پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
آیا بهتر نیست در مکانی مناسب، آرامگاه‌هایی در شأن و شایسته هنرمندان و نام‌آوران گیلانی تعریف شود و یا در نقطه‌ای از شهر رشت، (پس از تهیه گزارش پیوست اجتماعی) مکانی مستقل و مجزا برای به خاک‌سپاری چهره‌های سرشناس در نظر گرفته شود به شکلی که امکان به خاک‌سپاری سایر هنرمندان و نام‌آوران نیز در آن وجود داشته باشد؟
شعار سال: پیکر شادروان سایه، شاعر معاصر، قرار است در پارک محتشم شهر رشت به خاک سپرده شود.‌ای کاش متولیان امر، در خصوص دلیل انتخاب این پارک و اتخاذ این تصمیم، توضیحات بیشتری در اختیار افکار عمومی قرار می‌دادند. دلیل به خاک سپردن پیکر شادروان سایه در یک پارک عمومی شهری که شهروندان با اهداف و انگیزه‌های مختلف و متنوعی در آن حاضر می‌شوند چیست؟ بیایید فرض کنیم که (فرض غم‌انگیزی است) طی سال‌های آینده نام‌آوران و هنرمندان گیلانی دیگری را نیز از دست بدهیم.

آیا آنان نیز قرار است در پارک‌های عمومی شهری به خاک سپرده شوند؟ سرانجام، آیا قرار است پارک‌های عمومی شهری که در همه جای جهان کارکردی تفرجگاهی دارند تغییر کاربری دهند و جای جای آن‌ها به محل خاک‌سپاری نام‌آوران و هنرمندان تبدیل شود؟ آیا این تصمیم اصولی است؟ آیا بهتر نیست در مکانی مناسب، آرامگاه‌هایی در شأن و شایسته هنرمندان و نام‌آوران گیلانی تعریف شود و یا در نقطه‌ای از شهر رشت، (پس از تهیه گزارش پیوست اجتماعی) مکانی مستقل و مجزا برای به خاک‌سپاری چهره‌های سرشناس در نظر گرفته شود به شکلی که امکان به خاک‌سپاری سایر هنرمندان و نام‌آوران نیز در آن وجود داشته باشد؟

نقدی بر تدفین مرحوم سایه در پارک محتشم رشت، پارک مکانی تفرجگاهی است

به عنوان معلم و پژوهشگر مطالعات شهری، با به خاک سپردن افراد در پارک‌های عمومی، میادین شهری، دانشگاه‌ها یا مقابل مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی موافق نیستم و برای این امر دلایل کارشناسی دارم. برای چهره‌های سرشناس، در آرامستان شهر، و یا در نقطه مشخص و معینی از شهر (پس از تهیه پیوست‌های اجتماعی) محیطی ویژه بسازید.

سخن پایانی آنکه، با وجود نکات و ملاحظات یادشده، برای تجلیل و تمجید از چهره‌ها، راه‌ها و روش‌های دیگری نیز وجود دارد. پیکر سرمایه‌های فرهنگی را می‌توان در آرامستان‌های معمول شهر به خاک سپرد، ولی همچنان ارزش و جایگاه و احترام آنان را پاس داشت. ساخت پیکره و مقبره، نام‌گذاری معبر شهری یا پارک‌های عمومی، نام‌گذاری مکان‌های فرهنگی نظیر مدارس، دانشکده‌ها یا کتابخانه‌های عمومی به نام آنان از آن جمله است. توصیه مشفقانه‌ام آن است که آرامگاه‌ها را به مقابل پنجره یا درِ خانه ساکنین شهر نیاوریم. کاری کنیم که ساکنین شهر در روز‌ها و در لحظه‌هایی دلشان تنگ بشود، از جایشان بلند شوند و با شور و شوق به سمت آرامستان شهر بروند و بر پیکر سرمایه‌های فرهنگی خود که بسیار دوستشان دارند ادای احترام کنند. من این را ارزشمندتر می‌دانم.
 
فردین علیخواه ،جامعه شناس-عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان
 
هواپیمای حامل پیکر استاد هوشنگ ابتهاج حوالی ساعت 21 چهارشنبه شب در فرودگاه امام(ره) به زمین نشست. مراسم تشییع روز جمعه از ساعت ۸ صبح در مقابل تالار وحدت برگزار گردیده و بعدازظهر جمعه نیز مراسم تدفین در باغ محشتم شهر رشت برگزار خواهد شد. 
 
نقدی بر تدفین مرحوم سایه در پارک محتشم رشت، پارک مکانی تفرجگاهی است
خانواده مرحوم ابتهاج در تشریفات فرودگاه 
 
نقدی بر تدفین مرحوم سایه در پارک محتشم رشت، پارک مکانی تفرجگاهی است
پیکر مرحوم ابتهاج در فرودگاه بعد از انتقال به کشور
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گیل خبر، تاریخ انتشار:۲۷ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۴۸۱۷۳۶، www.gilkhabar.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
0
0
باغ محتشم رو با این کار از کارکردش دور می کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین