پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۸۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
چند عامل افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، افزایش قیمت گاز و برق به اسم اصلاح الگوی مصرف و حذف ارز ترجیحی، بستر را برای افزایش متوسط ۳۰-۷۰ درصدی قیمت تمام شده کالا و خدمات در کشور فراهم نمود. تازه این آغازی بر یک داستان باید تصور شود. دومینوی افزایش قیمت‌ها دومین بخش این داستان است. کالا به کالا بدلیل ارتباط متمم و مکمل اقتصادی با یکدیگر، افزایش قیمت نشان می‌دهند و در نهایت به حلقه سوم این داستان یعنی افزایش تورم و همزمان رکود اقتصادی بدلیل ضعف توان اقتصادی مردم می‌رسیم. داستان روی دیگر پیامدی هم دارد. پیامد‌ها را باید در سو تغذیه تدریجی، افزایش جرائم خرد، تمایل بالا به فرد گرایی و خود محور بینی (جنبه اقتصادی بازی قدرت- منفعت)، کاهش ضریب امنیت و افزایش درگیری‌ها، تحمیل بار بالای هزینه زندان و نظام سلامت، افزایش هزینه تامین امنیت داخلی و تداوم نظم، کاهش مشروعیت‌ها و تضعیف حاکمیت، مشاهده کرد. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در خصوص افزایش قیمت‌ها بیان داشته است که از مهر و آبان امسال شاهد انفجار افزایش قیمت خواهیم بود.
شعار سال: آرش نبی‌زاده، با اشاره به احتمال حذف ارز ترجیحی در سال جاری، گفت: ۸ تا ۱۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا با نرخ دولتی تهیه و تامین می‌شود از این‌رو اثرات بعد از حذف ارز ترجیحی بر قیمت ماهی قزل‌آلا باید حداکثر ۱۵ درصد باشد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با حذف ارز ترجیحی نرخ مرغ واقعی و به کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان برسد؛ البته نرخ ماهی نیز متاثر از نرخ مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد در این شرایط احتمال اینکه پروتئین مرغ و ماهی از سبد خانوار‌ها حذف شود تقویت می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش تولید قزل‌آلا در سال جاری، تصریح کرد: خشکسالی، کمبود نهاده ماهی و سیاست‌های غلط دولت این احتمال را تقویت کرده است که در مهر و آبان سال جاری شاهد کاهش تولید و در نتیجه انفجار قیمت ماهی باشیم. این روز‌ها ماهی محصول صادراتی شده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه دولت با پرداخت یارانه به مرغ، بازار را به سمت خرید این محصول متمایل کرده است، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب سرانه مصرف ماهی نیم کیلو بود، اما مطابق با آمار ارائه شده از سوی سازمان شیلات سرانه مصرف در سال ۹۷ به ۱۳ کیلو رسید متاسفانه با در پیش گرفتن سیاست‌های اشتباه و اعطای یارانه به مرغ، نرخ ماهی افزایش و مصرف آن در بین مردم کاهش پیدا کرد.

به گفته نبی‌زاده؛ مصرف‌کنندگان قیمت ماهی را با مرغ مقایسه می‌کنند و ازآنجایی‌که توان خرید آن‌ها پایین است ترجیح می‌دهند برای تامین نیاز پروتئین سبد خانوار مرغ خریداری کنند.

وی با اشاره به تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه، گفت: امکان خرید برخی نهاده‌های وارداتی بعد از این جنگ و افزایش نرخ آن‌ها در بازار‌های جهانی برای ایران کاهش پیدا کرده است از این‌رو احتمال سهمیه بندی کردن نهاده‌ها برای پرورش دهندگان مرغ و ماهی افزایش پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی قیمت تمام شده ماهی قزل‌آلا را کیلویی ۶۵ هزار تومان دانست و افزود: ماهی سر مزرعه کیلویی ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان بفروش می‌رسد. اینجا یک پرسش اساسی مطرح است که آیا ماهی با این نرخ در بازار عرضه و به‌دست مصرف کنندگان می‌رسد؟ بدون تردید پاسخ منفی است و این سود در جیب دلال‌ها می‌رود و همین مسئله باعث شده است که تولیدکنندگان انگیزه و رغبتی برای تولید نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد از ماهی قزل‌آلا به کشور‌های آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود و از این کشور‌ها به روسیه می‌رفت، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شده که این بازار تا مشخص شدن ارزش روبل با دلار بلاتکلیف بماند.

نبی‌زاده میزان تولید قزل‌آلا در سال ۹۹ نزدیک به ۱۴۰ هزار تن دانست و افزود: تولید قزل‌آلا در ۱۴۰۰ به ۱۱۵ هزار تن رسید که این کاهش تولید اثرات خود را بر قیمت محصول گذاشت.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۴۴۴، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
0
پس این افزایش قیمتهای الان انفجار نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
0
همین الان هم خیلی از مواد غذایی از سبد خرید مردم حذف شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین