پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها در خصوص اهمیت علم و فناوری صحبت نموده و جهت دهی کرده اند. اخیرا مخبر در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی بیان نموده است که از آرزو‌های رهبر، مرجعیت زبان فارسی در جهان از طریق مرجعیت علمی است.
شعار سال: معاون اول رئیس جمهور در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با بیان اینکه باید برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر شاخص نوآوری در جهان تلاش کرد، بر لزوم رسیدن به مرجعیت علمی، تاکید کرد.

محمد مخبر در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه جاری در محل سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به اینکه، این جشنواره، محوری است که باید زانو زد و یاد گرفت، گفت: امیدواریم سال‌های آینده شاهد این جشنواره به صورت بین‌المللی باشیم؛ هم از نظر علمی و هم از نظر شرایط سلامت جامعه به صورتی باشد که این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تفاوت رتبه علمی و رتبه نوآوری کشور در دنیا، تاکید کرد: در رتبه‌های علمی، رتبه ۱۶و ۱۵ در دنیا داریم، ولی در زمینه رتبه نوآوری رتبه ۶۰ دنیا هستیم. ان شاءالله، با امید به خدا باید این زمینه را نیز بهبود ببخشیم.

مخبر ضمن بیان این که کلیدواژه «مرجعیت علمی» که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند، یکی از اصول اقتدار کشور است، اظهار کرد: ما در گذشته این مرجعیت علمی را را داشتیم، ولی متاسفانه آن را از دست داده‌ایم. در سفر به یکی از کشور‌ها دیدم مرکزی به نام ابوعلی سینا نامگذاری شده است. چرا ما از این موضوع عقب افتاده‌ایم؟

وی خاطر نشان کرد: بخش زیادی از موفقیت‌های پزشکی کشور، مدیون جنگ است و جنگ جایگاه پزشکی کشور را ارتقای جدی داد.

معاون اول رئیس جمهور با بیا این‌که، مرجعیت علمی با یک نفر، دو نفر و یک مقاله محقق نمی‌شود، تاکید کرد: باید طیف وسیع و گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مراجع داشته باشد، تا مرجعیت علمی پیدا شود. ما هنوز به این نقطه نرسیدیم، ولی امیدوارم که به این مرجعیت علمی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: با رسیدن به مرجعیت علمی قید‌های زبان، زمان و مکان کنار گذاشته می‌شود. یکی از آرزو‌های مقام معظم رهبری این است که با رسیدن به مرجعیت علمی، زبان فارسی هم مرجعیت پیدا کند.

وی ادامه داد: با رسیدن به مرجعیت علمی قید‌های زبان، زمان و مکان کنار گذاشته می‌شود. یکی از آرزو‌های مقام معظم رهبری این است که با رسیدن به مرجعیت علمی، زبان فارسی هم مرجعیت پیدا کند.

مخبر با اظهار رضایت از اینکه جشنواره رازی در دوره جدید، از حالت علمی به صورت فناوری مطرح شده است گفت: بخش زیادی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند و این جزو ظرفیت‌های و امتیازات جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی ایران در برخی حوزه‌ها، عنوان کرد: ما در بعضی موارد حقیقتاً از دنیا عقب هستیم. ما علی‌رغم اینکه جزو اولین کشور‌هایی بودیم که به نفت دست پیدا کردیم، ولی هنوز باید لایسنس پتروشیمی خود را از خارج از کشور بیاوریم و اینجا نداریم. در بخشی از مسائل نفت هم به این صورت است.
 
مخبر: از آرزو‌های رهبر، مرجعیت زبان فارسی در جهان از طریق مرجعیت علمی است

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:، ولی در دانش بنیان‌ها این‌طور نیست و پا به پای دنیا پیش می‌رویم. مواد اولیه این کار، نیرو‌های تحصیل کرده و جوانی است که امروز در دورترین نقاط کشور آن‌ها را پیدا می‌کنیم.

مخبر تاکید کرد: تصور نکنیم که بچه‌های خبره و نخبه فقط در تهران و مراکز استان هستند. من در بعضی روستاها، نیرو‌هایی دیدم که در تهران نمی‌توانیم پیدا کنیم.
این‌ها سرمایه عظیمی هستند که باید از آن استفاده کرد.

وی با ادامه داد: امروز شرکت‌هایی در عرصه دانش بنیان توسط افرادی‌با سن کم راه افتاده است. سن این افراد به حدی کم است که با حساب بانکی خودشان نمی‌توانند فعالیت کنند و از طریق حساب پدر و مادر خود کار می‌کنند. این‌ها ظرفیت‌هایی هستند که در کشور وجود دارد و دولت مصمم به استفاده از این ظرفیت‌هاست.

مخبر با بیان اهمیت بخش تحقیق و توسعه، گفت: اگر هزینه تحقیق و توسعه را ندهیم و روی آن سرمایه گذاری نکنیم، انتظار داشتن بیهوده است.

وی افزود: در بازدید از خوابگاه دانشجویان دیدم که بعضی از دانشجویان دکتری نخبه با حدود ۹۰۰ هزار تومان، تحقیق خود را انجام می‌دهند. با این مبلغ چه کاری می‌توان انجام داد؟

معاون اولین رییس جمهور خاطر نشان کرد: شخص آقای رییسی مصر است اقداماتی برای حمایت از این حوزه انجام دهد و در بودجه هم اقدامات خوبی انجام شده است.

مخبر ادامه داد: تشکیل صندوق علوم تحقیقات و فناوری، حمایت ویژه از پارک‌های فناوری، تقویت منابع اعتباری مرجعیت علمی، دادن جایزه تا ۲۵ درصد معادل تحقیقاتی که برای بخش خصوصی انجام می‌شود، ایجاد ردیف درآمد هزینه‌ای برای اعاده مالیات ارزش افزوده برای شرکت‌های مستقر، انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی برای حمایت ویژه از دانشگاه‌ها، استثنا کردن حق تالیف و حق تدریس و ... از صرف حقوق اساتید دانشگاه‌ها، مواردی هستند که در بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: این‌ها طیف گسترده‌ای از حمایت‌هایی هستند که در حال حاضر انجام می‌شود، ولی هنوز هم کافی نیست.

مخبر ضمن اشاره به ظرفیت منابع مردمی، اظهار داشت: باید مردم و منابع مردمی را درگیر کرد، چون به نفع خودشان است. این سرمایه سنگینی که به صورت سیال در کشور وجود دارد و به صورت سیل، یک روز ارز را می‌برد، یک روز زمین و ... را تخریب می‌کند، باید در خدمت تولید، آن هم تولید در فناوری آورد. این می‌تواند وسیله نجات کشور باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۱۱۲۵۱۹۷۶۷، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین