پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
جولان خودرو‌های شوتی در جاده‌های منتهی به پایتخت این روز‌ها به دغدغه‌ای جدید برای مردم به خصوص رانندگان سایر خودرو‌ها تبدیل شده که به نظر می‌رسد بیش از هر نهاد دیگر، پلیس متولی پاسخگویی به این ناقضان عینی قانون است. برخورد با خودرو‌های شوتی از جنبه‌های راهنمایی و رانندگی و همچنین قاچاق کالا، متوجه پلیس و مجموعه انتظامی است که به نظر می‌رسد از پلیس راهور تا پلیس پیشگیری و امنیت اقتصادی باید در این بخش ایفای نقش کنند.

شعار سال: این روز‌ها جولان خودرو‌های حامل کالا‌های قاچاق که به اصطلاح «شوتی» نامیده می‌شوند بیش از هر زمان دیگری در مسیر‌های منتهی به پایتخت خودنمایی می‌کند. خودرو‌هایی با ارتفاع بالاتر از حد متعارف که عموماً پژو ۴۰۵، پارس و سمند هستند و هیچ حد و مرزی برای رعایت قانون نمی‌شناسند و تقریباً از تمامی خط قرمز‌های رانندگی به راحتی عبور می‌کنند و از این جهت که حاکل کالا‌های قاچاق هستند نیز ناقضان قوانین کشور به شمار می‌آیند.

چه کسی قرار است ترمز شوتی ها را بکشد؟
پلاک‌های مخدوش یا حتی نداشتن پلاک، سرعت‌های بسیار بالا، رانندگی مخاطره آمیز و گاه وحشت آفرین، ایجاد مزاحمت برای رانندگان دیگر، آلودگی صوتی، دستکاری فنی خودرو و هرچیز دیگری که در لیست تخلفات رانندگی قرار می‌گیرد را می‌توانید تنها در چند دقیقه توسط شوتی‌ها شاهد باشید. شوتی‌هایی که خود را به اصطلاح «سلاطین جاده» می‌دانند و در کنار تخلفات فاحش رانندگی، نظم اقتصادی را نیز بر هم می‌زنند.

این خودرو‌ها بیش از هرجای دیگر در مسیر‌های آزادراه تهران - ساوه - همدان، آزادراه قزوین - کرج - تهران، آزادراه تهران - قم و همچنین مسیر‌های بزرگراهی داخلی شهر بخصوص بزرگراه آزادگان مشاهده می‌شوند. رانندگان این خودرو‌ها گویا از دیده شدن هیچ ابایی ندارند و تردد شبانه را کنار گذاشته و در روز روشن در محور‌های مواصلاتی جولان می‌دهند.

اخیرا در مشاهده عینی خبرنگار ایرنا در مسیر اتوبان ساوه به تهران، یک کاروان شامل حدود ۱۵ خودرو شوتی با سرعتی بسیار خطرناک از عوارضی عبور کردند در حالی که پلیس بزرگراهی هیچگونه واکنشی نسبت به آنان نشان نداد. البته این نمونه منکر تلاش‌های شبانه روزی رسته‌های انتظامی در برخورد با این قانون شکنان نیست به طوری که هر روز شاهد دستگیری خودرو‌های شوتی با میلیارد‌ها تومان کالای قاچاق هستیم.

اما با این حال علاوه بر آثار منفی فعالیت شوتی‌ها در بخشی از نظم اقتصادی، رفتار مخاطره آمیز ترافیکی آنان بیش از هر چیز دیگری منجر به ایجاد رعب و وحشت مردم می‌شود. موضوعی که پلیس به عنوان تامین کننده نظم و امنیت در جامعه و جاده‌ها نسبت به آن مسئولیت دارد.

شوتی‌ها و پلیس

همانطور که اشاره شد برخورد با خودرو‌های شوتی از جنبه‌های راهنمایی و رانندگی و همچنین قاچاق کالا، متوجه پلیس و مجموعه انتظامی است که به نظر می‌رسد از پلیس راهور تا پلیس پیشگیری و امنیت اقتصادی باید در این بخش ایفای نقش کنند.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی مسئول اطلاع رسانی پلیس راهور تهران در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: این مساله مربوط به پلیس راهور کشور بوده و به استان تهران ارتباط ندارد و باید از آن‌ها سئوال شود.

اما سرهنگ مجید غفاری رئیس اطلاع رسانی پلیس راهور کشور نیز به ایرنا، گفت: موضوع برخورد با خودرو‌های شوتی مربوط به پلیس اقتصادی و پیشگیری است و در حوزه وظایف راهور نمی‌باشد.

وی درپاسخ به نقض قوانین راهنمایی و رانندگی توسط شوتی‌ها، توضیح داد: پلیس راهور در حوزه متخلفان قوانین رانندگی برخورد لازم را انجام می‌دهد کما اینکه هر روزه تعداد بسیاری از این خودرو‌ها را متوقف و با تشکیل پرونده قضایی به پارکینگ منتقل می‌کند.

سرهنگ بابک نمک‌شناس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، اما مسئولیت متمرکز برخورد با خودرو‌های شوتی را متوجه پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌داند و معتقد است که متولی رسیدگی به موضوع خودرو‌های شوتی این نهاد است و به نوعی مرکز هماهنگ کننده مجموعه انتظامی در برخورد با این هنجارشکنان را دارد.

دستور صریح فرماندهی فراجا برای تمامی رسته‌های پلیس.

اما رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا کامل‌ترین توضیخات را درباره نحوه برخورد و مدیریت خودرو‌های شوتی ارائه کرد.

سرهنگ جلال امینی در مصاحبه با ایرنا، گفت: هیچ نهاد انتظامی تخصصی در حوزه مبارزه با شوتی‌ها فاقد وظیفه نیست.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل و ابلاغیه صریح سردار رادان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی برای تمامی رسته‌های پلیس مرتبط با موضوع قاچاق به خصوص برخورد با خودرو‌های شوتی وظایفی تعیین شده است که به تمامی این نیرو‌ها ابلاغ شد.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا وظایف پلیس راهور اظهار داشت: اطلاعات فراجا، پلیس پیشگیری، مرزبانی و پلیس آگاهی در دستورالمعل ستاد مبارزه با قاچاق کالا نقش دارند و در تمامی این رسته‌ها عملیات توقیف خودرو‌های شوتی و دستگیری رانندگان نشان می‌دهد تمامی نیرو‌های پلیس درگیر هستند.



شوتی‌ها معلول عدم سازماندهی مبادی ورودی کشور

سرهنگ امینی در ادامه به شکل‌گیری خودرو‌های شوتی اشاره کرد و توضیح داد: خودرو‌های شوتی و به طور کلی فعالیت شوتی‌گری، علت ناهنجاری اقتصادی نیست بلکه معلول «عدم ساماندهی مبادی ورودی کشور در مناطق مرزی و بندی» است.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های ما در حوزه مناطق مرزی، بندی، مناطق آزاد و دیگر نواحی ورودی اقتصادی اشتباه بوده و منجر به ایجاد بستری برای سودجویی و قاچاق کالا شده است که حمل و نقل شوتی معلول این سیاست است.

به گفت رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امروزه شاهد نابسامانی در ورود کالا به صورت «ته لنجی» و ملوانی در مناطق جنوبی و بندی کشور هستیم که به هر لنج اجازه می‌دهد به اندازه ۳۰ وانت نیسان کالا وارد کشور کنند که طبق قانون باید به مصرف همان استان برسد، اما طبق برآور‌های پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنها سه تا ۴ درصد از این کالا‌های وارداتی در استان مرزی مصرف و باقی به سمت پایتخت و استان‌های دیگر روانه می‌شود.

سرهنگ امینی این فضا را برای هرگونه قاچاق و ایجاد انگیزه، مساعد دانست و تاکید کرد: وقتی یک خوردو شوتی می‌تواند با هر بارگیری ده‌ها میلیون تومان کاسب باشد، بنابراین باید انتظار داشت که هر روز شاهد افزایش تعداد خوردو‌های شوتی باشیم. خودرو‌های شوتی طی سال‌های اخیر به شدت در حال افزایش هستند و اکنون به تعداد بسیاری رسیدند که هر روز بر آن افزوده می‌شود.

۴۲ هزار شوتی توقیف شدند

وی همچنین باردیگر به عملکرد پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق و خودرو‌های شوتی تاکید کردو گفت: طی سه سال اخیر بیش از ۴۲ هزار خودرو شوتی توقیف شد که نشان از حقیقت عملکرد پلیس دارد، اما تا زمانی که نهاد‌های دیگر وظایف خود را به خوبی انجام ندهند و سیاست‌های واردات کالا تغییر نکند نمی‌توان انتظار داشت بساط شوتی سواران برچیده شود.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: در سال‌های اخیر ده‌ها مامور انتظامی کشور در مقابله با خودرو‌های شوتی شهید و مجروح شدند و صد‌ها نفر از مردم عادی نیز توسط این خودرو‌ها مصدوم شدند.

وی گفت: تنها در سه ماهه نخست امسال، چهار هزار دستگاه خودرو شوتی شناسایی و توقیف شدند که برخی از آن‌ها سابقه پنج الی ۶ بار تخلف داشتند. اما این توقیفات هم نتوانسته منجر به برچیده شدن این حاملان کالای قاچاق شود، زیرا انگیزه این کار بسیار بالا و سودآور است.

یا خانه یا سردخانه

سرهنگ امینی به شعار «یا خانه یا سردخانه» رانندگان شوتی سوار اشاره کرد و افزود: رفتار شوتی‌ها بسیار خطرناک است و آن‌ها به معنای واقعی برای جان خود، ماموران انتظامی و مردم عادی ارزشی قائل نیستند.

وی اظهار داشت:، اما برای پلیس حتی جان رانندگان این خوردو‌ها هم اهمیت دارد و تاکید ما به تمامی نیرو‌ها این است که با حداقل خطرات جانی این خودرو‌ها را متوقف کنند، زیرا اغلب آنان از جوانانی هستند که در سودای پول زیاد و زحمت کم دست به چنین فعالیت خطرناکی می‌زنند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز به برخورد راهنمایی و رانندگی با این خودرو‌ها هم اشاره کرد و افزود: تمامی خودرو‌های شوتی فارغ از داشتن بار یا خالی بودن از کالا، برای نخستین بار جریمه نقدی و برای بار دوم به طور حتم توقیف و مصادره می‌شوند و دیگر به صاحب یا راننده آن‌ها بازگردانده نمی‌شوند.

سرهنگ امینی بار دیگر این برخورد‌ها را مقطعی و نوعی مُسکن زودگذر دانست و تاکیدکرد: برای حل دائمی معضل خودرو‌های شوتی که در حال حاضر فراوانی بسیار بالایی دارند، باید مبادی و گلوگاه ورودی کالای قاچاق به عنوان علت اصلی از بین برود. اما تا آن زمان نیز پلیس همچنان مورد اتهام قرار خواهد گرفت در حالی که هر روز برای مقابله با این مخلان اقتصادی جان خود را در دست گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۵۱۵۹۵۸۸، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین