شعارسال: مقصود فراستخواه، علی خورسندی طاسکوه (دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی) و احمدرضا روشن (عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی)، سه صاحبنظر نظام آموشی در میزگرد نقد و نظر گروه رسانهای به بحث در رابطه با وضعیت آموزش عالی در ایران در چند شاخص نابرابری آموزشی، کیفیت خروجیهای نظام آموزش عالی از نظر تناسب با نیازمندیهای بازار کار و سطح توانمندیهای آنها و مواردی همانند پرداختند.
مقصود فراستخواه میگوید که مطالعات نشان داده در کشورهای لیبرالی و نئولیبرالی که رقابت در سیستم آموزش وجود دارد، ۷ درصد نابرابری آموزشی را شاهد هستیم، اما این رقم در کشور ما ۳۷ درصد است. این آمار یعنی فاجعه. ما فقط شعار برابری داده ایم.
علی خورسندی طاسکوه دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تجربه بیمارستانی یک ایرانی را فلج کننده میداند که ماهها کابوس او است. وی از حضور حجم بالای مدیران تحصیل کرده در دولت انتقاد میکند و معتقد است که دولت، دولتمرد میخواهد نه متخصص دانشگاهی. ایشان همچنین اعتقادی به استقلال دانشگاهها نداشته و نهاد دانشگاه را نهادی تابع میبیند. نهاد دانشگاه در ایران حتی از دیدگاه دکتر خورسندی، نهادی پیشرو هم محسوب نمیشود.
احمدرضا روشن معتقد است نظام آموزشی ایران تناسبی با نظام اقتصادی آن ندارد و به مراتب جلوتر بوده (بعنوان نمونه پیکان پنجاه سال پیش با سطح فناوری کاملا منسوخ تولید میشود و کولر آبی با فناوری هفتاد سال گذشته در کشور تولید میشود) و بر همین اساس است که فارغ التحصیل ایرانی، هنوز در سایر کشورها طالب دارد.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اضافات و تلخیص برگرفته از کانال تلگرامی اکو ایران. منتشره در تاریخ چهارم آذر ماه ۱۴۰۲.