پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۰۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کرد: تلاش می‌کنیم برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دست‌کم چهار هزار هنرمند صنعتگر صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
شعار سال: فرهاد غلامعلی فلاح درباره تعداد بیمه شدگان هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنر‌های سنتی اظهار کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ابتدا ۶۹۵ هنرمند بیمه شدند که در سال ۱۴۰۰ هم تمدید شد؛ در مرحله بعد هم ۲ هزار ۷۲۳ صنعتگر جدید شناسایی شدند که فهرست آن‌ها به سازمان تامین اجتماعی ارسال و تحت پوشش بیمه درآمدند. تلاش می‌کنیم برای سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ دست‌کم ۴هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: خوشبختانه با همکاری سازمان هدفنمندی یارانه‌ها در مرحله اول ۱۶.۵ میلیارد تومان برای پوشش بیمه‌ای هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد. این سازمان در مرحله دوم هفته گذشته مبلغی را برای پوشش جدید بیمه‌ای به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرد که بر اساس اولویت‌ها، روند شناسایی افراد جدید برای بیمه شدن در استان‌ها، در حال انجام است.

زنان سرپرست خانوار و هنرمندان کم‌توان جسمی در اولویت بیمه

فلاح تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار و افرادی که سن آن‌ها به۵۰ سال نزدیک می‌شود در اولویت بیمه شدن قرار دارند، زیرا طبق قانون تامین اجتماعی افراد۵۰ ساله از شمول بیمه محروم می‌شوند؛ بیمه‌شدگان در مرحله قبل هم بر اساس همین اولویت شناسایی و معرفی شدند؛ فهرست جدید بیمه شدگان بر اساس همین اولویت‌بندی تدوین می‌شود.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور گفت: هنرمندان کم‌توان جسمی یا هنرمندانی که فرزند یا یکی از اعضای درجه یک خانواده آن‌ها دارای کم‌توانی جسمی با بیماری صعب‌العلاج هستند هم در اولویت برنامه بیمه شدن هستند.

۴۴ هزار و ۳۱۸ صنعتگر صنایع‌دستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

فلاح گفت: طبق روال سازمان تامین اجتماعی حداقل حقوق و دستمزد سال آینده اواخر سال تصویب و ابلاغ می‌شود، هنوز این مبلغ برای سال ۱۴۰۱ مشخص نشده بنابراین نمی‌توانیم به صورت دقیق عدد و رقم محاسبه کنیم. فعلا تعدادی که شناسایی و معرفی شده‌اند تا پایان سال ۱۴۰۰ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، همچنین باید مازاد اعتبار تخصیصی در سازمان تامین اجتماعی مشخص شود تا برای ۱۴۰۱ بتوانیم پوشش بیمه همین افراد را تمدید کنیم و در صورت مازاد اعتبار، تعداد دیگری را هم به این فهرست اضافه کنیم.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی درباره تعداد کل بیمه‌شدگان صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی گفت: ۴۰ هزار و ۹۰۰ هنرمند در بخش اول از سال‌های قبل بیمه شده بودند، بعد از آن ۶۹۵ هنرمند در سال ۹۸ تحت پوشش قرار گرفتند که به دلیل دو سال شیوع کرونا و رکود بازار صنایع‌دستی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ پوشش بیمه‌ای آن‌ها تمدید شد. از طرفی هم ۲هزارو ۷۲۳ هنرمند جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بیمه شدند که در مجموع ۴۴ هزارو ۳۱۸ هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

۱۶هزار و ۹۰۰ هنرمند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

فلاح با بیان اینکه سه هزار و ۹۰۰ هنرمند صنایع‌دستی از سال‌های قبل تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند، گفت: در سال گذشته دولت دوازدهم اعلام کرد یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه این صندوق قرار می‌دهیم که با رایزنی‌ها و پیگیری‌ها، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و ۱۰درصد از این سهم بیمه، به صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی تعلق گرفت، که ۱۴۵هزار هنرمند و صنعتگر شامل این بیمه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه حدود ۲۰هزار نفر معرفی شدند که ۱۳ هزار هنرمند و صنعتگر حایز شرایط قرار گرفتند و اکنون همه کار‌ها برای معرفی فهرست‌های بعدی هنرمندان انجام و هماهنگی هنرمندان با مدیران صندوق بیمه‌ای کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال انجام است.

پرداخت حق بیمه پلکانی برای بیمه‌شدگان صنایع‌دستی

فلاح توضیح داد: در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، ۱۰ درصد حق بیمه را کارفرما و پنج درصد را هنرمند باید پرداخت کند، اما قرار شد این سهم‌بندی برای صنعتگران صنایع‌دستی به صورت پلکانی انجام شود؛ یعنی در سال اول (۱۴۰۰) همه ۱۵ درصد (سهم کارفرما و سهم کارگر) را دولت تقبل کرد، در سال دوم (۱۴۰۱) دولت ۱۴ درصد و هنرمند یک درصد حق بیمه و به هم ترتیب سال سوم (۱۴۰۲) دولت ۱۳ درصد و هنرمند ۲ درصد از سهم بیمه را پرداخت می‌کند، تا اینکه بعد از ۶ سال در سال ۱۴۰۵، دولت همان سهم ۱۰درصد و صنعتگر صنایع‌دستی سهم پنج درصد خود را پرداخت کند.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ابراز امیدواری کرد: بعد از دو سال خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا و خسارت‌های تحریم و رکود بازار صنایع‌دستی، با رونمایی از طرح پلکانی بیمه هنرمندان و صنعتگران در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، دل جامعه هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی که نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند، شاد شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی امید بانوان، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۷۶۵۷، www.omidebanovan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین