شعار سال: ۲۰ دیماه سالجاری بود که تصادف زنجیرهای ۵۹ خودرو در محور بهبهان منجر به جانباختن ۵ نفر و مصدومیت ۴۱ نفرشد.
این حادثه اولین تصادف زنجیرهای رخ داده در کشور نبود.
سردارسید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، با اشاره به اینکه ایربگ خودروها در حادثه تصادف بهبهان باز نشد، با انتقاد از خودروسازان پرسید:"چرا ارابه مرگ تولید میکنید؟ "
بعضی از دست اندرکاران صنعت خودرو تاکید کردند که به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است و ایربگ جلو به منظور عملکرد در تصادف از روبرو طراحی شده و در تصادفات از پهلو، عقب و یا واژگونی باز نمیشود.
البته سردار هادیانفر، به خودرو سازان، توصیه کرد"به جای فرافکنی و انحراف افکار عمومی به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند. "
بیمه تضمین کیفیت خودرو، طرح جدید مجلس
دراین بین، اما روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، راهکار دفاع از حقوق مصرف کنندگان و بهبود کیفیت خودروها را در حضور صنعت بیمه دانسته چراکه اگر بیمه تضمین کیفیت خودرو وجود نداشته باشد، مشتری خودرو باید یک تنه با خودروسازان در بیفتد تا بتواند حق خود را از خودروساز بگیرد.
ایزدخواه، بیمه کیفیت خودرو را تضمین کیفیت خودرو توسط سازمان بیمه گر عنوان کرده به این معنی که اگر عدم تطابق کیفیت ادعا شده با واقعیت، اتفاق بیفتد وتعهد خودروساز نقض شود، شرکت بیمه جرایم را از خودروساز میگیرد و به مشتری پرداخت میکند.
در حال حاضر، سازمان ملی استاندارد وظیفه بازرسی کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی را برعهده دارد و بنابر اذعان مهدی اسلامپناه، رییس سازمان ملی استاندارد، این سازمان کفِ کیفیت را در نظر گرفته، اما همان کفِ کیفیت هم چندان رعایت نمیشود.
در همین پیوند، دبیرکارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران، در گفتگو با چابکآنلاین، اظهارداشت که تاکنون در خصوص بیمه تضمین کیفیت خودرو مطلبی نشنیده و بعید است که بشود این طرح را در صنعت بیمه اجرایی کرد.
علی اصغر عنایت، در واکنش به این نکته که گفته میشود "حضور صنعت بیمه، شرکتهای خودرو ساز را وادار خواهد کرد که کیفیت تولید خودرو را رعایت کنند"، گفت: " به نظر من برعکس میشود، چراکه خیال خودرو ساز آسوده خواهد شد که اگر درآینده مسئولیتی هم متوجه آنها باشد شرکتهای بیمه هزینه آن را پرداخت میکنند.
وی، تاکید کرد که اگر خودروساز، به کیفیت کالای تولیدی خود مطمئن باشد، تضمین خودروی تولید شده را میدهد و نه سازمان دیگری.
گزارشها نشان میدهندکه بهطور متوسط ٤,٦ خودرو از ١٠٠ خودرو به دلیل ایراد فنی در سهماهه اول تاریخ تولید به تعمیرگاه مراجعه میکنندهرچند که متوسط این عدد در دنیا ١.٥ است.
پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی موضوعی است که مورد انتقاد مصرف کنندگان بوده است، هرچند که دیدگاه متولیان صنعت خودروسازی با مصرفکنندگان آن متفاوت است؛ بنابراین این سوال مطرح میشود که آیا صنعت بیمه میتواند با بیمه نامه تضمین کیفیت، نقشی را که سازمان استاندارد به صورت کامل موفق به اجرای آن نشد را ایفا کنند؟
هرچند که وزیر صمت در بازدید از خودروهای حادثه دیده محور بهبهان رامهرمز ضمن اظهار تاسف از این اتفاق گفت: برای جلوگیری از تکرار این حادثه دلخراش وزارت صمت الزام بیشتری برای نظارت بر خودرو سازان قرار میدهد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری چابک آنلاین ، تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۲۰۴۲۳، www.chabokonline.ir