پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
جلال محمودزاده، نماینده مجلس یازدهم درباره علت به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق و تفحص گفت: متاسفانه تعدادی از این نهاد برای خودشان در مجلس یک دایره امنی درست کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند از طریق تحقیق و تفحص آن‌ها را زیر نظر قرار دهیم، مشکلات را بررسی کنیم و به اطلاع مردم برسانیم یا از طریق قوه قضاییه پیگیری کنیم.»وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه مالی نیست که طرح‌های تحقیق و تفحص انجام نمی‌گیرد چراکه خود دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که بخشی از آن را تامین کنند. آنچه مانع می‌شود، همان دایره امنی است که برخی از نهاد‌ها یا ارگان‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

شعار سال: جلال محمودزاده، نماینده مجلس یازدهم درباره علت به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق و تفحص گفت: «هیچکدام از نهاد‌هایی که به صورت مستقیم از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، نباید دایره امن داشته باشند. متاسفانه تعدادی از این نهاد برای خودشان در مجلس یک دایره امنی درست کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند از طریق تحقیق و تفحص آن‌ها را زیر نظر قرار دهیم، مشکلات را بررسی کنیم و به اطلاع مردم برسانیم یا از طریق قوه قضاییه پیگیری کنیم.»

محمودزاده: برخی نهاد‌ها برای خود دایره امن ایجاد کرده اند
وی خاطرنشان کرد: «بحث تحقیق و تفحص هم همیشه این نیست که حتما در دستگاه اجرایی یا نهاد مورد نظر تخلف صورت گرفته است، گاهی گزارشات مردمی به دست نمایندگان می‌رسد که بر اساس اطلاعات و اسناد موجود، بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ بنابراین انجام تحقیق و تفحص حتما به معنای وجود تخلف نیست و نتیجه باید اعلام شود. متاسفانه نهاد‌ها و ارگان‌ها از طریق لابی با دولت و مجلس، نظارت را کمرنگ می‌کنند و اجازه تحقیق و تفحص را نمی‌دهند.»

وی درباره علت ناتمام ماندن طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف، عنوان کرد: «در مجلس نهم گویا درباره سازمان اوقاف تحقیق و تفحص صورت گرفته و تخلفاتش مشخص شده، ولی اجازه ندادند در صحن علنی مجلس نهم قرائت شود. در نهایت بایگانی شده و گویا در کمیسیون اصل ۹۰ هم پرونده‌اش موجود است، ولی من مستقیما در اختیار ندارم که بدانم تخلفات مطرح شده در چه زمینه‌هایی بوده است. در هرصورت تمام دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌ها و ارگان‌های انقلابی که به صورت مستقیم از بودجه کشور بهره‌مند می‌شوند، زمینه تحقیق و تفحص‌شان برای مجلس فراهم شود تا به شبهات پاسخ داده شود و دایره امنی که برخی از آن‌ها احساس می‌کنند در دورشان شکل گرفته، وجود نداشته باشد.»

آقای محمودزاده درخصوص میزان تخلفات سازمان اوقاف، بیان کرد: «من هیچ اطلاعات و آماری در اختیار ندارم، ولی شنیده‌ام که در مجلس نهم تحقیق و تفحص انجام شده، ولی اعلام نشده است. اکنون که موضوع اخیر پیش آمده، باتوجه به اینکه سازمان اوقاف زیر نظارت کمیسیون فرهنگی است، انتظار این است که این کمیسیون مسئله را بررسی و درصورت وجود مشکل، به مردم اعلام کنند و برخورد صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «بالاخره یک شبهات و سوالاتی درباره عملکرد سازمان اوقاف در جامعه ایجاد شده است و برای پاسخ به این سوالات و تقویت و حفظ جایگاه مجلس ضرورت دارد که کمیسیون فرهنگی سریعا به این موضوع ورود پیدا کند و این مسئله را بررسی و نتیجه را به ما اعلام کند.»

وی درباره میزان هزینه هر طرح تحقیق و تفحص گفت: «هزینه هر طرح بستگی به نوع آن دارد. برخی از آن‌ها از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند، ولی اگر دستگاه عریض و طویلی باشد و میزان شبه یا تخلفش بسیار زیاد باشد، هزینه‌اش افزایش پیدا می‌کند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «به دلیل هزینه مالی نیست که طرح‌های تحقیق و تفحص انجام نمی‌گیرد چراکه خود دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که بخشی از آن را تامین کنند. آنچه مانع می‌شود، همان دایره امنی است که برخی از نهاد‌ها یا ارگان‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۶۰۷۵۱۹، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین