پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
هرچند مقامات ایرانی هیچگاه وجود برنامه ساخت چنین موشک‌هایی یا موشک‌هایی با مشخصات مشابه را تأیید نکرده‌اندف اما بر اساس گزارشات منابع غیر رسمی،تکنولوژی ساخت آن از روسیه و کره شمالی به دست امده و یک مدل کاملاً باز طراحی شده از موشک بالستیک کره شمالی تائپودونگ ۲ (ان‌کااس‌ال-ایکس-۲) است . این موشک بنام شیطان دو ( در برابر موشک شیطان یک ساخت روسیه) و موشک روز قیامت هم نامیده شده است.

شعارسال: موشک شهاب 6 (آخرین فناوری مورد تمرکز ایران در صنایع موشکی)
كشور: ايران ، با همكاري كره شمالي
كلاس: ICBM
تعداد كلاهك: تك كلاهك با قابلیت حمل سرجنگي هسته اي
پيشرانه: چند مرحله اي جامد/مايع
برد: 6000 كيلومتر
وضعيت: در حال توسعه (شایعات ، ساخت نمونه های اولیه) 

شهاب ۶ موشکی برد بلند است که با همکاری کره شمالی در حال توسعه بوده و همانند موشک شهاب ۵ بر گرفته از تکنولوژی موشک Taep'o-dong ۲ کره شمالی بوده و از موتوری با تکنولوژی چینی بهره می‌برد. شهاب ۶ از راکتی با سوخت جامد/مایع که ۲ یا ۳ مرحله‌ای است استفاده می‌کند. در ساخت شهاب ۶، بیشتر قطعات ان از شهاب ۵ استفاده نموده، اما با کم کردن وزن و پیشرفته‌تر کردن کلاهک، برد ان تقریبا به ۶۰۰۰ کیلومتر رسیده است. این موشک قادر است کلاهکی هسته‌ای بسیار پیشرفته در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرمی را حمل کند.

طبق اطلاعات ارایه شده توسط خبرگزاری فرانسه، ایران با توقف کار بر روی موشک‌های شهاب ۵ و ۴، تمام تمرکز خود را روی موشک دوربرد شهاب ۶ قرار داده است. این خبرگزاری علت توقف برنامه‌های تولید موشک‌های میان برد (شهاب ۴ و ۵) توسط ایران را بی خطری کشور‌های اروپایی برای ایران توصف کرد و نوشت بعد از اسرائیل، آمریکا دومین کشور دارای پتانسیل خطر برای ایران خوانده می‌شود و برای مقابله با هرگونه تهدید، ایران ناچار به ساخت موشک‌های دور برد برای تامین امنیت مرز‌های خود می‌باشد. همچنین ایران با ساخت سری فضایی این موشک توانایی انهدام اکثر ماهواره‌های نظامی و کاوشگر آمریکا و اسرائیل و دیگر کشور‌های مهاجم را دارد. جالب آنست که در برخی منابع از موشکی به نام شهاب ۷ نام برده شده که ماکزیمم برد آن ۱۵۰۰۰ کیلومتر است!

بنا به ادعای پاره‌ای منابع، روس‌ها درحال کمک به یک تیم ایرانی طراحی موشک با سوخت جامد در گروه صنعتی شهید باقری تهران هستند. هدف از این پروژه ساخت موشکی با برد ۲۸۰۰ مایل می‌باشد که قابلیت رسیدن به لندن و پاریس را دارد؛ همچنین یک موشک با برد ۶۳۰۰ مایل (۱۰۰۰۰ کیلومتر) که می‌تواند شهر‌هایی در شرق ایالات متحده را هدف قرار دهد. این گزارش‌ها فاقد مستندات کافی بوده و در برخی موارد نظیر توضیحات در خصوص شهاب ۷، در حد ایده، به نظر می‌رسد.

با همه توضیحات ارایه شده، بنظر می‌رسد که سیاست ایران نوعی بازدارندگی فعال و ممانعت از درگیری با تاکید بر رعایت چارچوب‌های قانونی مورد پذیرش در سطوح بین المللی بوده و فاقد نشانگان تهاجمی است. ایران برای تقویت توسعه متوازن خود و تقویت رویکرد‌های تمدن سازی، نیازمند صلح پایدار در سطوح بین المللی است. اما روی دیگر داستان را باید دست رد نزدن این کشورف به سینه هر قدرتی دانست که قصد تهاجم و تجاوز دارد. گروهی از تحلیل گران، این راهبرد دفاعی ایران را برگرفته از خصوصیت و توصیه‌های امام اول شیعیان (علی (ع)) می‌دانند که تاکید دارد، اغازگر هیچ درگیری نباشید، اما اگر به شما تهاجم شدو یا تهدید به درگیری کردند، بعد از تبیین و روشنگری مسئله، دست رد به سینه مهاجم نزنید و با تمام قوا، پیشتازی کنید.

تعداد بازدید : 186

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین