پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۹۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
استاد دانشگاه تهران در واکنش به دستبرد سارقان به صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران بیان داشت که باید برای سیستم بانکی‌مان متاسف بود که چنین قرارداد ترکمانچای را با شهروندان می بندد! بانک وقتی ببیند هیچ‌گونه تعهدی به مشتری ندارد، سیستم محافظتی‌اش را تقویت نمی‌کند! بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای از کم آگاهی مردم سوءاستفاده کردند! از طرفی من به‌عنوان رئیس بانک وقتی اطلاع نداشته باشم که در داخل این صندوق‌‍ها چه چیز‌هایی قرار دارد، چرا باید آن را بیمه کنم؟!
شعار سال: صندوق امانات "بانک" جایی که مردم از آن به‌عنوان یک مکان امن برای نگهداری پول، جواهرات و اشیا با ارزش شان یاد می‌کردند، اما با اتفاق چند روز گذشته این واژه هم از لیست مکان‌های قابل اعتماد مردم خط خورد! هنوز چند روز از هک سیستم و سایت‌های شهرداری تهران نگذشته بود که خبر سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در رسانه‌ها منتشر شد!

از ده سال پیش تاکنون، دستکم هر یک ماه یکبار، روسای پلیس ناجا به مردم توصیه می‌کنند که برای در امان بودن اشیاء و اموال باارزش شان از دست سارقان، آن‌ها را در خانه نگهداری نکنند، اما همین دو روز روز پیش محتویات اکثریت صندوق‌های امانات یکی از مهم‌ترین بانک کشور، توسط سارقان به روش هالیوودی خالی شد!
 
تعداد بازدید : 4

یکی از کارشناسان بیمه با اشاره به ضعف قانون موجود در سیستم بانکی کشور، معتقد است که " بانک وقتی ببیند هیچ‌گونه تعهدی به مشتری ندارد، سیستم محافظتی‌اش را تقویت نمی‌کند! آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران ، در رابطه با همین موضوع صحبت کرده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

*آقای بغزیان! دو روز پیش صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، توسط سارقان خالی شد! در اینگونه مواقع بانک چه وظیفه‌ای در قبال مالباختگان دارد؟ جا دارد بگویم این بانک از مهم‌ترین بانک‌ها در ایران و در حساس‌ترین و امنیتی‌ترین خیابان در پایتخت قرار دارد جایی که تا کلانتری و مراکز پلیس کمتر از ۳۰۰ متر بوده است!

اگر در این صندوق‌ها چیز با ارزشی باشد خیلی واضح است که یکسری‌ها سعی می‌کنند که این لوازم گرانبها را بدزدند! متاسفانه در تلویزیون و سینمای ما انواع فیلم‌ها و سریال‌ها با مضمون دزدی ساخته و پخش می‌شود که این بسیار خطرناک است و برای جامعه بدآموزی دارد! هر بانکی که صندوق امانات و گاو صندوق دارد باید تمامی مسیر‌های منتهی به خود را مورد بررسی قرار دهد تا جلوی هرگونه رخنه و دستبرد را بگیرد. مسلما هر کجا که پول باشد، دزد هم آنجاست! این وظیفه حافظ و نگهبان آن مرکز است که از اموال مردم محافظت کنند!

*باتوجه به قانونی که خود بانک ملی به آن اشاره کرده، بانک‌ها در قبال محتویات این صندوق‌ها هیچ تعهدی ندارند و صراحتا اعلام کرده‌اند که بیمه خسارات وارده به مال باختگان را پرداخت نخواهد کرد! الان تکلیف مردم چیست؟ مردم پولشان را از کدام نهاد یا مسئولی بگیرند؟

ما با مال باختگان بانک ملی اظهار همدردی می‌کنیم. بنده برای سیستم بانکی‌مان متاسف هستم که چنین قرارداد ترکمانچای را با مردم بسته است! بانک وقتی ببیند هیچ‌گونه تعهدی به مشتری ندارد، سیستم محافظتی‌اش را تقویت نمی‌کند! بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کردند! از طرفی من به‌عنوان رئیس بانک وقتی اطلاع نداشته باشم که در داخل این صندوق‌‍ها چه چیز‌هایی قرار دارد، چرا باید آن را بیمه کنم؟! در حال حاضر؛ هم بانک و هم مال باختگان بی گناه‌اند! باید با قوانین کشور‌های اروپایی مثل سوئیس موضوع صندوق‌های امانت را مورد بررسی قرار دهیم نه قوانینی که خودمان وضع کرده‌ایم!

*آقای بغزیان! سوال بنده مشخصا از شما این است که اگر قرار نیست این بانک‌ها از محتویات این صندوق‌ها محافظت کنند؛ اساسا راه‌اندازی این بخش به چه دلیل است؟ این طوری که مردم می‌توانند در منزل خودشان هم از اشیا گران بهایشان نگهداری کنند!

مشکل این است که در کشور ما تا اتفاقی نیافتد کسی به فکر اصلاح نیست! یعنی حتما باید یک ساختمان ریزش کند تا به فکر ساختمان‌های ناایمن پایتخت باشند! به همین دلیل قوانین ما به شدت با ضعف روبه‌رو بوده و تا زمانی‌که این قوانین اصلاح نشوند، شرایط به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۳۵۳۴، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین