پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۴۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
بعد از دومینوی افزایش قیمت رخ داده در اواخر سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ممکن است فکر کنیم که چنانچه متغییر‌های کلان سیاسی- اقتصادی دستکاری خاصی نشوند، شاهد تثبیت قیمت‌ها خواهیم بود، غافل از اینکه، موج دوم گرانی با بحث همترازی قیمت کالا‌ها در مقابل همدیگر در راه است. اگر قیمت تعزیراتی مرغ ۶۰ هزار تومان در نظرگرفته شود، احتمالا قیمت آتی گوشت گوسفند ۳۰۰ هزار تومان، برنج ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، ماهی ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و ..، خواهد بود. این در حالی است که می‌شد هم جلوی دومینوی افزایش قیمت در بخش کشاورزی ایستاد و هم تا حدی بحث همترازی قیمت‌ها را تعدیل نمود.
شعار سال: دومینوی افزایش قیمت بدلیل افزایش قیمت برق و گاز در سال ۱۴۰۰ و سپس شوک افزایش حقوق ۵۷ درصدی (دستپخت مدعی همه فن حریف اقتصاد، جناب عبدالملکی) و با ضربه نهایی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، در سال ۱۴۰۱ به راه افتاد.

سو تدبیر و کم توانی مدیریتی در جهادکشاورزی، نتوانست با افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید، جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و این دومینوی افزایش قیمت به بخش کشاورزی رسید و با دلال بازی‌ها، حتی تقویت هم شد.
برنج به بالای ۱۲۰ هزار تومان رفت و گوشت گوسفندی به بالای ۱۸۰ هزار تومان. شکر بالای ۲۰ رسید و مرغ ۶۰ هزار تومان و ... آنچه که هدف اصلی نوشتار حاضر است، تشریح مجدد افزایش قیمت‌ها و نحوه وقوع آن نیست، بلکه اشاره به واقعیتی بنام افزایش قیمت ناشی از همترازی قیمت کالا‌ها در مقایسه با یکدیگر است.
قیمت چیپس، گرانتر از گوشت قرمز و درس‌هایی که در آینده نزدیک می‌گیرید جناب ساداتی نژاد (موج دوم گرانی ها)
بعنوان مثال، چیپس به قیمت گوشت رسیده و برنج ممتاز هم قیمت ۷۵۰ گرم گوشت خوب را دارد. آیا چیپس و برنج، از نظر غذایی و تغذیه، ارزش ذاتی کالا و تمایلات مصرف کننده، با گوشت گوسفند برابرند؟ مسلما پاسخ منفی است، لذا کالا‌ها در مقایسه با یکدیگر، اقدام به نوعی ترازیابی قیمتی مجدد می‌کنند. در این فرآیند، قیمت برخی از کالا‌ها بالا می‌رود، میزان مصرف برخی از کالا‌ها بشدت پائین می‌آید، فناوری تولید برخی از کالا‌ها عوض می‌شود، الگوی مصرف برخی از کالا‌ها متحول می‌گردد و مواردی همانند.
اگر قیمت دستوری ۶۰ هزار تومانی یک کیلو مرغ گرم را مبنا قرار دهیم، گوشت گوسفندی به تجربه حدود ۵ برابر قیمت مرغ، همترازی قیمت پیدا نموده و بتدریج به سمت ۳۰۰ هزار تومان می‌رود. ماهی (قزل آلا) دو برابر قیمت دستوری مرغ همترازی پیدا کرده و گرایش به سمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پیدا می‌کند. برنج خوب، سه برابر قیمت مرغ همترازی قیمت یافته و حدود ۹۰ تا ۱۰۰ تومان، تثبیت قیمت می‌شود. فناوری تولید چیپس با تاکید بر کاهش و حذف روغن با هدف کاهش قیمت دنباله گیری شده و کاهش قیمت این محصول، حادث می‌شود. این همترازی را در خصوص میوه و سبزی، لبنیات و نرخ خدمات فنی در جامعه هم خواهیم داشت.
قیمت چیپس، گرانتر از گوشت قرمز و درس‌هایی که در آینده نزدیک می‌گیرید جناب ساداتی نژاد (موج دوم گرانی ها)
در واقع بعد از دومینوی افزایش قیمت، نوعی افزایش قیمت ناشی از همترازی قیمت‌ها را داریم که وزارت محترم جهادکشاورزی، بعضا با نوعی ورود تعزیراتی، می‌تواند باعث برهم خوردن نظم بازار شود. بنظر شما فردی در وزن ساداتی نژاد، با این زاویه دید به مسئله نگاه کرده بود؟
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
0
شما با ساداتی نزاد مشکل دارید یا قصد روشنگری، اصلاح و جهت دهی در بخش کشاورزی را دارید؟ دست از سر این آدم بردارید. اشتباه کرد وزیر شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین