به شیوه اهرمی به کار گرفته می‌شود؛ یعنی دولت قرار نیست طرح جدیدی آغاز کند؛ بلکه منابع صندوق در بانک‌های کارگزار صندوق سپرده گذاری می‌شود و تا سه برابر میزان سپرده تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب منابع بخش خصوصی در راستای تحقق رشد اقتصادی البته مبتنی بر سند آمایش و ظرفیت‌های استانی به کار گرفته می‌شود. البته در کنار طرح‌های استانی طرح‌های ملی و طرح عمرانی که بودجه آن رشد ۴۳ درصدی دارد هم در تحقق هدف رشد هشت درصدی نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.
تعداد بازدید : 2

یک از مواردی که دولت ابراهیم رئیسی مدعی آن است اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با هدف رشد ۸ درصدی تنظیم شده است. رشدی که بر اساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه اگر ۶ سال ادامه پیدا کند، عقب ماندگی اقتصاد در دهه ۹۰ جبران خواهد شد. اما این واقعیت تا چه حد امکان دارد محقق شود؟

نگاهی به سرمایه گذاری برای تحقق این رشد به قیمت جاری نشان می‌دهد که یک جای کار میلنگد!
تعداد بازدید : 3

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از بازار، تاریخ انتشار: ۱۲دی ۱۴۰۰، کد خبر: tahlilbazaar.com/125315
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی اکو ایران
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین