پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۶۸۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
در شوروی قدیم، یکی از روش های توزیع خودرو ، لیست انتظار بود. خودروهایی کم کیفیت می بایست برای دریافت آنها بالغ بر ده سال در لیست انتظار می ماندید. گویا این حکایت کثیف در حال تکرار در داخل کشور است. آقایان مدعی چرا واردات خودرو را آزاد نمی کنند؟ اگر بحث روی تهیه ارز قرار دارد، شرط تامین ارز از خارج از کشور را بگدارند. اگر بحث اشتغال 25-30 هزار نیروی فعال در چند خودرو ساز اصلی است، می شود با صرفه جویی در بنزین ( از ضریب سوخت 6/5 به 4/5)، حقوق نوادگان این کارمندها را نیز داد. تا کی باید شاهد حضور مافیای کثیف خودروسازی در کشور به اسم صنعت ملی باشیم؟ گویا با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرعه کشی خودروهای داخلی پس از کمتر از دو سال ، سرانجام پایان یافت و از این پس، سیستم قرعه کشی [برای خودروهای تولید داخل] اعمال نخواهد شد.سخنگوی وزارت صمت: اگر تقاضای خودروهای ثبت‌نامی بیش از عرضه باشد، افراد در لیست انتظار می‌روند.بعد از اینکه نوبت‌ها با قرعه‌کشی مشخص شد، رتبه‌های اول ۳ ماهه ماشین می‌گیرند و رتبه‌های آخر در لیست انتظار می‌روند و مثلا ۱.۵ تا ۲ سال دیگر خودرو را تحویل می‌گیرند.

شعار سال : طی هفته جاری قرار است چند صد هزار دستگاه خودروی داخلی از طریق سامانه یکپارچه فروش و بدون اعمال قرعه‌کشی عرضه شود. وزارت صمت پیش‌تر نیز وعده داده بود قرعه‌کشی خودرو‌های داخلی تا پایان امسال حذف می‌شود و حالا نیز با توجه به رشد تولید نسبت به سال گذشته، صمتی‌ها تصمیم به حذف این سیستم گرفته‌اند. زمان دقیق این عرضه فعلا مشخص نشده، اما آن طور که صمتی‌ها می‌گویند، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است عرضه موردنظر قبل از نیمه اول اسفند انجام شود. حذف قرعه‌کشی و بازگشت عرضه خودرو به سامانه یکپارچه فروش در حالی است که به نظر می‌رسد از این پس بناست مانند دوران قبل از لاتاری، ثبت‌نام از متقاضیان تا زمان پر شدن ظرفیت ادامه داشته باشد. این شیوه پیش‌تر نیز اجرا می‌شد و انتقادات و گلایه‌های زیادی را متوجه خودروسازان می‌کرد و خیلی‌ها معتقد بودند دست افرادی خاص به خودرو‌های عرضه‌شده می‌رسد. حالا باز هم قرار است همین روش به اجرا در بیاید، با این تفاوت که عرضه به صورت یکپارچه و در تیراژی بسیار بالاتر از دوران قبل از قرعه‌کشی خواهد بود. البته طبق اعلام صمتی‌ها، اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، متقاضیان خرید خودرو در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل خودرو به متقاضی اعلام خواهد شد.

با توجه به مدلی که وزارت صمت در نظر گرفته، عملا همه کسانی که در طرح فروش قریب‌الوقوع خودرو شرکت خواهند کرد، عملا برنده‌اند و تنها زمان تحویل خودرو به آن‌ها متفاوت خواهد بود. البته باید منتظر ماند و دید وزارت صمت قرار است چه شرایط و محدودیت‌هایی برای شرکت در این طرح در نظر بگیرد. طبعا اگر محدودیت‌ها و سختگیری‌هایی مانند بلوکه کردن تمام یا بخشی از پول خودرو در حساب متقاضی، اعمال شود، تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کمتر از گذشته (قبل از لحاظ کردن شرط بلوکه شدن پول) خواهد بود.

تعداد بازدید : 6

در غیر این صورت، مثلا اگر ۱۰ میلیون نفر در طرح فروش پیش رو شرکت کنند، از نظر وزارت صمت همه آن‌ها برنده‌اند و در یک بازه زمانی مشخص، خودرو به آن‌ها تحویل داده خواهد شد. اگر فرض کنیم طبق وعده وزارت صمت، سال آینده یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود و این روند ثابت بماند، تامین خودرو برای ۱۰میلیون متقاضی فرضی، حداقل پنج سال طول خواهد کشید، تازه اگر در این دوره پنج‌ساله طرح فروش دیگری اجرا نشود.

لیست انتظار جایگزین قرعه کشی خودرو می‌شود؟ خجالت از این حد انخصار کثیف

از آن سو اگر وزارت صمت محدودیت‌ها و سختگیری‌های بیشتری را اعمال کند، تعداد تقاضا بسیار پایین خواهد آمد و مثلا ممکن است به یک میلیون تقاضا برسد. در این صورت، متقاضیان زمان انتظاری حداکثر یک‌ساله را برای دریافت خودروی موردنظر خود متحمل خواهند شد و همچنین امکان برگزاری طرح‌های فروش دیگر وجود خواهد داشت.

این طرح‌های وزارت صمت با یک ابهام بزرگ مواجه است که به شیوه عرضه خودرو در سال آینده مربوط می‌شود. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، از سال آینده همه خودرو‌های داخلی باید در بستر بورس کالا به فروش برسند؛ بنابراین اگر این مصوبه در صحن علنی مجلس رای بیاورد و شورای نگهبان نیز آن را تایید کند، تمام خودرو‌های داخلی از سال آینده باید در بورس کالا به فروش برسند و سامانه یکپارچه فروش نمی‌تواند از این خودرو‌ها میزبانی کند. از همین رو ممکن است فروش قریب‌الوقوع خودرو آخرین طرح موردنظر وزارت صمت برای عرضه خودرو‌های داخلی در بستری خارج از بورس کالا باشد.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبر فوری. تاریخ انتشار: دهم اسفند ۱۴۰۱. کد خبر: ۲۹۹۱۸۸۹. https://www.khabarfoori.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
0
گم روید بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
0
قشنگ دارن به گوه می کشن صنعت خودرو رو . اخه بگید بی همه چیزها ، اگه واقعا دلت تون به حال مردم سوخته ،واردات رو آزاد کنید. خیلی زوره با پول هیوندای پراید سوار بشی.
هزینه زندگی توی اروپا رو بدی کیفیت خدمات کینه استوایی رو با منت بهت بدن و نداشته باشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
0
0
خود همین حرفها و کارها برای محاکمه مدیران ناکارآمد یه صنعت کافیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین