پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد این کشور خط انتقالی جدیدی برای ارتباط با نخجوان احداث می‌کند که هدف آن تنها برای حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و ریلی نیست.
شعار سال: «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، در مصاحبه‌ای از قصد خود برای استفاده از کریدور «زنگزور» و احداث خط انتقال جدیدی خبر داد و گفت زنگزور تنها برای حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و ریلی نیست.

علی‌اف در مصاحبه با آزرتگ، خبرگزاری دولتی آذربایجان، قصد خود را برای ساخت خط حمل‌ونقل از طریق ارمنستان اعلام کرد و گفت: «ما با هر ۴ کشور همسایه خودمان ارتباط انتقال انرژی داریم و اکنون روی پروژه جدیدی کار می‌کنیم. اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک خط جدید از طریق کریدور زنگزور از آذربایجان به نخجوان و از آن‌جا به ترکیه و ایران هستیم. همانطور که قبلاً گفته‌ام، کریدور زنگزور فقط برای راه آهن، جاده و حمل‌ونقل هوایی نیست.»

رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان آن‌که کریدور زنگزور در صادرات منابع انرژی نقش خواهد داشت، افزود: «ما خط جدیدی برای تأمین برق نخجوان (که بخشی جدایی‌ناپذیر از آذربایجان است) و از آن‌جا به بازار‌های خارجی و بعد از ترکیه به اروپا خواهیم داشت. یک خط از گرجستان و ترکیه می‌گذرد، خط دوم باید از آن‌جا کریدوز زنگزور عبور کند، ما روی این مسئله کار می‌کنیم. صادرات ما اهمیت ژئوپلیتیکی آذربایجان را افزایش می‌دهد و ارز اضافی برای ما به ارمغان می‌آورد. ما از نفت و گاز طبیعی، و حتی از برق نیز درآمد کسب خواهیم کرد و کشورمان هرچه بیشتر آباد خواهد شد.»

زنگزور یک کریدور غربی شرقی محسوب می‌شود که بخش مرکزی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند. احیای این کریدور احیای مسیر سنتی اتحاد جماهیر شوروی است؛ در آن دوره به دلیل آن‌که روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان تنشی وجود نداشت از این مسیر که در واقع یک دالان ریلی به شمار می‌رود، تردد انجام می‌شُد. از مسیر زنگزور باکو به نخجوان متصل می‌شُد و همین طور بالعکس.

این صحبت‌های علی‌اف در حالی است که جنگ بین دو کشور همسایه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کشته بر جای گذاشت و با شکست ارمنستان به پایان رسید. ایروان در نهایت مجبور شد چندین منطقه قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

همچنین برخلاف برقراری آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۰ که به جنگ ۶ هفته‌ای برای به دست گرفتن کنترل منطقه قره باغ پایان داد، درگیری‌های مسلحانه مرگبار به طور منظم بین نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان روی می‌دهد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۰۵۹۴۴۸، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین