پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: آفت بافت تاریخی توسعه عمودی شهرهاست. این موضوع آنقدر ارزش افزوده برای شهرداری و اشخاص دارد که همه به دنبال راهی هستند تا قانون را دور زده و تخلفی انجام دهند تا به سرعت به مبلغ هنگفتی برسند.
شعار سال: سیدهادی احمدی روئینی، مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، درباره اینکه آیا بافت تاریخی بافت فرسوده است گفت: بافت تاریخی بافت فرسوده نیست. قانون صراحتا در این مورد اظهار نظر کرده و این مسئله مغلطه‌ای است که انجام می‌شود. بافت تاریخی قانون و تعریف خود و بافت فرسود قانون و تعریف مختص به خود را دارد.

وی ادامه داد: بافت فرسوده به بافتی گفته می‌شود که ارزش تاریخی و فرهنگی ندارد. همچنین در این بافت ساختمان‌ها بر اساس اصول مهندسی و شهرسازی ساخته نشدند که اکثرشان نیز معاصر هستند، اما بافت تاریخی بافتی است که با مصالح سنتی و طبق الگو‌های سنتی ساخته شده و شامل هسته‌های مرکزی شهر‌ها و محلات قدیمی می‌شود بنابراین آن‌ها دو موضوع کاملا متفاوت هستند.

احمدی روئینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای احیای بافت‌های تاریخی دارید؟ اظهار کرد: وظایف در خصوص بافت تاریخی تقسیم شده است. قانون سال ۱۳۹۸ تحت عنوان قانون حمایت از احیای بافت‌های تاریخی، تکلیف هر نهادی را روشن کرده است. تکلیف وزارت میراث فرهنگی شناسایی بافت‌های تاریخی کشور و ارئه ضوابط حفاظتی برای آن است. هچنین وظیفه وزارت راه و شهرسازی تهیه طرح ویژه برای محدوده‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی تعیین محدوده کرده و وظیفه شهرداری‌ها ارائه خدمات است.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی با اشاره به خانه‌هایی که اطراف آن ساخت و ساز انجام شده و تنها به یک خانه مجوز داده نمی‌شود و آن را در طرح تفصیلی به شمار می‌آورند اذعان کرد: چند احتمال در این خصوص وجود دارد؛ ابتدا اینکه آنجا بافت تاریخی بوده و تخلفی در خانه‌های مجاورشان صورت گرفته است. اگر بنای تاریخی را در بافت نوساز و خارج از بافت تاریخی در نظر بگیرید احتمالا حریم آن رعایت شده، اما وقتی که بافت تاریخی باشد در کل پهنه نباید همچین اتفاقی می‌افتاده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۲۸۴۱۲۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین