پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
تنظیم بازار به سبک تعاون روستایی با ۳۱۲ میلیارد تومان ضرر روی دست دولت! نکته جالب توجه این است که سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم در کمال ناباوری این اتهامات را حاشیه سازی برخی افراد اعلام می‌کند و در سفر به آذربایجان غربی تاکید می‌کند که انگ خرید گران میوه شب عید درست نیست و این میوه‌ها با ضوابط قانونی و نظر کارشناسی خریداری شده و هیچ مشکلی ندارد؟! (حال کدام کارشناسی و کدام قانون... خدا عالم است)
شعار سال: ریحانه خوشحال فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: در ماه‌های گذشته مسئولان سازمان تعاون روستایی با افتخار اعلام کردند که نسبت به خرید ۲۵ هزار تن سیب و ۲۵ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید اقدام کرده اند. در گزارشی که مشاور عالی این سازمان ارائه کرد قیمت تمام شده هر کیلو پرتقال ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو سیب ۱۴ هزار تومان اعلام گردیده است.

اما گزارش صدا و سیما پرده از واقعیت برداشت و حالا مسئولان سازمان تعاون روستایی متهم به تضییع بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از حقوق دولت شده اند! البته لازم به ذکر است که مدیرعامل سازمان تعاون روستای ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیارد تومان ضرر به دولت از بابت ذخیره سازی میوه شب عید وارد شده است؟!

در این گزارش با مراجعه به تعاون روستایی متوجه شدند که تعاون روستایی برای تامین میوه شب عید هر کیلو پرتقال را ۱۴ هزار و۹۰۰ تومان و هرکیلو سیب را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده است در حالیکه نرخ این میوه‌ها در میادین میوه و تره بار که اکثر بنکداران اعلام نمودند هم اکنون سیب بین ۷ تا ۸ هزار تومان و پرتقال بین ۶ تا ۷ هزار تومان است و این خرید دوماه پیش انجام شده یعنی حدود دوهزار تومن ارزانتر نیز بوده است و همچنین در تناژ بالا بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومن دیگر نیز کمتر محاسبه می‌شد. با یک حساب سرانگشی می‌توان محاسبه کرد که میوه‌ی ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ تومانی را ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان خریداری کرده اند. چگونه و چرایی آن سوالیست که وزیر جهاد کشاورزی باید به آن پاسخ دهد.

اگر چه اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران قیمت بالای خرید میوه شب عید توسط آن سازمان را تکذیب می‌کند و دلایلی نظیر بسته بندی، سورتینگ، حمل، شستشو، جعبه‌های پلاستیک، سردخانه را به آن متصل می‌داند، اما آیا این هزینه‌ها در بازار موضوعیت ندارد؟! مگر در بازار، میوه‌ها را با گونی تحویل مشتری می‌دهند؟! آیا در بازار بابت پوشال کاغذی، جعبه، سورتینگ و ... هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود؟ میوه‌هایی که برای تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر مردم خریداری شده‌اند، چگونه خود باعث ایجاد ضرر و زیان از بودجه عمومی برای مردم می‌شود؟! این چگونه کمکی است که بیشتر، مردم را متضرر می‌کند؟

بعبارت دیگر گزارش آنقدر واضح است که مجالی برای هیچ بازی و بهانه‌ای را نمی‌دهد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که میوه‌های خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی برای ذخیره و عرضه در روز‌های پایانی سال با قیمتی بیشتر از آنچه که امکان خریدش وجود داشت، خریداری شده است. حال چرا و چگونه، سوالیست که اذهان عمومی منتظر پاسخی منطقی و قاااانونی از سوی مسئولین هستند.

نکته جالب توجه این است که سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم در کمال ناباوری این اتهامات را حاشیه سازی برخی افراد اعلام می‌کند و در سفر به آذربایجان غربی تاکید می‌کند که انگ خرید گران میوه شب عید درست نیست و این میوه‌ها با ضوابط قانونی و نظر کارشناسی خریداری شده و هیچ مشکلی ندارد؟! (حال کدام کارشناسی و کدام قانون... خدا عالم است)

وی افزود: عده‌ای دوست دارند مواردی را برای مقاصدی مطرح کنند، اما انشاالله بازار تحت کنترل خواهد بود؟!

آیا با انشالله ماشاالله و دعای وزیر جهاد کشاورزی بازار تنظیم می‌شود؟ یا علم، تخصص و آگاهی لازم، می‌طلبد؟

حال چگونه بازار تحت کنترل خواهد بود که حتی گرانتر از خرده فروشی روز، میوه‌های عمده با تناژ بالا را خریداری کرده اند خدا می‌داند و بس...!

آیا وزیر جهاد کشاورزی از قیمت سیب و پرتقال در بازار خبر ندارد که اینگونه قیمت خرید را درست و مناسب و کارشناسی شده اعلام می‌کند؟ وقتی که وزیر جهاد کشاورزی اینگونه از قیمت بازار بی اطلاع باشد چگونه می‌توان توقع تنظیم بازار از چنین وزیری را داشت؟!

افکار عمومی اکنون اصرار دارد که دستگاه‌های نظارتی موضوع را رسیدگی کرده و مسئولان سازمان تعاون روستایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی را مجاب سازند تا پاسخی منطقی و قانونی در این خصوص ارائه کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: www.asraremrooz.ir/۲۹۴۹۹۰۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین