پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۱۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با آخرین اخبار از اقدامات در خصوص عدم افزایش قیمت اقلام ثانویه گفت: در این‌موضوع در برخی موارد منجر به توبیخ شدید مدیران شرکت‌های تخطی کرده شده و در دستگاه‌های دولتی تا مرحله برکناری چند مدیر عامل پیش رفته است.
شعار سال: احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود در رابطه با عملکرد ۴ ماه اخیر دولت گفت: با توجه به مهار تورم بعد از افزایش قیمت‌ها در خرداد واردیبهشت که از اولویت‌های دستوری رئیس جمهور بود که در دستور کار ستاد افتصادی قرار داشت، تلاش‌هایی انجام شد تا دولت موتور تولید تورم را کنترل کند.

موفقیت دولت در کسری بودجه

وی افزود: عملکرد دولت در چهارماهه اول نشان می‌دهد که دولت در کسری بودجه تا حدی موفق شده است. ۴۸ درصد رشد منابع را شاهد بودیم و ۱۶ درصد افزایش هزینه‌های دولت را نسبت با ۴ ماهه اول سال قبل شاهد بودیم که این به معنای این است که تامین کسری بودجه دولت دستور کار دولت است که در ۴ ماهه اول محقق شده است.

افرایش ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت خام

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های افزایش میزان صادراتی و اتفاقات در خصوص قیمت‌های جهانی و نرخ تبدیل درآمد‌های ارزی در بودجه ۱۴۰۱ نرخ آی‌تی‌اس در نظر گرفته شد که موجب افرایش ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت خام و معاینات برای خزانه دولت در ۴ ماهه اول سال به نسبت سال قبل بود.

خاندوزی در عین حال ادامه داد: با این همه در کنترل کسری بودجه تلاش شد تا دولت بتواند با تن‌خواه کمتر وضعیت مالی خود را سامان دهد و به نسبت سال قبل تنخواه کمتری را در ۴ ماهه داشتیم.

افزایش ۵۰ درصدی اظهارنامه‌های مالیاتی

وی بیان داشت: در مورد درآمد‌های پایدار با همکاری فعالان اقتصادی که جای قدردانی دارد با افزایش تعداد اظهارنامه‌های فعالان اقتصادی مواجه بودیم که در سال مالیاتی به دولت ارسال کردند و ۵۰ درصد این اظهار نامه‌ها افزایش داشت و در موردعدد و مبلغ عدد مالیاتی ابرازی که در سال گذشته ده درصد بود امسال با ۲۰۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه بودیم که نشان‌می دهد فعالان اقتصادی در حوزه اظهارنامه و مالیات ابرازی همکاری ویژه و کم سابقه‌ای با دولت دارند و این‌ها کمک می‌کند دولت بدون استقراض و تورم کم سال مالی را بگذراند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بانک‌مرکزی با دقت و وسواس بیشتر نسبت با سقف رشد ترازنامه‌های شبکه بانکی که نقدینگی کشور را حکایت می‌کند عمل کرده است و سعی کرده با انضباط بیشتری در خصوص کنترل نقدینگی مواجه باشیم و برای اینکه این‌کنترل نقدینگی موجب دسترسی کمتر فعالان اقتصادی به بانک‌ها نشود و به دام رکود نیفتیم.

افزایش سرمایه بانک‌ها

وی تاکید کرد: دولت برای توان اعتباردهی بانک‌ها تلاش‌هایی را در دست دارد که‌در مورد بانک قرص الحسنه مهر ایران صد درصد افرایش سرمایه رخ داد و در مورد بانک ملت ۶۹ درصد افرایش سرمایه و پست بانک‌ها ۴۰ درصد افرایش سرمایه مراحل پایانی را طی می‌کند و در موردبانک ملی و سپه طبق مجوز در بودجه ۱۴۰۱ بنا است که به زودی از امکان ۳۵ هزار میلیارد افرایش سرمایه بهره مند شوند.

ورود روبل به بازار متشکل ارزی

خاندوزی تاکید کرد: مسئولیت پیگیری این‌محور مهم برعهده بانک مرکزی است و اقدامات خوبی هم شروع شده است در سال‌های گذشته علیرغم اینکه تکلیف قانون برنامه ششم بود درصد عملکرد و تحقق پایینی را شاهد بودیم با توجه به اراده دولت اعم از انعقاد پیمان‌های پولی یکجانبه و چندجانبه و دوجانبه اولین‌گام را با روسیه برداشتیم و درعمل منجر به ورود روبل به بازار متشکل ارزی شد. امیدواریم امسال سال خبر‌های متناوبی در این‌محور باشد.

وی در خصوص سفر اردوغان و پوتین به تهران و تاثیرات اقتصادی این سفر‌ها گفت: این سفر‌ها در راستای سیاست کلی و ذیل سیاست همسایگی است که اولویت شماره یک حوزه دیپلماسی خارجی است و سفری که آقای پوتین به تهران داشت بر محور اجرایی شدن توافقاتی بود که در سفر رئیسی به مسکو مورد اتفاق نظر واقع شده بود که از آن جمله استفاده از روبل و سایر قرارداد‌های سرمایه گذاری و تجاری و ارزی است.

وی تاکید کرد: در سفر اردوغان ۸ سند و توافق نامه امضا شد که تمدید قرار داد انتقال گاز از جمله آن بود و اجماع نظر مشترک دو رئیس جمهور بر افرایش سقف مراودات تجاری تا حد ۳۰ هزار میلیارد دلار هم گام دیگر بود امیدواریم که شاهد به ثمر نشستن این اعداد و ارقام باشیم.

استعفایی از سوی رییس بانک‌مرکزی در کار نبوده

وزیر اقتصاد در خصوص نرخ سود بین بانکی گفت: به شایعات بی پایه دامن نزنید. استعفایی از سوی رییس بانک‌مرکزی در کار نبوده است و سیاست ستاد اقتصادی دولت همانی است که در بهمن سال گذشته توسط معاون اول ابلاغ شد که تکالیف متعددی برای دستگاه‌ها وجود داشت؛ از جمله سود بین بانکی و موضوع جدیدی دنبال نمی‌شود. بنا است موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود.

وی در خصوص ادعا‌های مسئولان دولت قبل درخصوص خزانه دولت و تورم گفت: آمار‌های اقتصادی شهریور ۱۴۰۰ روشن است و مرجع انتشار این آمار‌ها هم بانک‌مرکزی بوده که تا آن زمان هنوز رئیس کل تغییر نکرده بود، اگر نقدی وجود دارد به خودشان است عدد و ارقامی که من در جلسه حیاط دولت اعلام کردم با دقت و صحت است. اگر دوستان اطلاع دیگری دارند استقبال می‌کنیم تا آمار‌های جدید را بشنویم.

۹۰ درصد تراکنش‌های نان ذیل طرح هوشمندسازی است

وی در رابطه با آخرین وضعیت طرح هوشمندی یارانه نان گفت: این طرح هوشمندسازی یارانه آرد با سرعت خوبی پیش رفته است و نزدیک به ۹۰ درصد تراکنش‌های خرید نان در ذیل این طرح است و ۷۰‌میلیارد تومان روزانه میزان خرید نان است که در این سامانه ثبت می‌شود و نزدیک ۱۰۰ میلیون نان خریدی روزانه است که در این سامانه ثبت می‌شود و این منجر می‌شود که هر کیسه آرد تحویلی منجر به تولید نان می‌شود و سواستفاده‌ها در همین مرحله اجرایی طرح مهیا کنترل شده است و امیدواریم شاهد کاهشی نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد مجموع آرد تولید شده در خبازی‌ها باشیم.

برکناری چند مدیر شعب بانک به دلیل تخطی از قانون

وی در رابطه با تخلفات بانکی گفت: نظارت بر شبکه بانکی برعهده بانک‌ها و بانک مرکزی است و ما هم در وزارت اقتصاد این مسئولیت را داریم و ابلاغیه رسمی از طریق هیئت مدیره تک تک بانک‌ها گام خوبی بود؛ اما اخبار متعددی می‌رسید که برخی شعبه‌ها تمکین نمی‌کردند و اقدامات جدی برای مقابله با این موضوع صورت گرفت و مدیریت چند شعبه بانک بابت عدم اجرای قانون برکنار شدند و از طریق سامانه بازرسی وزارت اقتصاد پیگیر این مسئله هستیم.

۱۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه معرفی شده‌اند

خاندوزی در رابطه با وام ودیعه مسکن تصریح کرد: درخصوص وام دیعه مسکن ۲۷ هزار تقاضای رسمی با فرم تکمیل شده برای استفاده از این وام ارسال شده است که ۱۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و برخی در مرحله تکمیل مدارک هستند و اخباری هم ارسال شده که بانک‌ها برای دادن این تسهیلات تعلل کرده‌اند که با پیگیری نظارتی بانک مرکزی و وزارت راه این بهانه‌ها گرفته خواهد شد. باید با سرعت بیشتری این کار انجام شود و سرعت فعلی مطلوب نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی یک رسانه در رابطه با آخرین اخبار از اقدامات این وزارت خانه در خصوص عدم افزایش قیمت اقلام ثانویه طبق قولی که به مردم داده شده گفت: این از موضوعات مستمری است که در تمامی جلسات ستاد تنظیم بازار در دستور قرار دارد و هر هفته که در دفتر آقای مخبر جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار می‌شود یکی از دستور‌های ثابت جلسه رصد میزان تخلفاتی است که نسبت به مقررات قیمت گذاری‌ها رخ می‌دهد. در این‌موضوع هم در برخی موارد منجر به توبیخ شدیدی مدیران شرکت‌های تخطی کرده شده است و در دستگاه‌های دولتی تا مرحله برکناری چند مدیر عامل پیش رفته است و در خصوص بخش‌های غیر دولتی باتوجه به اینکه سازمان تعزیرات اختیارات مدیدی کسب کرده و آن‌ها مسئول انجام این‌امر شده اند.

۲۶ همت میزان تسهیلات ازدواج پرداختی سه ماهه اول

وزیر اقتصاد در رابطه با وام ازدواج عنوان کرد: ۲۶ همت میزان تسهیلات پرداختی سه ماهه اول تسهیلات ازدواج برای ۱۹۴ هزار زوج است.

تا پایان سال قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند

خاندوزی در پاسخ به این سوال که گمانه‌زنی‌ها برای واردات بنزین صحت دارد یا خیر گفت: در سیاست دولت با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت تلاش بر این است تا از راه‌های دیکر مانند گاز سوز کردن خودرو‌ها شرایط طوری باشد که مصرف بنزین افزایش پیدا نکند و نیاز به واردات بنزین نداشته باشیم. با توجه به تولید بنزین که در کشور انجام می‌شود دقت آماری خوبی وجود دارد. برای بار چندم عرض می‌کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت مطرح کرد: پنج ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و درحال حاضر متوقف شده است و قرار است این طرح بررسی شود و در صورت نیاز اصلاحات یا توسعه انجام می‌شود؛ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم.

وی گفت: بخش قابل توجهی از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه برای طرح‌های پیشران در حوزه‌های دانش بنیان و بانک‌ها و ... تخصیص یافته است. شرکت‌ها بخشی از سود خود را برای تأمین مالی پروژه‌های پیشران خود استفاده خواهند کرد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: منفی بودن سرمایه ثابت، اقتصاد را در بلند مدت دچار مخاطره خواهد کرد. حل این موضوع نیاز به اقدام‌هایی از جمله خروج از بنگاهداری و واگذاری اموال مازاد بانک‌های بزرگ و خروج از هلدینگ‌ها دارد. بطور مثال بانکی که هلدینگ سرمایه گذاری امید متعلق به آن است تکلیف واگذاری دارایی‌های آن مشخص است. استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ در پایان سال گذشته تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان از برنامه بودجه برای حمایت طرح‌های روستایی تخصیص یافت، اما در بودجه امسال ۱۵۴ همت دیده شده، ولی باید دید این ارقام تا چه حد تخصیص پیدا می‌کند.

تعیین تکلیف ۳ میلیون جامانده سهام عدالت

خاندوزی در رابطه با تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت گفت: بند "الف" تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در دو سطح قانون گذار تکلیف را برای بازماندگان سهام عدالت متوجه دولت کرد. سطح اول به گروه‌هایی باز می‌گشت که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند و سطح دوم در مورد سایر ۶ دهکی است که طبق قانون سیاست‌های اصل ۴۴ نیز می‌توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند که قاعدتا در سطح دوم تعداد بیشتری وجود دارند. با توجه به این که دولت باید تکالیف دیگری را در زمینه واگذاری سهام خود امسال انجام دهد اولویت را بر این قرار داریم که در سریع‌ترین زمان ممکن برای گروه اول که طبق اطلاعات نزدیک به سه میلیون نفر هستند و اکنون اطلاعاتشان وجود دارد وضعیت را مشخص کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۳۵۵۶۸۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین